Oprava Nového mostu v Kolíně bude stát 400 milionů korun. Hotovo by mělo být do konce příštího roku

21. červenec 2021

Kolínský Nový most byl řadu let ve špatném stavu. Kdyby na něm silničáři nezačali pracovat, hrozilo by, že se začne rozpadat na silnici a železniční trať pod ním. Rekonstrukce přijde na zhruba 400 milionů korun, hotovo by mělo být do konce příštího roku.

Stavbaři pokračují s rekonstrukcí  Nového mostu v Kolíně. Kvůli tomu je uzavřena pravá část mostu, doprava je svedena na druhou polovinu mostu, pro každý směr je jeden pruh. Za běžné situace mají auta pro každý směr k dispozici dva pruhy.

Na celém mostě firma zajistila takzvané římsy, tedy okrajové části mostu, ze kterých kvůli špatnému stavu odpadávaly kusy betonu. Pravou stranu, kde je nyní odstraněný svršek vozovky, dokončí firma do konce letošního roku. Stavbaři budou pokládat vyrovnávací vrstvy, izolace a samotný povrch vozovky. Postaví nové zábradlí a opraví římsy. V příštím roce firma opraví levou stranu mostu.

Stavbaři pracují také uvnitř mostní konstrukce, kde se musí opravit například betonové deviátory, tedy kritické body mostní konstrukce, ve kterých jsou zakotvená předpínací lana. Tyto body ovlivňují pevnost a stabilitu mostu, některé z nich jsou ve špatném stavu. Letošní část investice financuje kraj ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který přispěl částkou 195 milionů korun.

Rekonstrukce Nového mostu v Kolíně

Pro příští rok se musí zdroje financování ještě najít. Na celkovou rekonstrukci mostu se čekalo několik let, kraji se ale zatím stále nepodařilo získat stavební povolení, a to kvůli opakovanému odvolávání Českých přístavů, které jsou účastníkem řízení. Kraj tak musel most začít opravovat v takzvaném havarijním režimu. Hrozilo, že se části mostu zřítí na komunikace nebo na železnici, která pod mostem vede.

Podle starosty Kolína Michaela Kašpara (Změna pro Kolín) se již několik takových případů stalo, z mostu odpadaly zejména desítky kilogramů vážící betonové římsy. V havarijním režimu se opraví většina mostu, zhruba 70 procent. Špatný stav mostu zapříčinily použité technologie a materiály a nevhodně řešené detaily při jeho výstavbě na začátku 90. let.

"Stav těchto konstrukcí je po třiceti letech intenzivního provozu již za hranicí plánované, ale i reálné životnosti a jedná se o první opravu mostu v takovém rozsahu. Další její oddalování by mohlo vést nejen k nevratným poškozením nosných konstrukcí mostu, ale také k ohrožení životů a zdraví obyvatel, proto je třeba začít s opravami okamžitě," uvedl již dříve náměstek hejtmanky Martin Kupka (ODS). Po dobu dopravního omezení bude veškerá nákladní doprava vedena po obchvatu Kolína, na silnici I/38, po dálnici D11 a zpět směr Velký Osek po silnici II/125 do zálabské části Kolína.

Spustit audio