Ondřej Kubala, mluvčí Českých drah

9. prosinec 2008

V neděli 14. prosince začíná platit nový jízdní řád na železnici. Zároveň se bude zdražovat jízdné. Do studia Českého rozhlasu Region si proto moderátor Tomáš Pancíř pozval mluvčího Českých drah Ondřeje Kubalu. A zeptal se ho především na to, jak se s příchodem nového jízdního řádu zkvalitní doprava pro Středočechy...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, posloucháte pořad K věci, kam si zveme hosty, kteří mají co do činění se středočeským regionem. I když ten dnešní host má co do činění nejenom se středočeským regionem. Ale i k tomu se dostaneme. Dnešním hostem je mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dobrý den, vítejte u nás.

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Hezké odpoledne.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od tohoto týdne, respektive od tohoto víkendu začne platit nový jízdní řád Českých drah. My se tomu budeme docela dost věnovat, ale předtím zmíním ještě jednu změnu, která začne platit spolu s ním, a to je nepopulární změna zdražení. Zvyšují se ceny všech jízdenek, a to o dvě koruny, bez ohledu na to, jak daleko člověk jede. To znamená, že pokud pojedu z Poděbrad do Nymburka, anebo s Aše do Ostravy, tak pokaždé zaplatím o dvě koruny více. Nepřipadá vám to nespravedlivé vůči těm, kteří jezdí na krátké vzdálenosti?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Ono je to spojené s tím, že ty náklady na odbavení cestujícího, když si kupuje jízdenku, to znamená, že musí jít k pokladně, že je nějaká pokladní, že jsou papírové jízdenky, ty jsou stejné, ať už jedete pět kilometrů nebo padesát kilometrů, vždy tam musí být někdo, kdo vám vydá jízdenku a kdo vám musí vydat nějaký papírový doklad a vždy je na to potřeba nějaký počítač a nesouvisí to vůbec s tou vzdáleností. Takže řekněme, že to kopíruje trochu tohleto. Nicméně tam nejde o zdražení každé jízdenky o dvě koruny, jde o zdražení té obyčejné jízdenky o dvě koruny, to znamená té, která, kde nemá zákazník nárok na žádné slevy. Tohleto jízdné používá zhruba čtyři, pět procent cestujících. Vždy jde převážně o cizince, kteří přijíždí do České republiky nebo odjíždí z České republiky. Zákaznické ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na druhou stranu u zákaznického jízdného, tam logicky se to zdražuje o těch sedmdesát pět procent, to znamená o korunu padesát. To znamená, při tom, kdy nemáme padesátníky, tak u některých cest je to o korunu, u některých o dvě koruny, takže ono to zase tak nepravdivé není.

