Patří mezi vaše novoroční předsevzetí běh? Začněte raději chůzí

6. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běh v zimě (ilustrační foto)

V parcích, v přírodě, nebo často i pouze na ulicích měst často potkáváme mnoho lidí, kteří pro svou dobrou zdravotní kondici běhají. Pokud někdo začal s běháním v létě, je už touto dobou takzvaně „zaběhnutý“ a nemá větší problémy. Jenomže právě nyní se do běhu pouští mnoho z těch, kteří si běhání dali za velké novoroční předsevzetí. Hlavní pravidlo pak zní: postupně a pravidelně.

Když je člověk netrénovaný, musí postupně zvyšovat tréninkové dávky. Jsme ve své podstatě národ „televizní“, potom se najednou rozhodneme, že budeme běhat a snažíme se vše dohnat. Ideální je místo běhu začít chůzí a postupně zvyšovat. U netrénovaných stačí pro začátek například obejít 2 x nebo 3x blok, jít svižně čtvrt hodiny, pak půl… poté začít trochu poklusávat a následně přidat tzv. indiánský běh – to znamená střídat chůzi a běh. Ale ne se najednou rozhodnout a běžet 15 km nebo se pustit do sprintu na 200 nebo 300 m. Navíc když začínáme, máme většinou při běhu dva problémy - buďto nejsou dostatečně silné svaly na nohách nebo nestačí dech. Právě postupným tréninkem musíme zvykat naše plíce, srdíčko a svaly na zvýšenou námahu.

Obzvláště opatrní by měli být lidé se zdravotními problémy

Velmi opatrně by měli v tomto ohledu postupovat především astmatici, kardiaci, hypertonici, a všichni „prostorově výraznější“. V těchto případech je opravdu nutné postupně a opatrně přidávat zátěž. Běh se v těchto případech nedoporučuje. Stačí chůze, ale důležitá je pravidelnost. Pro dobrou kondici zcela stačí dopřát si každý den hodinovou procházku.

Nejvíce opatrnosti je potřeba, pokud začínáme běhat v chladném počasí

Při běhu nebo rychlé chůzi se zhluboka dýchá. Díky rouškám nevdechujeme plně ledový vzduch, který jinak může velmi zachladit sliznice a nakonec běhání skončí kašlem nebo zánětem průdušek a podobně. Důležité je i vrstvit oblečení a vybrat si materiály, které odvádí pot, protože při běhu se zpotíme. Běžet v chladu v propoceném tričku je cesta k zápalu plic a je nutné se vyvarovat běhání v mokrém oblečení.

Spustit audio

Související