Petr Soukup - filmový producent a režisér

24. červen 2014
Tandem

Jan Rosák pozval do Tandemu filmového producenta a režiséra Petra Soukupa. Zavzpomínali na jejich společné vystupování ve Videostopu nebo třeba na to, jak točil v roce 1990 koncert s Michalem Tučným ve valdické věznici a jaké měl při tom pocity.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, vážení posluchači, zdraví vás Jan Rosák. A teď následuje dlouhý seznam, Česká miss, Mejdan roku z Václaváku, Rozjezdy pro hvězdy, Český bodyguard, Tutovka, Kapka naděje, Hvězdy na Vltavě, Videostop. To je ovšem jenom zlomek z výčtu pořadů, pod nimiž je podepsán můj dnešní host, filmový producent a televizní režisér Petr Soukup. Vítám tě, Petře. Ahoj.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ahoj Honzo, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Docela se těším, jak si dneska na svém hostovi smlsnu, protože zatímco v pořadech kdy mě on vedl jako režisér, dneska musí zase poslouchat on mě. A neboj se, Petře, stejně jako ty jsi na mě vždycky byl mírný a shovívavý, i dnešní Tandem se nepochybně ponese v družném duchu. Takže si ho užijte i vy, milí posluchači.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přestože se znám s Petrem Soukupem už drahná léta, tak nepamatuju se, že bys mi někdy povídal něco o svém dětství, tak teď máš velikou příležitost. Mám tady akorát poznamenáno, že jsi se narodil v Praze v 51. roce.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
V Praze v 51. Byla to taková zvláštní doba s tím nástupem 50. let, kdy, kdy to dítě prostě to vnímá tu situaci politickou nějakým způsobem, protože vyrůstal v nějaký rodině, ve který mu hned na začátku říkali tohle nesmíš nikde říkat, tohleto je takhle a takhle doopravdy, ale nikde to neříkej a tak dále, což je, což je prostě docela děsnej start do života v těch 50. letech. Ale byla tam jedna krásná věc, která nás postihla, že jsem strávil, když mi bylo 5 let, tak jsem strávil rok v Šanghaji, protože můj tatínek tam stavěl elektrárnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, v Šanghaji.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
V Šanghaji a v létě jsme byli v Sing Tao jako na letním bytě, takhle hezky se o nás Číňani postarali, ono ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pamatuješ si z toho něco?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Absolutně všechno. Já jsem, já jsem nějakej úchylnej, protože já si pamatuju bezpečně věci ze dvou, ze tří let třeba.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to seš jeden z mála.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ale úplně jako bezpečně, jo, protože třeba můj děda umřel, když mi byli 4 a já s ním mám spoustu zážitků, který si pamatuju prostě od začátku doteď, takže na tu Čínu si pamatuju, jako kdybych tam byl před rokem. Velmi dobře, velmi dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to byla Čína, ovšem jak říkáš, v 50. letech, tak to byl teda fest jaksi utaženo asi, ale to jsi ty nevnímal jako kluk určitě.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Vnímal, vnímal. Oni všichni měli montérky, jezdili na kolech, ale to byli boháči ti co jezdili na kolech, byli všichni stejně oblečený a byli tam zakázaný žebráci samozřejmě a byli tam, byli tam dětský žebráci a moje maminka už pak uměla jim dávat peníze tak, aby z toho neměli žádnej průšvih. A oni už taky na ní čekali, protože už jí znali. A co bylo zajímavý, že oni vždycky na nás křičeli sulini a sulini a házeli kameny a to za Rusové a my jsme říkali ne, ne, ne, náchudi, to jsou cizinci, ale ne Rusové. To je zajímavý, že, že už tenkrát jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Neměli rádi Rusy.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... neměli rádi Rusy a nás samozřejmě nerozlišovali češtinu a ruštinu od sebe, takže my jsme jim to vždycky museli vysvětlovat a jinak jsme byli obrovská atrakce, protože tam běloch prostě nebyl, jo, oni třeba malýho bělocha, jako jsem byl já, kterýmu bylo 5 let a měl brejle, tak by v životě neviděli. Tam byli okamžitě stohlavový nebo i větší davy. Můj otec mě hodil na ramena jako, aby si mě Číňánci užili a to bylo, to bylo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
100 lidí koukalo na malýho Petra Soukupa?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No třeba 500, ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je neuvěřitelný.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Protože něco takovýho v životě neviděli. A furt mně brali ty brejle, protože v Číně prostě v tý době děti brejle nenosily, jim to připadalo jako, jako něco úplně úchylnýho, nevhodnýho, no ale bylo to tam strašně hezký. Měli jsme se ta moc pěkně, moc pěkně se k nám chovali a já mám k tý Šanghaji takovej krásnej vztah a chtěl bych se tam jednou podívat, i když občas se na Google Earth na tu Šanghaj koukám, protože mě to zajímá a to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím, že bys to asi nepoznal co?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Oni tam strašně makali těch asi 60 let, co jsem tam nebyl a vypadá to úplně jinak. I když už tenkrát to bylo krásný město, který postavili Amaričani. Byly tam mrakodrapy, byla tam Shanghai Tower, tenkrát nejvyšší, nejvyšší mrakodrap, která měla asi 24 pater, tak a to byl ten obchodní dům, ze kterýho mám ještě psa, kterýho mi tak koupil můj táta, tak ten pes sedí v regále ve skladu u nás doma a občas ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě z tvejch 5 let máš hračku? No to je neuvěřitelný. Víš, že málokterý z mých hostů má takhle intenzivní vzpomínky na svoje útlý dětství? Tak to jsem rád, že ty si s nima tady opravdu přispěchal. A ještě mě zajímá jedna věc, než si dáme písničku a další povídání. Čím jsi chtěl jako malej kluk bejt? Bylo to jako třeba pod vlivem ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No, ale nesmíš se mi smát a nesmíš to nikomu říkat, jo, já ti to teď řeknu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, to zůstane jenom mezi námi a mikrofonem.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... mezi náma dvouma. Já v těch 4, 5 letech jsem chtěl bejt králem. Mně to přišlo jako hrozně dobrý zaměstnání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cože? To se ti teď ale vůbec nikdo nesměje, to ti všichni záviděj. Králem.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No já jsem si, já jsem si na to i hrál, měl jsem kamarádku stejně starou Olušku Francouzovou a hráli jsme si na krále a královnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ta ti dělala královnu jo?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ta mi dělala královnu, měli jsme takový ty pláště přes sebe, protože jsem sebrali těm maminkám ty šátky, udělali jsme si takový koruny na hlavu teda, ne peníze, a tak na tohleto jsme si hráli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A v který zemi jsi chtěl bejt králem?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No tak v Česku, že jo. Já tak jako jsem roajalista trošku, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to se ti vůbec nedivím, už od dětství.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ale pak mě to přešlo jako, pak jsem, pak jsem opravdu chtěl, chtěl dělat umění a to se mi docela povedlo nakonec, no.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak kralování se Petru Soukupovi nakonec nepovedlo, ale myslím si, že to i tak dotáhl docela daleko v té kultuře, do které si se pak vrhnul, ale myslím si, že jaksi do kultury by rád dělal kde kdo, ale ne každému se to povede. Jakým způsobem si na to šel ty?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já jsem na to šel opravdu od lesa, to musím říct. Já jsem se na devítiletce strašně mizerně učil. Ne že bych to jako nepobral tu, tu výuku, ale mně to tak jako bylo jedno, jo, a já jsem někdy z téhož předmětu měl jedničky, jindy pětky, podle toho, jak mě to zrovna bavilo, čímž jsem třeba fyzikářku přiváděl úplně k pláči, jo. A můj tatínek, který byl strojní inženýr, tak když jsem přinesl přihlášku, protože jsem maloval celý dětství, já jsem promaloval prostě celý léta, tak kdy jsem přinesl přihlášku na střední školu výtvarnou, tak mi ji roztrhal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já jsem si to tam celý už domluvil na Hollaráku, já jsem tam chodil za profesorama, nosil jsem jim obrázky, oni říkali to ale tady si zmačkej si rukavice kožený a namaluj ty rukavice a musely být kožený, opravdu kožený, ne že jako a tohleto jsem jim tam nosil a tak to vypadalo celý nadějně, no a tatínek to roztrhal a řekl, že si toho vůbec nevážím a že to vůbec nemá smysl tohleto ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co chtěl táta z tebe mít?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No on to dokázal, on mě šoupnul do ČKD. A já jsem se tam učil, normálně já jsem, já, já kluk z Dejvic, kde byli samí intelektuálové, tak jsem byl, pro to ČKD jsem se ještě ke všemu učil v Avii v Letňanech, takže já jsem si z těch Dejvic a tam jsem ve třičtvrtě na šest každý ráno stál v montérkách, pokud nebyla škola a tam jsem zase makal s pilníkem a s takovýma věcma a pak jsem, dělal jsem tam náklaďáky, vejtřasky jsme tam dělali, pak poslední ročník ještě, protože to bylo pro ČKD, tak mě šoupli do ČKD Tatra na Smíchov a dělal jsem tramvaje a možná, že dodnes jezděj tramvaje a náklaďáky, kterým já jsem dělal dveře, proto jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na který jsi máknul. A to tě tatínek musel teda hodně potrestat, to jsi musel zlobit asi člověče. 

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No ne, on to udělal dobře. Já jsem mu pak byl vděčnej strašně, protože od druhýho ročníku toho učňáku jsem měl samý jedničky, až pak do konce vysoký školy jo. I na střední, to on prostě jako fakt věděl, jak na mě, protože jsem pochopil, že tudy cesta nepovede, jo, že budu, že budu někde jako se učit blbě a pak skončím jako pomocnej dělník. Takže to bylo velmi výchovný a navíc já jsem si vyřídil už během toho učňáku to, že jsem šel hned potom na střední školu. Nastoupil jsem, když mi bylo 18, 1. září 1969 jsem vstoupil do Český televize, do Československý tehdy, a už jsem, už jsem si dělal školu při tom, abych neztratil ani ten rok, čili já dělal přijímačky ještě z toho ČKD na tu střední školu, abych se tam dostal a skončil jsem po 5 letech v Čimelicích, protože ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty jsi dělal čimelickou.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... když se to dělalo externě, tak to bylo o rok delší, takže 5 let Čimelice a už během těch Čimelic jsem učil na FAMU ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím? Ty jsi učil?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Opravdu, já jsem učil na FAMU, byl jsem tam zaměstnanej jako vysokoškolský učitel a měl jsem pak hrozný problémy s přijímačkama, protože jsem tam vymyslel takovej systém takovej systém, jak se přijímalo na obor střihová skladba, talentový zkoušky a tak dále a to tam fungovalo minimálně 25 let, možná víc ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty jsi to ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... protože ty moje testy, já jsem si vymyslel ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... takže jsi je nemohl udělat ak ty testy ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
A já jsem samozřejmě to pak měl nejlíp a půlka lidí z tý komise říkala, no ale to není fér, to ho nemůžeme přijmout, protože on to zná ty přijímačky, to znevýhodňuje ty ostatní, a ta druhá půlka v tý komisi říkala, no jo, ale když to vymyslel, tak to je víc, než kdyby je udělal. Tak nakonec tyhlety jako vyhráli, díky tomu jsem se dostal na FAMU a tam jsem taky měl docela dobrý známky. No tatínek to zmáknul senzačně, ale je to dost drastickej způsob, pokud nás poslouchá nějakej otec, který má dítě v osmý třídě, nevím, jestli to každej vydrží, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No myslím, že ze začátku jsi mu tak vděčnej jako teď nebyl asi.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Zdaleka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdaleka ne.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Televizní režisér a také filmový producent Petr Soukup je dnes hostem Tandemu. Jeho začátky byly opravdu hodně zajímavé a myslím si, že ne každá režisér jaksi začínal v ČKD tím, že dělal pro tramvaj dveře, anebo pro V3S, ale myslím si, že tohleto všechno se ti potom mohlo jenom zúročit. Jednak ty zkušenosti a jednak to, co jsi říkal už, to znamená ten systém jaksi tvé práce a učení, protože jsi si toho všeho tak nějak víc vážil.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
To jsme dva takoví, druhej je Karel Gott.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jo, to je pravda, ano, ano, vždyť on taky začínal ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Elektrikář.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... u těch drátů, kabelů a podobně. No, ale když jsi absolvoval FAMU, tak jsi nastoupil zpátky do té televize, kde jsi začínal?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já jsem to dělal při zaměstnání, protože já jsem po 2 letech, který jsem strávil v přenosový technice, což byla pro mě neuvěřitelně úžasná škola, za kterou jsem tady vděčnej, já jsem samozřejmě do tý, do tý televize nemohl jít na místo nějakýho, někam do programu, já jsem šel tahat kabely, tahat kamery a tak dále, což byla strašná výhoda, protože já jsem mohl bejt okamžitě u natáčení a nic jinýho jsem vlastně nedělal. My jsme tam natahali ty, ty kamery, který byly, tenkrát vážily metrák, ty kabely, který byly tlustý 5 centimetrů a ne jako dneska tkaničky, transfokátor, kterej byl bedna metráková, prostě byly to těžký věci, který jsme vždycky někam narvali a pak za odměnu jsem mohl hlídat u tý kamery, aby ta kamera nepřejela přes, přes ten kabel, takže já jsem takhle držel v ruce, v ruce ten kabel, týhletý profesi se říkalo vocasáři, za tou kamerou byl furt ten ocas a když, když byla na trojnožce, tak nesměla samozřejmě do toho kabelu vrazit, tak to byl můj úkol. A jakmile to šlo, tak jsem vždycky dělal asistenta kamery už externě a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To sis i malinko švenkoval?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Jasně, ano. A pak jsem, pak jsem se dostal do oddělení střihu jako asistent a pak jako obrazovej střihač, to jsou ty, co seděj v tom přenosovým voze nebo v tý režii a mačkaj ty čudlíky, ne, ne ty s tou lepičkou, co jsou ve střižně. Z mýho pohledu to byla nejtěžší profese, proto jsem se na ní vrhnul, protože jsem si říkal, že kamera je mi celkem jako jasná tyhlety věci všechny a Ján Roháč s Jiřím Lebedou, což byli mí největší učitelé, aniž by o tom věděli, protože já jsem měl to štěstí, že jsem se dostal na vůz P3 inženýra Luboše Fajta. A tam se dělaly výlučně, protože to mělo tu, to klíčování černobílé, tak tam se dělalo všechno s Roháčem a s Lebedou, všecky ty úžasný věci tenkrát, a tam jsem já jak piják to do sebe 2 roky nasával a stál jsem takhle metr od nich a nemohl jsem mít lepší školu. Pak jsem teda šel stříhat, takže jsem je opustil a jak jsem byl v zácviku na toho střihače, jím se stalo, protože Kavčí hory startovaly a ještě tam neuměli plánovat výrobu, že nepřišli kameramani. A Roháč říkal, to je taková škoda, že nemůžeme točit, protože nám jednu písničku na jednu kameru, kdybysme aspoň jednoho kameramana, tak, tak bych to mohl udělat, ale je to těžký, on by musel jezdit po tom studiu s tou kamerou, měl by v expozici nějakej film, Petr Spálený by tam zpíval, a Lebeda, kterýmu jsem byl jako povědomej, on měl znal, akorát mě neuměl zařadit, říkal, ty jsi od kamery, ne. A já jsem říkal no, tak jako od kamery jsem víceméně, to je, to je pravda, a on říkal, tak to pojď odšvejnkovat. Takže to, když se ptáš, tak já jsem si to odvejnkoval, bylo to hrozně komplikovaný, složitý, a mezitím jim Pavel Vantuch, kterej jim tam stříhal a kterej mě tam zaučoval, tak, tak jim řekl, no on je od kabelů, on není kameraman, jako on u tý kamery stojí, ale není kameraman. Já jsem s ní samozřejmě pokaždý pouze hrál s tou kamerou, takže já jsem to věděl, já jsem uměl, nebyl jsem blázen, že sem jim to odkejval. A nahoře stál ten Roháč s tím Lebedou a gratulovali mi, když jsem přišel do tý režie, že, že vlastně jako Roháč niečo také jsem v životě neviděl. Byl úplně paf ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víš, člověče, co mě napadá v téhle souvislosti? Baťa by z tebe měl radost, protože Baťa prosazoval, aby všichni jeho pracovníci, i ti vedoucí, prošli napřed jako od piky tím provozem a naučili se všechno, co potom jim jako šéfům se mohlo jenom hodit.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já jsem si tím prošel prakticky vším a když mi kameraman, když jsem říkal, jakej mám udělat záběr na tu kameru, takhle sundal z toho ramene a říkal no tak mi to ukaž, což by většina režisérů utekla, tak já jsem si jí vzal a ukázal jsem mu to, takže to na mě moc nezkoušeli tohleto.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale v té souvislosti mě napadlo, že to mohl bejt docela takový zajímavý moment, kdy ve Videostopu se pamatuju, kdy jsme spolu dělali, tam přišel jako v podstatě výpomoc geniální kameraman Jirka Lebeda, o kterém jsi mluvil a vlastně pod tebou jako režisérem, on který tě tenkrát vedl nebo učil, tak, tak v podstatě kameroval. 

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
My jsme s Jiřím Lebedou společně udělali stovky pořadů, mě to nikdy nenapadlo, že to tahám před sebou tehdy, vůbec bych tomu nevěřil. A naposled jsme spolu dělali ani ne před týdnem přenos ze Zlína.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak vidíš to, jak k tomu došlo k tomu krásnýmu uzavření toho kruhu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že se pamatujete, jestli ne, rád připomenu, že jedním z pořadů, který točil můj dnešní host režisér Petr Soukup, byly také Hvězdy na Vltavě. A jestli se nepletu, tak právě odtamtud pochází tvoje zaujetí a řekl bych až vášeň poslouchat a obsazovat do svých pořadů Meky Žbirku, viď?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Toho mám moc rád. Meky Žbirka je opravdu pan zpěvák, jak se, jak se říká a jeho tvorba je mi hrozně blízká, jeho hlas a způsob projevu a suchej anglickej humor mně nesmírně vyhovuje. Takže když jsme dělali, když jsme dělali tady ten projekt Hvězdy na Vltavě, což bylo 5. října 2002, čili asi 6 týdnů po povodních, udělali jsme ho na řece Vltavě na hladině v centru Prahy, abysme tu řeku pokořili, abysme tam, kde bylo jádro těch problémů, tak abysme si to s ní vyřídili, takže jsme tam zase i producentem, postavili jsme tam tribuny, postavili jsme tam obrovský pódiu, udělali jsme tam z lodí prostě zázemí, šatny, líčení a tak dále a co mělo ruce a nohy, tak tam, tak tam účinkovalo a zpívalo. A geniální otvírák samozřejmě byl, to se nabízelo, Čo bolí to prebolí, protože to byla vlastně tématická píseň a vybrali jsme tam asi 8 milionů pro ty lidi postižený povodněma za ten večer a byla to taková jako vydařená akce tehdy, tehdy byla výborná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byla tak vydařená, že sis jí dokonce vzal jako název ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já jsem přejmenoval firmu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... své firmy, ano, ano, producentské.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Která, která se zabejvá videem vlastně, točení videí, tak, tak jsem ji přejmenoval z AVG na Hvězdy na Vltavě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Meky Žbirka je vážně senzační zpěvák, já neznám tolik zpěváků, kteří by tak fantasticky intonovali, ale co, ty už jsi to taky zmínil, co já na něm ohromně hodnotím, je jeho opravdu neuvěřitelnej humor. Já už jsem s ním zažil několik zájezdů Amfory, při kterých on perlil, vždycky v pravou chvíli řekl větu, kdy všichni spadli na záda smíchy, ale jednou jsem si s ním zažil taky něco, co mi určitě budeš závidět. Jeli jsme spolu v autě, vezl jsem ho na vystoupení do Ostravy a cestou jsme spolu, celou tu cestu jsme zpívali dvojhlasně písničky Beatles. A já jsem zpíval s nejlepším interpretem Beatles u nás. To my všichni určitě budou závidět.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ty on pozná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano, ty on zná.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já musím říct, to je, když říkáš Žbirka a Ostrava, takovou rychlou historku. Točili jsme, zkoušeli jsme Atlet roku, což je přímej přenos večer pro atlety a Žbirka odzkoušel svojí písničku a říkal, ty počúvaj Peter, já by som, keby si ma pustil a nemusel by som na generálku, já by som mám eště takový kšeftík, potřeboval by som to urobiť. A já jsem říkal, tak já tě pustím, kde to je? A on říkal, no vieš, je to v Ostravě. A já jsem říkal počkej, ale my vysíláme asi za 5 hodin už živě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo v Praze tohleto?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... to bylo v Praze v Ambassadoru a on vieš, já mám pripravené letadlo a předpověď počasia, má byť moc pekně. A opravdu odletěl a přiletěl včas. Prostě kromě toho, že má úžasnej smysl pro humor, tak ono se to projevuje pak v praxi takhle a to člověk mu nemůže říct ne prostě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zvlášť, když má takhle hezký písničky a tak nádherně je zpívá.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No jasně.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za pořady, které natočil, byl taky Petr Soukup už oceněn. Má na svém kontě cenu hudební akademie Zlatý Anděl za Hvězdy na Vltavě právě, za nejlepší televizní charitu, pak cenu filmových diváků Český lev jako producent za Akumulátora. Ano. Ještě produkuješ nebo už se soustřeďuješ hlavně na režii?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já bych se nejradši soustředil hlavně na režii teda, abych řekl pravdu, ale někdy, někdy to tak jako je nezbytný, že mi někdo řekne hele, my bysme chtěli, abys režíroval tohle a tohle a pro nás je lepší, když je ta produkce externí, tak nám to vyjeď celý na klíč, tak já řeknu jasně, pokud to chcete, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je to nejlepší.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... vám to udělám na klíč, anebo si vymyslím nějakej šílenej projekt třeba komerční nebo charitativní, protože jsem těch charitativních pořadů udělal celou řadu televizních, try jsi některý z nich jmenoval, ale i ty komerční jako je třeba Vítejme v Evropě, když jsme na Staroměstským náměstí postavili tři pódia a opravdu jako na Silvestra jsme tam toho 30. dubna 2004 vítali ten, ten příchod do tý Evropy, no tak to jsou věci, který si takhle vymyslím, tak si je musím i vyprodukovat, protože si na to musím sehnat taky nějaký peníze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, ale mám tady poznamenáno, že jsi dělal taky se zahraničními skupinami, interprety, mám tady opravdu jména, nad kterýma zaplesalo srdce našeho diváka, Erasure, Ricky Martin, Cranberies ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
R.I.M.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Andreas Bocelli, Sarah Brightman. Jak si se k nim dostal?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No to je, to je všechno z doby nebo všechno, většina je z doby, kdy jsem dělal Anděly na přelomu 90. let roku 2001, 2. Tenkrát ještě ty lidi neuměli ty CD kopírovat tak, jako dneska, takže těm vydavatelstvím stálo za to, aby sem dovezly všechny tyhlety hvězdy, zaplatily jim hotel a tady producent zaplatil červenej koberec a limuzínu a nemusel platit honorář a bylo to hrozně výhodný, protože dostat takovýhle personie prostě do normálního českýho pořadu byla velká pecka. A to bylo ale i třeba, když jsem dělal Rozjezdy pro hvězdy, tak tam byl třeba Ricky Martin nebo Tatu třeba, jo ... 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, dobrý.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... to byly tenkrát velký, velký hvězdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mě se taky občas sem tam nějaký novinář ptá, který pořady jaksi moderuju nejradši, jakýho charakteru a to já vždycky dlouho vzpomínám, ale tak nakonec se dostanu třeba k Videostopu a podobně, ale když se tebe zeptám, ty jsi dělal opravdu věci naprosto třeba úplně rozdílný, tak který pořady jako charakter pořadů režíruješ nejradši?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Tak já musím říct, že překvapivě, ačkoli dělám převážně tu zábavu, takže nejvíc bere teda vážný hudba a dramatika. To jsou věci, který teď chystám nějaký dramatický projekty, protože si myslím, že na to je doba a vážná hudba teda mě bere hodně, ale když se mě, když se mě zeptáš z toho, co jsem dělal v poslední době, musím říct, že jsem třeba udělal v Rusku v Leningradu, že jsem udělal obrovskej projekt hudební někdy v roce 89, kterej, kterej prostě měl velkej ohlas a tady se vysílal v době sametový revoluce, takže ho nikdo neviděl, protože to bylo to poslední, co někoho v tý době zajímalo, tak to byla taková trošku moje smůla jo, ale to jsem odbočil. Musím říct, že, že z toho, co, co mi udělalo největší radost a tím nechci říct, že to je moje nejlepší práce, protože to nebylo těžký režírovat, ale ta spolupráce byla famózní, to byly osmdesátiny Jiřího Suchýho v Semaforu. To byl pro mě, já ho, Jiřímu Suchýmu od svejch 10 let visím na rtech, prostě miluju celou jeho tvorbu, myslím si, že jsem slyšel, viděl a čtl prostě všechno, co kdy, co kdy udělal a hrozně mně udělalo radost, že s ním můžu na tomhletom spolupracovat, bylo to prostě pár úžasnejch dnů, jo, to bylo, to bylo hodně dobrý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já tvrdím a už jsem to tady řekl několikrát, teď se budu opakovat, ale rád, že jednou budeme šťastní a pyšní na to, že jsme žili ve stejné době jako Jiří Suchý a že jsme se s ním znali a že jsme si s ním mohli třeba občas povídat.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Přesně tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Petr Soukup natočil za svůj zatím plodný život minimálně 150 hudebních videoklipů, spoustu hudebně zábavných televizních projektů od těch komorních až po velké haly. V nich spolupracoval i s velkými hvězdami, někdy velmi rozmarnými hvězdami. Co si budeme povídat, taky jsem jich pár zažil, ale když bych teď chtěl z tebe vylámat nějakou krušnou chvilku života režisérského, tak se přímo nabízí, ale možná, že mi řekneš, že to tak nebylo. V roce 93 si s Michalem Tučným natočil koncert ve valdický věznici. Řekni mi, jaký jsi při tom měl pocity?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Tak smíšený. Za prvé Michala Tučného jsem měl hrozně rád, fungoval v tom velmi silně tenkrát Zdeněk Rytíř, to byl jeden z mejch nejlepších přátel až, až do svý smrti, a byli jsme taková partičky prostě, která fakt se dostala mezi ty doživoťáky, neuvěřitelná záležitost a shodou okolností jsem byl první, kdo si kdy půjčil od Český televize jako soukromá osoba přenosový vůz, aby, aby natočil pořad. Takže já tam měl přenosák, ty technici byli takoví jako, nevěděli, co si maj o mně myslet. Jako přišla nová doba jako, někdo si pronajal je prostě, tak to bylo takový jako, jako zvláštní. Teď do toho, do toho tyhlety lidi, který třeba 10 let neviděli nebo daleko dýl neviděli třeba ženskou nebo neviděli, neslyšeli písničku živě pochopitelně, tak to byla taky, taky dobrá parta a celý to bylo takový velmi zvláštní. Myslím si, že ten pořad, který z toho vzniknul, že měl docela úspěch, prodal se dlouho na DVD, dokavaď se nezačaly krást samozřejmě ... 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kupovali si ho hlavně ty kluci tam odtamtaď ne?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No nevím no. V každým případě třeba nikdo nevykradl ten sklad s těma, s těma DVD, takže to je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zajímavý.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... v naprostým pořádku. Oni byli hodně dojatý tím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Jak reagovali? No tak jednak je to vidět na tom, na tom ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Hmm, no brečeli, plakali, ono je to tam vidět.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Měli slzy ve očích, když to byly prostě takový ty písničky romantický o lásce a tak a jak on je v tom vězení a ona jak sedí doma a je smutná, tak oni opravdu jim to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tomu se říká pozdní lítost.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
... a chlapi jako hory a jim tekly slzy, no, to bylo, to bylo strašně, strašně dojemný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale jakej jsi měl pocit ty? To mě zajímá.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No smíšenej. Jo, v tom pronajatým přenosáku s tučnejma slušňákama, který byli senzační, kousek od sebe toho Zdeňka Rytíře, do toho to publikum zvláštní, tak to bylo celý takový ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Publikum, publikum byli samozřejmě ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Jenom vězni, jenom vězni. Takže to bylo velmi zvláštní. Bylo to v tovární hale, tenkrát ještě se netočily všechny koncerty v tovární hale jako teď, takže to bylo opravdu originální a zvláštní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako v tovární hale, tam jsi byl ve věznici?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
No jasně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili u každej dveří asi stál borec se sapíkem.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Já nevím, jak to měli. Já nevím, jak to měli zorganizovaný, ostraha tam byla, ale neřekl bych, že to bylo, já jsem si představil, že to bude prostě děsný, jo, opravdu jako, že, že tam budeme procházet nějakýma strašnejma kontrolama ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ne?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Ani ne. Proběhlo to tak jako z tohohle toho pohledu, že to bylo ve Valdicích, tak to prostě fungovalo normálně, nebylo to něco, něco nějakej strašnej zážitek. Strašnej zážitek jsem měl teď před tejdnem v tom Zlíně, jo, když mě tři minuty před natáčením jsem slyšel Lebedu z vysílačky, říkal, Péťo, Péťo, nejdou nám světla, vůbec, vůbec nic. A do toho z těch Kavčích hor říkali za 2 minuty. Teď se všichni na mě podívali jako tázavě, i mí nadřízení samozřejmě, nikdo, každej najednou nechal na režisérovi, ať se rozhodne, no tak já jsem to vyřešil tak, že jsem říkal, hele budeme vysílat a nebyla tma, nebyly pěkný světla, bylo prostě pracovní světla, bylo to děsný, já jsem říkal, tak prostě budeme vysílat takhle, protože není rychlejší opravy, než to pustit ven, protože ten člověk, co to má opravit, tak to obvykle opraví do 5 sekund, jo, takže ale 30 vteřin předtím říkali už to svítí, už to svítí, ten osvětlovač někde našel nějakej zlomenej kabel, tak já jsem si představil jako Zpátky do budoucnosti, jak tam letěl ten blesk, jak ten doktor držel ten kabel a projel to skrz něj, tak jsem si představil Otu Juchelku, že tam někde takhle přes něj běží ta elektrika.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nedávno nám skončil náš společný projekt s mým dnešním hostem režisérem Petrem Soukupem Videostop. Tak od té doby si nepochybně nezahálel, tak co teď děláš a co tě čeká, Petře?

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Tak jak jsem říkal, mě hodně láká ta dramatika a hodně mě láká ta vážná hudba a vážná, vážná tvorba jakoby, když to takhle řeknu hloupě v porovnání s těma estrádama. Já jsem nedávno poslouchal takovýho hosta Jiřího Nekvasila, kterej vyprávěl o tom, jak, jak dělali tu operu Mozart a tak a to byla přesně, tenkrát v těch 90. letech to bylo přesně to, z čeho já jsem byl perplex. To byla ta poetika správná. Já když jsem se dostal na toho Novotnýho lávku, tak mě přecházely oči. Úžasný. Takže to jsou věci, který mě, já jsem třeba spolupracoval s Jiřím Srncem a natočili jsme moc pěknej televizní, takovou televizní inscenaci taky s Jiřím Lebedou hrozně zvláštně udělanou, kde, kde byly bicí na kolejích místo kamery, kamera stála na místě a spousta jinejch vychytávek. Tak jsme to udělali jako experimentální hodinovej pořad. To jsou věci, který, který mě lákají. Čili já teď přemýšlím o nějakejch experimentech. Líbí se mi strašně nový technologie. My, když jsme chodili na FAMU, tak nám říkali televize to je umění detailu, to už dávno není pravda, protože v tom rozlišení, který teďko máme v těch dokonalých obrazovkách, který jsou úplně jako nemilosrdný, když někdo špatně zatluče hřebík, tak je to vidět v celkovým záběru, jo, to prostě všecko je jinak, je to prostě filmařina dneska a já bych chtěl tadyhle tomu jít trošku naproti. Vyvíjí se další technologie K4, na kterou, na kterou se hrozně těším, tak já bych to chtěl jako skloubit tyhlety věci, nějak experiment, hudba, vážná hudba, dramatika, technologie nový a jít do něčeho prostě. S lidma jako je Lebeda, prostě to je, to je fanatik do práce i teď, neuvěřitelný. Já ho znám celej život, celej život byl strašní než já o dost, což dřív nebylo divný, když mi bylo 30, a dneska prostě obdivuju tu energii, s jakou on jde do novejch věcí, nevyzkoušenejch nějakejch, který se prostě, kde se musí vytáhnou do boje, musí se, osvětlovačům vždycky okouše tu gumu z tý vysílačky, jak je zaujatej, neví o tom, ale je, všichni ho hrozně respektujou. Má strašně dobrý nápady, je chytrej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ať to Jirkovi Lebedovi dlouho vydrží, ať tobě vydrží dlouho spolupráce s Jirkou Lebedou a samozřejmě erudice, kterou sám o sobě máš. Petr Soukup, televizní režisér, filmový producent, byl dnes hostem našeho Tandemu. Moc ti děkuju a ...

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Taky děkuju za pozvání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... na shledanou.

Petr SOUKUP, filmový producent, televizní režisér
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio