Pracujete v kanceláři, máte sedavé zaměstnání? Jak by měl vypadat váš jídelníček?

15. leden 2015

Jsou lidé se sedavým zaměstnáním náchylnější k obezitě? Jaké dělají chyby? Jak jiný bude jejich jídelníček pro zdravý život a hubnutí? Dá se nějak práce za stolem preventivně řešit tak, abychom netloustli? Jaké partie našeho těla dostávají nejvíc zabrat?

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Je tu další čtvrteční dopoledne, tedy jeho závěr je po 11 hodině, a tak vás ze studia zdraví Patrik Rozehnal.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
A doktorka Kateřina Cajthamlová, dobrý den.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Dobrý den všem. No, a budeme si povídat, já jsem to nazval pracovně-kancelářské hubnutí, ale mám namysli teď hubnutí těch, kteří se pohybují v kancelářích, pracují, mají sedavé zaměstnání. Jak moc to ovlivní jejich snahy hubnout nebo vůbec jejich postavu?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Máme leden, většina lidí udělala novoroční předsevzetí, že teďko zhubnou, a tak si musí uvědomit, na čem to správné hubnutí záleží. Jedna z věcí, na které opravdu záleží, je, abychom zvýšili tedy energii na termoregulaci, to znamená můžeme v lednu krásně, jsme-li kancelářští, například trošku ztlumit topení, abychom nebyli v pětadvaceti stupních, ale abychom tedy byli motivováni sem tam se projít, proběhnout, zvednout třeba telefon a procházet se s ním a zvýšili tak pohyb, protože to právě u té kancelářské profese chybí nejvíc.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
No, vidím svoji maminku, která miluje ten, ona tomu říká studený odchov, vypíná topení úplně, to je voda na její mlýn.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, ano, starší lidé právě tím, že pokud třeba ještě bydlívali někde, kde netekla teplá voda a museli chodit třeba i ven pro tu vodu, tak právě tímhle tím mechanismem zvyšovali svůj tepelný výdej, jednak byli otužilejší, což prospívá jejich imunitnímu systému. Jednak svaly, víme, že když je nám zima, dělá se nám husí kůže a chvějeme se, to znamená ty svaly vyrábějí teplo, pracují, a to je práce, to znamená tím, že my si topíme, myjeme se pořád teplou vodou, tak vlastně si vytváříme středomořské prostředí, a tomu by i měla odpovídat naše strava.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
V seriáhu Hubněte zdravě si povídáme o tom jak by měli hubnout nebo udržovat zdravě sou postavu ti, kteří sedají v kancelářích a mají sedavé zaměstnání. Jsou tihle lidé obecně náchylnější k obezitě nebo ne?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ne vždy, ale jsou rozhodně všichni ohroženi ztrátou svalové a kostní hmoty právě tím, že nepoužívají své tělo jinak než sezením, a tedy tady chci říct, že to, jak sedíme my, to znamená na židlích, je v podstatě velmi nezdravý způsob sezení.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jak máme sedět zdravě?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak,zdravě sedávají lidé, kteří sedí buď na zemi a sedí s oporou vlastního těla.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jako v Japonsku třeba?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
To znamená v tureckém sedu a nebo sedí, klečí vlastně na kolenou ve vzpřímené postavě, dávají si pozor na to, aby měli rovná záda tím správně zapínají tedy kromě zádových i břišní svaly, zejména ty šikmé břišní, které se podílejí na tom šněrovačkovém efektu toho štíhlého pasu. To znamená, když už tedy sedíme na židli, ta židle by měla být taková, aby umožňovala dvě věci. První věc aktivní sed, čili bychom si na část alespoň pracovní doby měli dát pod zadeček takový polštářek, jako vypadá to jako vyfouknutý balónek nebo taková čočka, ale neměli bychom na tom sedět celý den, protože to zase unavuje.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
A k čemu to pomůže to, že si sedneme na balónek?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Pomůže to tomu, že vlastně sedíme na nestabilní plošině, to znamená neustále vyrovnáváme a musíme tedy posilovat takzvaný vnitřní stabilizační systém, posiluje se tím i pánevní dno, to znamená pro lidi, kteří třeba trpí únikem moči, je tohle to velmi dobrá varianta. Další, dobře takhle fungují třeba bolestivé hemeroidy, protože sedíme na něčem měkkém a nestabilním, to znamená pořád stahujeme zadeček a ty žíly kolem konečníku se vtahují dovnitř. Takže tenhle aktivní sed alespoň na část pracovní doby je velmi dobrý nápad. Lidé sedávají na míči, ale sedět na míči celý den, je zase strašně nefyziologické a je to velká únava.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
I po písničce ve vysílání Českého rozhlasu Region, rádia vašeho kraje pokračuje povídání o tom jak hubnout úspěšně v kanceláři. Dělají lidé nějaké chyby, ti, co se v té kanceláři pohybují, že si vlastně zakládají na tu obezitu, byť by nemuseli za každou cenu?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Určitě, ten způsob, jak to dělají, je uzobávání a mlsání místo jídla plus nahrazování vlastně normální potravy, protože jsou třeba unavení a pracují, tak nahrazují normální potravu vlastně drogami. Tou nejběžnější drogou, kterou používají kancelářské osoby ...