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Je to přesně ..., ano, je to přesně, jak říkáte, zákaznické, zpáteční, skupinové, které se počítá z toho základu zvýšeného o dvě koruny, se zdražuje o dvě koruny a méně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Navíc ti, kteří používají In-kartu, tak za tu In-kartu zaplatí víc, a to o více než tři sta korun. Proč zdražujete In-karty?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Je to, je to součást toho, je to součást toho zdražení, kde In-karta vás stála v tento okamžik šest set korun na tři roky, to znamená dvě stě korun na rok. To byla opravdu ta jedna z těch nejnižších cen, která sotva pokrývala náklady na výrobu té In-karty. Je to moderní čipová karta, na kterou je možné nahrát celou řadu aplikací, rozšířili jsme to také o elektronickou peněženku a v podstatě sotva pokrýváme náklady na tu In-kartu. V tento okamžik jsme se rozhodli, že tato karta se zvýší, ta její cena z šesti set na devět set devadesát na tři roky, to znamená, že mluvíme o zdražení sto třicet korun na rok. Ale ta sleva pětadvacet procent vám zůstává pořád stejná. Jsem přesvědčen o tom, že to není nijak likvidační nebo nějaké zásadní zdražení. Bavíme se vesměs pořád jenom o drobných.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na druhou stranu, když se ty drobné sečtou, tak už to není tak minimální částka. Já jsem si dělal srovnání podle internetových jízdních řádů a zajímalo mne na některých tratích, hlavních tratích ve středních Čechách, jestli je výhodnější autobus nebo vlak a pro vlak to nedopadlo úplně dobře. Když vezmeme například trať Benešov - Praha, tak tam vlak po zdražení bude stát s In-kartou padesát jedna korun, jinak šedesát osm korun, když pojedeme autobusem, na Florenc je to čtyřicet osm korun, k první stanici metra je to jednačtyřicet korun. Dokonce i z Kolína do Prahy, kde bych čekal, že je železniční koridor, že vlak bude výhodnější, tak ani tam není výhodnější, navíc ten vlak v podstatě na všech těchto tratích je pomalejší. Nebojíte se, že opravdu budete přicházet o zákazníky?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Tady je potřeba říct ale jednu důležitou věc, že všechny vlaky Českých drah ve Středočeském kraji a dokonce i rychlíky jsou integrovány v rámci pražské integrované dopravy. To znamená, vy nemusít jet za to obyčejné jízdné nebo za to zákaznické jízdné, o kterém jste mluvil, ale můžete jezdit na jízdenky pražské integrované dopravy, ať už jsou to předplatní měsíční, čtvrtletní, anebo na řadě tratí i jízdenky pro jednotlivou jízdu, kde je ten tarif potom úplně stejný jak pro vlak, tak pro autobus, tak pro pražskou MHD. A řada tratí je dnes už integrována tím způsobem, že když pojedete třeba, já nevím, odsud z Karlína, kde ..., odkud vysílíme, na Kladno, tak si štípnete jízdenku pro jednotlivou jízdu v tramvaji, dojedete na Florenc na metro, popojedete metrem třeba, třeba na Hradčanskou, přestoupíte na vlak a s tím samým jízdním dokladem, který jste si štípl v tramvaji, můžete jet i vlakem. A ta cena je potom samozřejmě u všech dopravců stejná, protože to je integrovaný dopravní systém a naopak právě proto, že, právě proto, že jsou integrované dopravní systémy a zákazník může libovolně kombinovat, tu popojet vlakem, tu popojet metrem, a pořád je to jedna jízdenky, ať předplatní nebo pro jednu jízdu, tak ten, ten systém veřejné dopravy v rámci Středočeského kraje se stává stále atraktivnějším. A my to vidíme třeba na trase, kterou jste zmínil, Praha - Kolín, kde je obrovský nárůst cestujících a od nového jízdního řádu prodlužujeme některé vlaky, které končily už v Českém Brodě, nově až do Kolína, to znamená oblast Velimi, Peček a podobně, bude mít místo hodinového, půlhodinové spojení, protože tady bude opravdu, opravdu větší zájem zákazníků.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem je mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Pojďme k tomu, co už jsem avizoval, od neděle začíná platit nový jízdní řád. Ve středních Čechách to bude znamenat řadu změn. Asi nejzásadnější změny budou na trati mezi Kladnem a Prahou. Co všechno se tam mění?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Tady se mění úplně všechno a úplně od základů. Kladno je největší středočeské město a spojení s Prahou po železnici bylo dlouho, dlouho neprávem opomíjené. Je to také tím, že tady nevede kvalitní dvoukolejná trať, ale je to jednokolejka, kde jezdí motorové soupravy. Nicméně i na té se dá trochu čarovat, takže jsme si, jsme si trochu začarovali.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co jste tedy vyčarovali?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
A vyčarovali jsme úplně nové jízdní řády, o dvě stě procent více rychlých vlaků, které dojedou z Kladna až přímo do centra hlavního města za třicet sedm minut a hlavně samé nové soupravy. Za prvé mezi Kladnem a Prahou definitivně končí éra starých motorových vozů, kde jste seděli na koženkových sedačkách, neměli jste místo na nohy. V podstatě až na jeden nějaký večerní vlak tady vůbec nepojedou, všude budou nasazeny moderní jednotky Regionova, které jsou částečně nízkopodlažní, na rychlíkách tu pojedou jenom modernizované soupravy a hlavně mění se také jízdní řád. Vlaky tu budou odjíždět vždy v pravidelnou dobu, v pravidelném taktu. Každou hodinu pojede osobní vlak, který bude zastavovat ve všech zastávkách a každou hodinu pojede také rychlý vlak, který zastaví pouze na Masarykově nádraží, Dejvicích, Hostivici, a potom až na Kladně a odsud jednou za dvě hodiny pojede do Rakovníka, jednou za dvě hodiny na město a na Ostrovec. Ta doprava na Kladno tím pádem získá úplně nový rozměr, protože každou hodinu pojede rychlý spoj, který opravdu z Kladna až do centra Prahy dojede za třicet sedm minut a my si od toho slibujeme hlavně to, že poslední dobou, ráno ještě ne, ale potom od té osmé, deváté hodiny, už jsou kolony na Evropské ulici, že získáme celou řadu zákazníků právě tím, že autobusy zůstávají stát v zácpě.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Měli bychom dodat, že i na této trati bude platit tarif pražské integrované dopravy.

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
A také tady platí všechny jízdenky pro jednotlivou jízdu, což je ten příklad právě, o kterém jsme mluvili, že si štípnete jízdenku v pražské tramvaji a můžete na ní dojet až na Kladno.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik nových cestujících byste chtěli získat? Kolik byste chtěli odlákat od autobusů?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Pro ten začátek si slibujeme nárůst o deset až dvacet procent, ale do budoucna, s tím, jak bude přibývat aut víc a víc a s tím, jak Evropská ulice bude zacpanější a zacpanější, si myslím, že ta čísla pro železnici budou mluvit stále víc.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale do budoucna s tou tratí bude také problém, protože se bude rekonstruovat, měla by se tam stavět rychlodráha. Máte nějaké aktuální informace od Správy železniční dopravní cesty, kdy ta rekonstrukce, kdy ta stavba rychlodráhy tam začne a kdy tedy vlastně část toho, co teď říkáme, přestane platit?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Zatím jsme opravdu v situaci, že by se měla začít stavět rychlodráha. Ta otázka by opravdu byla spíš na naše kolegy ze Správy železniční dopravní cesty. Nicméně, pokud se začne stavět, tak to vůbec neznamená, že přestane platit to, o čem mluvíme, protože je tady ještě jedna trať, kterou je možné využít, a to je "Pražský Semmering", kdy z Hostivice odbočíte vpravo na Zličín a jedete přes Jinonice na hlavní nádraží. Je to sice o trochu delší, nicméně je tam Smíchovské nádraží, kde je možný přestup velmi rychle na metro a jedna z těch úvah hovoří o tom, že bychom, a to je zatím opravdu vize, že pokud by se stavěla rychlodráha, že bychom vlaky dovedli až k terminálu Na Knížecí, který je, který je přímo u metra B na Andělu, což znamená, což znamená také centrum. Ale tady jsme opravdu ve vizích. Zatmí to není o tom, že by se za rok nebo za dva začalo akutně kopat na trati mezi Prahou a Kladnem. Ale pokud se začne, tak my máme už připravenu tuto objízdnou trasu, jsou tam dostatečné kapacity na křižování. Pokud někdo zná železnici dobře, tak obnovila by se výhybna Žvahov a obnovila by se výhybna Stodůlky, aby bylo možné vlaky křižovat v podstatě na každé zastávce.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To už jsou detaily, do kterých asi nemusíme chodit.

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Ale dostali byste se do centra v podstatě velmi podobně rychle jako po trati přes Dejvice.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Další zásadní změny budou na trati mezi Benešovem a Prahou, kde pokročila stavba železničního koridoru. Co tam se mění?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Mění se to, že pokud vlaky jezdily z Prahy do Stránčic přes Říčany zatím ve špičce každou půl hodinu, tak nově budou hodit každou čtvrthodinu. Začne tu jezdit nová linka S29, která doplní tu současnou linku Praha hlavní - Benešov. A ta S29 pojede po trase Stránčice - Říčany - Praha hlavní nádraží, ale neskončí na hlavním nádraží. Díky tomu, že je dokončené nové spojení, tak můžeme projet centrum Prahy a pojedeme dál, pojedeme až do Vysočan. Vzniká tak první linka, je to vlastně první linka toho průjezdného modelu Prahou, kdy soupravy už nebudou končit na hlavním nádraží a když chcete dál, tak se musíte přesunout pěšky na Masaryčku, ale opravdu soupravy centrem Prahy začnou projíždět, jakmile Správa železniční dopravní cesty aspoň trochu zkapacitní úsek Vysočany - Horní Počernice, tak tato linka nebude končit ve Vysočanech, ale bude pokračovat dál směr Čelákovice a Lysá nad Labem. Ale interval patnáct minut v úseku Stránčice - Říčany - Praha tady bude poprvé. Zase slibujeme si od toho jednak lepší využití koridoru, protože je tady úplně nová trať, jednak na této trati začnou, byť v omezené míře, ale už také jezdit o víkendech ty příměstské patrové CityElefanty, bude to zatím jenom nějakých pět procent spojů, ale postupně už se sem také dostanou. No, ale hlavně začneme jezdit skrz centrum ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
K tomu se dostaneme za chvíli, k CityElefantům. Stručně, další zásadní změny ve středních Čechách od neděle?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Jednou z těch největších změn bude to, že vlaky z úseku Smíchov - Rudná u Prahy - Nučice, kde vznikají příměstské, příměstská satelitní městečka a je tam stále větší poptávka. Ten jeden motoráček jednou za hodinu už nestačil, takže ve špičce tady bude jezdit vlak každou půlhodinu, to znamená, že zkrátíme interval o půl hodiny. No a potom, potom jsou další velmi významné novinky. Na trati Praha - Kolín, zatímco některé odpolední vlaky ve špičce končily už v Českém Brodě a nedojížděly až do Kolína, tak teď odpoledne všechny vlaky na trati Masarykovo nádraží - Český Brod - Kolín pojedou až do Kolína. To znamená, bude tady úsek v oblasti Peček a Velimi, místo původního šedesátiminutového intervalu také třiceti minutový.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dnešním hostem pořadu K věci je mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Zatím jsme hovořili o změnách ve středních Čechách, ale pojďme trošku se pobavit také o změnách, které se netýkají jenom středních Čech. Vy jste se rozhodli výrazně posílit rychlíky mezi hlavními českými městy. Jak to bude vypadat?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Kromě té koncepce Praha - Kladno, kde bude výrazně víc rychlíků ve směru Praha - Rakovník, tak přibývají rychlíky také mezi Prahou a Ústím nad Labem, Prahou a Českými Budějovicemi. Vlaky do Brna, budou jezdit vlaky EuroCity do Brna, budou jezdit pravidelně každou hodinu v pravidelném taktu a pro Středočechy, myslím, zajímavá informace, vyjedou letos poprvé úplně nové rychlíky po trase Praha hlavní nádraží - Beroun - Příbram - Písek a České Budějovice. Pojedou každé dvě hodiny a je to alternativa jednak ke spojení Praha - České Budějovice přes Tábor, ale hlavně se tak zlepší, výrazně zlepší spojení oblasti právě Příbramska - Zdic a Berounska s Českými Budějovicemi, protože tolik přímých rychlíků tady nikdy nejezdilo. Bude v nich zároveň řazen, v každém z nich služební vůz, protože je to oblast zajímavá pro cyklisty, pro cykloturistiku, takže nebude problém ani s přepravou jízdních kol.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Mne ve vašich tiskových zprávách zaujala ještě jedna informace, že jste dokázali najít jednu trať, která vede shodou okolností ze středních Čech, z Mladé Boleslavi do Brna, kde cestování vlakem je rychlejší než autem. Přece jenom není to málo jedna trať taková?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Ona není jedna trať. Ona to není jedna trať, ale tady jsme ji ..., tady jsme na ni upozornili, protože je to poprvé v historii, kdy z Mladé Boleslavi se dostanete do Brna vlakem rychleji než autem. Tady dochází k úplně, úplně ke změně koncepce. Rychlíky a spěšné vlaky tady jedou od České Lípy přes Mladou Boleslav a Nymburk, budou všechny dojíždět až do Kolína a tady bude okamžitě přestup na vlaky EuroCity, které jedou do Brna a opravdu trasa Mladá Boleslav - Brno bude rychlejší vlakem než autem, ale jinak těch tras, kde bude, kde je vlak v tomto okamžiku už rychlejší než auto, je celá řada, ať už mluvíme o trase Pardubice - Praha, ať už mluvíme o trasa Hněvice - Praha, což je směr na Ústí nad Labem a podobně. Musíte vždy uvážit to, že vlak vás doveze přímo do centra města. Pokud dojedete na hlavní nádraží, tak jste v podstatě u muzea na Václaváku. Sem se autem probouráváte a prokousáváte v současném pražském provozu relativně dlouho. Takže proto ten vlak získává výhody v tom, že jezdí na hlavní nádraží a jelikož máme opravena nástupiště na hlavním nádraží, tak sem bude jezdit mnohem víc vlaků, než tomu bylo dosud.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme ještě k jednomu tématu, a to je kvalita vlaků. Vy už jste se zmínil o tom, že na trati mezi Benešovem a Prahou začnou jezdit nové soupravy CityElefant, ale přesto, má to být pět procent spojů. Proč na téhleté trati, která je dost zásadní, nejezdí CityElefantů víc?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Ono to má čistě, čistě technickou logiku. Je to kvůli tomu, že City Elefant jezdí výrazně rychleji, než jezdily staré pantografové jednotky. On může jezdit na koridorech sto čtyřicet kilometrů v hodině, ale abychom mohli zrychlit dopravu všech osobních vlaků, tak jelikož jedou v pravidelném taktu, tak je potřeba mít tu moderní jednotku nasazenu na všech osobních vlacích. Jenom potom můžeme zrychlit jízdní řád. Pokud tam pojede některá souprava pomalejší, tak všechny ostatní musí jet pomaleji. Proto jsme se rozhodli v první řadě posílit CityElefanty i tu příměstskou linku Praha - Český Brod - Kolín, kde v tento okamžik už jezdí sto procent CityElefantů a díky tomu se mohou zkracovat jízdní doby.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Přesto nejde jenom o rychlost, ale i o pohodlí. Možná, že by cestující i tak využili ty CityElefanty radši, ale zeptám se, kdy budou na všech tratích příměstských ve středních Čechách moderní soupravy, ne ty desítky let staré pantografy?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Pokud budeme mluvit o tom, kdy budou úplně na všech tratích a úplně všechny staré pantografové jednotky nahradíme, tak tam budou, když bych měl být korektní, muset říct, že to nebude dřív než za šest, sedm let. My nakupujeme zhruba sedm nebo osm CityElefantů ročně, v letošním roce jich bylo devět ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A nestálo by, nestálo by za to v tom případě ty pantografy zrekonstruovat alespoň?

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Nestálo, už to ... už ne, už jsou opravdu velmi staré. Chceme jít cestou, chceme jít cestou moderních patrových klimatizovaných jednotek. Narážíme trochu na to, že výrobce nám jich nedodá víc než devět za rok. Narážíme na limity i v této oblasti a hlavně jedna tato jednotka, ten CityElefant krásný, stojí dvě stě milionů korun. To je, to je obrovská částka a ani v našich silách není nakoupit jich padesát přes noc.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Náš čas vypršel. Děkuji vám za návštěvu. Tolik mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Budu se opět těšit u nás ve studiu někdy na viděnou.

Ondřej KUBALA, tiskový mluvčí Českých drah
--------------------
Děkuju za pozvání, hezký den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí také Tomáš Pancíř. Tolik další pořad K věci.

Spustit audio