Plánovaná spojnice silnice R7 a dálnice D8 by mohla narušit údolí Zákolanského potoka

28. říjen 2014

Silničáři plánují postavit komunikaci, která spojí rychlostní silnici R7 a dálnici D8 nad Prahou. Nová trasa má stále několik variant a ještě není jasné, kudy skutečně povede. Narušit by ale mohla třeba malebné údolí Zákolanského potoka asi 3 kilometry od romantické zříceniny Okoř poblíž přemyslovského hradiště Budeč.

Starostka Zákolan Lucie Wittlichová ze Sdružení nezávislých kandidátů doufá, že silnice údolím Zákolanského potoka nakonec nepovede.

„Nedokážu si to představit. Na zdejším kopci je nejstarší stojící stavba v Čechách, budečská rotunda. Od té vede přirozené údolí podél Zákolanského potoka až na Okoř, a to jsou chráněná území,“ říká.

Podle starostky Wittlichové by krajina přestala být atraktivní i pro návštěvníky kraje. „Jako návštěvník Budče byste místo nádherné zelené krajiny viděl gigantickou betonovou stavbu. Je to proti logice věci, stavba by znamenala zničit kus poslední krajiny v okolí Prahy,“ varuje.

Spojnice mezi silnicí R7 a dálnici D8 má vést z Tuchoměřic, které jsou kousek od ruzyňského letiště, dále směrem na Kralupy nad Vltavou.

Proti její stavbě je i farmář Jan Miller z Holubic. I jemu se zdá tato varianta přes údolí Zákolanského potoka nesmyslná. „Nuselský most je oproti tomu jako procházka parkem. Plánovaná silnice by byla daleko větší stavba,“ hledá jen těžko příměry.

Jan Miller má problém i s další variantou silnice. Ta by vedla přes nepatrnou část jeho pozemků. On je ale prodat nechce.

„V žádném případě se mi nejedná o peníze. Ty peníze, co bych za prodej pozemku od ŘSD nebo od kraje dostal, je moje půlměsíční tržba. Nechápu, že v dnešní době, kdy stát šetří každou korunu, chce vybudovat silnici za několik miliard. Je to hospodaření-nehospodaření,“ míní.

Lidé z Ředitelství silnic a dálnic se teď s farmářem Millerem sešli na neformální schůzce, ze které vyplynulo, že by silnice mohla vést ještě jinudy, než jak je zakreslená v plánech.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by případné vyvlastnění pozemků bylo až krajním řešením. „Vyvlastnění pozemků je až nejzazší, poslední řešení,“ potvrzuje.

Nová silnice má částečně sloužit i jako obchvat Kralup nad Vltavou. Stát by měla 8,5 miliardy korun a dlouhá by měla být přes 20 kilometrů.

autor: duch
Spustit audio