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Myši chtěla říct paní doktorka.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, tak to je silný čaj černý a nebo silná káva a pokud jsou ještě hodně oslazené, tak vlastně dochází k tomu, že my si sice stimulujeme mozek, čili tu únavu necítíme, ale zároveň se dostáváme do bílkovinné podvýživy a nemáme dostatečné vlastně množství těch správných živin, to znamená nemáme vitaminy, nemáme nic, co by nám posilovalo vlastně novotvorbu svalové a kostní hmoty, chybí nám vápník, chybí nám zinek a vlastně tím posilováním toho, abychom vydrželi o hladu, což ta káva s tím nějakým cukrem dělá, tak vlastně škodíme svému tělu a začíná se zakládat na to, že jsme potom tlustí.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
To mě trochu vyděsilo i s tím čajem. Je to ale jenom, kdybychom byli na tom, to, že budeme jíst jinak zdravě a dáme si ten čaj a kávu, nevadí?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
To rozhodně ne, ale ti lidé většinou nesnídají, začínají kávou, běží do práce, tam si dají nějakou sušenku, což je tedy tučná sladká potravina maloobjemová rychle se stráví, takže oni nejsou unavení, vydrží třeba celé dopoledne. Potom si dají nějaký rychlý, třeba studený oběd nebo oběd ve fast foodu, což je zase strava tučná. A večer, když přijdou domů po celodenní námaze, tak si třeba otevřou lahvinku vína, dají si pivo, což tedy je alkohol, samozřejmě zase zakládá na tuk, a pak mají tak velký hlad, že vyluxujou lednici, koukají na televizi místo toho, aby se prošli, mlsají různé, já nevím oříšky a chipsy a tak dále a vznikne bludný kruh, že pak už jejich trávicí trakt normální velkoobjemovou stravu vlastně odmítá. Takže pokud zkusí jíst něco jiného, tak trpí nadýmáním, nechutenstvím, nestráví pořádně všechno, jsou unavení, to znamená vznikne tenhle bludný kruh, který rozseknout se dá, ale trošku to trvá.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Na Regionu si povídáme dnes o lidech, kteří pracují v kanceláři nebo ne za každou cenu v kanceláři, ale mají sedavé zaměstnání, toho pohybu jim vlastně zaměstnavatel tolik nedopřeje. Tak, jak se to projeví na jejich postavě, co by vlastně měli jíst, i to jsou otázky pro doktorku Kateřinu Cajthamlovou. Bude takový jídelníček pro zdravý život jiný v kanceláři než někde jinde?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, je to velmi dobrá otázka. Lidé, kteří pracují fyzicky, to znamená vytvářejí třeba těžkou fyzickou prací hodně nebo vydávají hodně energie, tam patří třeba poštovní doručovatelky, stěhováci samozřejmě, horníci, prostě tihle všichni mohou jíst a měli by jíst stravu, která je víc bohatá na bílkoviny a tuky, a to proto, že jejich svalová hmota tohle to potřebuje. Zato člověk, který pracuje duševně, tak ten potřebuje plynulou dodávku sacharidů, tedy ale ne cukrů, ale polysacharidů, to znamená měl by jíst dostatečně přílohy, neměl by to přehánět s pšeničným pečivem.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
A co bychom měli mít za pečivo, z jaké mouky?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ta mouka, která se dřív běžně jedla, a proto lidé byli štíhlejší, byla mouka ječná nebo mouka žitná, navíc vlivem teda zpracování obsahovala víc vlákniny, byla to takzvaná tedy celozrnná mouka. Ta mouka je taková šedivější, její stravitelnost je trošku nižší, a pokud se používal kvasný chléb, to znamená chléb, který neobsahoval droždí, tak vy jste toho pečiva nesnědli takové množství nebo tedy toho chleba. V dnešní době lidé opravdu jedí pšenici v mnoha různých podobách a prakticky jedí jenom pšenici.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
To znamená, že kancelářští pracovníci by míst rohlíku měli dát třeba žitný chléb?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Žitný chléb, samozřejmě velmi důležitou součástí by byly luštěniny, protože ty obsahují dobré množství polysacharidů, dobré množství vlákniny a zároveň některé třeba soja obsahují navíc dostatečné množství rostlinných bílkovin. Další, co by měli jít, je taková semivegetariánská strava, protože ta hlavní živina pro mozek je opravdu glukóza, která tedy se může vyrobit i z masité potravy, ale za cenu zatížení ledviny, to znamená tito lidé, kteří nevyužívají tolik své svaly, ale potřebují plynulou dodávku sacharidů do mozku, tak by měli jíst vždycky třeba chléb a k tomu malý nějaký kousek třeba šunky nebo sýra nebo něčeho, vlákninovou stravu, aby byli nasyceni a napít se nějakého nápoje. Tady ten nápoj lépe teplý, aby ten trávicí trakt nepotřeboval ohřívat tu tekutinu a nepotřeboval vlastně energii navíc. Rozhodně by se měli vyhýbat tučným pamlskům, taková ta kávička a dortíček odpoledne, to je přesně něco, co může vést k obezitě a měli by si dělat na oběd dostatek času a počítat s tím, že po obědě maličko poklesne jejich mentální výkon, čili minimálně tedy půl hodiny na tem oběd a potom alespoň deset minut nějakého odpočinku v mírném polosedě.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
No, a na závěr našeho povídání o kancelářském hubnutí, jak jsme si to pracovně dnes na Regionu nazvali s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou, si možná povíme i o tom, jestli se preventivně můžeme chovat tak, aby když třeba přijmeme sedavé zaměstnání, abychom si léta dopředu s tím výhledem nezakládali na to, že budeme tloustnou plíživě, můžeme proti tomu nějak preventivně bojovat?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Samozřejmě bylo by báječné, kdyby člověk, který žije tedy ve své práci hlavně v sedě, alespoň do té práce a z té práce chodil alespoň třikrát, čtyřikrát týdně, posiloval ty oslabené svalové skupiny nějakým cvičením a celkově přidal ke svému dennímu režimu hodinu a půl nějakého pohybu ať už je to chůze, běh v přírodě, jízda na kole plus musí mít aktivní víkendy, které mu jednak pomohou, aby se zbavil fyzického stresu z toho dlouhého sezení a jednak z psychického stresu z té zátěže. A člověk, který pracuje v kanceláři, by měl dělat přestávky alespoň po dvou hodinách by se měl projít, trošičku protáhnout, otevřít okna, prostě tak jako by byl ve škole, protože i tam vlastně žáci mají sedavé zaměstnání a je potřeba, aby jejich mozek dostal dost kyslíku a aby se nějakým způsobem trošku vyhýbali, aby neměli výkyvy krevního tlaku.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Bez toho to prostě nepůjde?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Nejde, ne.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Protože většina lidí vám řekne: "No jo, ale já toho času nemám tolik, já do poslední chvíle v práci pak, abych stihnul se přesunout rychle domů, tak raději auto, a pak se starat třeba o děti o rodinu, s vypětí ulehnu."

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Pro tyhle ty lidi bych chtěla říct, že jejich efektivita a pracovní výkon, pokud budou pravidelně jíst, pokud budou kompenzačně sportovat nějakým aerobním typem sportu, budou větrat a budou správně dýchat, jejich efektivita práce výrazně vzroste. A další věc, pokud budou dostatečně spát, protože lidé, kteří pracují duševně, tak jako mají problém ten mozek vypnout večer a právě na to nějaký pohyb je velmi dobrou vlastně čistící metodou.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Říká doktorka Kateřina Cajthamlová, další rady rozdáme opět za týden ve čtvrtek. I v tomto roce se tak scházíme pravidelně po 11 hodině. Tak se na vás těšíme a přejeme hezký den.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová