Přemysl Filip - ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu

24. říjen 2014
Tandem

Ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu Ing. Přemysl Filip zavítal do Tandemu Jana Rosáka. Dozvěděli jste se, čím se nadační fond zabývá a komu už udělal radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den vám všem z Tandemu přeje Jan Rosák. Naproti mně ve studiu už sedí můj dnešní host, který je vlastně tak trošku místní, rozhlasový, ale zase ne tak dlouho. Jeho heslem je Nejde jenom o peníze, ale hlavně o smysl akce. Ovšem o ty peníze jde samozřejmě taky, protože bez nich se ani bohulibé akce dělat prostě nedají. Své o tom jistě ví ten, který se v polovině dubna, tedy to je to, co jsem říkal, že ne ta dlouho, ujal funkce ředitele Nadačního fondu Českého rozhlasu inženýr Přemysl Filip. Vítám vás, dobrý den.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Dobrý den přeju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak žije můj host, čím se vlastně Nadační fond rozhlasu zabývá, tak o tom bude právě dnešní Tandem. Všem přeji při jeho poslechu hezkou chvilku u rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Inženýr Přemysl Filip je ředitelem Nadačního fondu Českého rozhlasu. To je taková úplně nová instituce, nebo poměrně nová instituce ...

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
10letá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... 10letá, no tak to je vzhledem k historii rozhlasu legrace vlastně, no. Ale vrátíme se k vám. Vy máte docela zajímavou minulost, tedy myslím tím minulost profesní a vůbec jaksi čím jste si prošel. Vy jste začínal už v 6 letech v umění, ale úplně jiném, ve folklorním souboru, je to tak?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Ano. V umění a ve folklorním souboru jsem určitě byl, ale ne v 6 letech, to byla epizoda, který trvala zhruba 6 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle, aha, já tady mám, že, že jste tančil 6 let. Ano. Ale čím jste začínal jako dítě v umění, jestli vůbec?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Zcela jistě zpěvem. Maminka by jistě potvrdila, že jsem samozřejmě zpíval a že jsem různě tancoval na hudbu, který se linula z rozhlasu v té době, takže tohle byly určitě umělecké začátky. Na malování moc talentovaný nejsem, to přiznávám, malování nechávám ženě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co pro vás znamenal rozhlas, dejme tomu, v útlém mládí nebo v dětství?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Pro mě to byla hodně zajímavá jakoby zvuková kulisa, kterou jsme měli puštěnou v podstatě pořád. Vzpomínám si, poslouchali jsme vždycky věci, které se týkaly samozřejmě standardně počasí, když se vypravovalo do školy nebo když se někam šlo, když jsme někam jeli, protože jsme bydleli daleko od prarodičů, takže jsme často jakoby dojížděli z Čech na Moravu, tak jsme samozřejmě sledovali třeba i v té době už nějaké dopravní zprávy a podobně, takže ten rozhlas prostě pro mě je nějaká informační kulisa už od útlého dětství, odmala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co rozhlasové pohádky nebo hry pro ...

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Na Hajaju si vzpomínám, to já jsem pořád ještě, si myslím, pamětník, nevím, jak a kolik hlavně dětí dneska poslouchá Hajaju, ale rozhodně Hajaju jsem poslouchal. Netvrdím, že byl oblíbenější než Večerníček, ale rozhodně byl v té partě s Večerníčkem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pak, když jste začal rozum brát, tak jste začal určitě přemýšlet o tom, co budete v životě dělat. Tak co vás napadalo tak různě?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Standardně takové ty věci, budu kosmonautem a samozřejmě doktorem a všechny ty sny, které prostě děti mají, když vidí, já nevím, symbol typu bílý plášť nebo skafandr nebo něco podobného. Na druhou stranu mě vždycky bavila hodně příroda a šla mi matematika, chemie, takže jsem šel tady tímhletím jakoby přírodovědným směrem, který jsem vlastně vystudoval jak na gymnázium, kde, zrovna dneska jsem vlastně slyšel v rozhlase, že můj domovský ústav, respektive Gymnázium Johanna Gregora Mendela vlastně poprvé na světě přišlo s nějakými v uvozovkách stereobrýlemi, to znamená, že člověk, respektive ti studenti na dneska Mendláku si vlastně byli schopni ohmatávat nějaké jako virtuální předměty ve 3D prostoru. Dneska jsem to zrovna poslouchal v Českém rozhlase.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
No.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na takovém slavném institutu jste studoval?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale kromě jiného jste absolventem také Manchester University tady píšou o vás na internetu.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to pravda? Co jste tam studoval?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Je to pravda. To byly zase přírodní vědy nebo oficiálně Environmental Sciences and Policy, to znamená v uvozovkách vědy o životním prostředí a politika politologie, to znamená taková hybridní kombinace, která na Západě je relativně obvyklá, že nestudujete monotématicky, ale že vlastně máte přesahy tak, abyste byl schopen potom v praktickém životě třeba lépe, já nevím, najít a uplatnit ty vědomosti, aby to nebylo jenom chemie nebo jenom ekonomie nebo jenom politika, ale aby to byla kombinace, která se dá relativně dobře využít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je určitě velice jaksi rozumné, ale přesto vy jste spíš byl vždycky zaměřený tak jaksi nikoli humanitně, ale spíš do oboru, které byly průmyslové, třeba jste vystudoval přímo průmyslové inženýrství v Ostravě na Vysoké škole báňské, je to tak?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
To je druhá moje Alma mater. Takže to je taky pravda. A je to tak, protože to zaměření v uvozovkách v rámci rodiny, krom toho, že maminka je učitelka, tak vlastně děda, otec byli lidé, kteří pracovali jakoby v průmyslu, těžkém průmyslu. Pro mě to bylo jakoby zajímavé, protože v té době já jsem studoval vlastně na střední škole ještě před 89 rokem, tak to byla v podstatě taková jakoby zajímavá jistota, která dávala i zajímavé v uvozovkách jakoby ekonomické zázemí. No ale v okamžiku, kdy se člověk v podstatě dostal k nějakým novým informacím nebo jiným informacím, tak potom v těch 90. letech člověk přičichl třeba v zahraničí k některým zajímavým oblastem třeba typu ochrana životního prostředí nebo i v uvozovkách nějaké jakoby sociální služby, protože já jsem ještě chviličku strávil pár měsíců na stáži třeba v Holandsku. Byl jsem zhruba rok v Japonsku a pak jsem ještě studoval, jak jste zmiňoval i na Manchester University, takže člověk se dostal do takového, řekněme, kotlíku a ono se to takhle jako smíchává. Já jsem vlastně rád, protože dneska jsem schopen si některé věci nakreslit jako člověk, který má v podstatě nějaké inženýrské vzdělání a jsem schopen si přečíst různé technické výkresy a rozumím některým věcem, které prostě jsou odborné, píšou o nich prostě, já nevím, některé publikace. Na druhou stranu mě třeba baví věci, které se týkají zase přírody, baví mě věci, které se týkají i řekněme handicapovaných lidí a to, jak se o ně starat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že ze všech těch oborů si můžete takříkajíc vyzobnout to důležité, co můžete uplatnit určitě teď, třeba ve funkci ředitele Nadačního fondu Českého rozhlasu a to jsou schopnosti manažerské.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jsem před písničkou naznačil, tak manažerské schopnosti může inženýr Přemysl Filip opravdu uplatnit ve funkci ředitele Nadačního fondu Českého rozhlasu, ale možná, že některý z vás si říkáte, co vlastně ten rozhlas, co to má za novou instituci, ale už jsme si tady říkali, že je asi 10letá. Nadační fond zřízený v roce 2000, tak už je delší.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Nadační fond je delší, ten je starší, sbírka Světluška je zhruba v tuto chvíli 11letá, říkejme, takže to jsou dvě věci, které jsou v uvozovkách téměř jedno jest, ale Nadační fond je takový ten prvopočátek, který organizuje sbírku Světluška na pomoc nevidomým a těžce zrakově postiženým a ta je, řekněme, 10, 11letá v tuto chvíli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ovšem to není samozřejmě jediná činnost Nadačního fondu. Zkuste ho přiblížit trošičku globálněji.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Zkusím. Světluška je nejviditelnější, to už jsme zmiňovali. Na druhou stranu Nadační fond i v kontextu terminus technicus Nadační fond je prostě uzpůsoben k tomu, aby pomáhal. Takže v tuto chvíli například se podílíme na záchraně vyhořelého Libušína, to znamená, spolupracujeme s Dvojkou a spolupracujeme na tom, aby se vybralo co nejvíce prostředků na obnovu téhleté vyhořelé památky. Zároveň v minulém roce jsme pomáhali při povodních, protože ta naše znalost, ta, ta schopnost toho v podstatě nějakým způsobem administrovat sbírku, řešit věci, které se týkají třeba zřízení DMS, což je taková ta velmi rychlá a zajímavá forma pomoci přes mobilní telefony, tak tohle všechno umíme. Samozřejmě v okamžiku, kdy ty peníze potom dostaneme na sbírkové konto různého druhu, tak máme zase mechanismy pro to, abysme byli schopni ty prostředky velmi pečlivě rozdělit, to znamená na základě nějakých, řekněme, žádostí, které vyplní lidé a kdy žádají o peníze ze sbírky, pokud se bavíme o Světlušce, tak třeba nevidomí, tak jsme schopni v uvozovkách dokontrolovat, jestli ty žádosti jsou oprávněné, jestli ten člověk opravdu má tu potřebu a jestli je možné mu vůbec ty peníze vyplatit, protože mnohdy se samozřejmě stává, že lidé třeba neznají, nevědí, že se mohou obrátit i na zdravotní nebo sociální systém pro některé věci, protože my jsme relativně velmi viditelní a známí a proto je jednoduché se obrátit na nás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozhoduje o tom rozdělování nějaký poradní orgán?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Přesně tak. Máme grantovou komisi, která se dostává, řekněme, ke slovu v tom druhém nebo třetím kroku, protože první je ta žádost, kontrolujeme, jestli má všechny náležitosti, slečny z mého týmu v podstatě se spojí s těmi žadateli, osvětlují tu situaci, vyjasňují si některé jakoby nacionálie, věci, které se týkají vůbec toho, kde ten člověk žije, jaké má potřeby a podobně. Následně je doporučena nějaká částka ke schválení právě grantové komisi, která tak, jak velí ten název, se sejde a komisionálně jedná, to znamená ve sboru rozhoduje o tom, jestli opravdu daný má dostat patřičný finanční obnos jako příspěvek ze sbírky Světluška na podporu, jak už jsem říkal, nevidomých a těžce zrakově postižených, to znamená, pokud si chceme představit co, tak to jsou třeba kompenzační pomůcky tak, aby dotyčný byl schopen si přečíst třeba text pomocí mluvícího počítače, různé možnosti zvyšování kvalifikace, platba asistenčního psa, respektive výcviku asistenčního psa, případně osobní asistent pro děti ve školách nebo seniory.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste sice, jak už jsem říkal, ředitelem Nadačního fondu teprve od dubna, v uvozovkách teprve, ale už si myslím, že můžete jaksi posoudit i to, jak se třeba mění přístup veřejnosti, protože já si myslím, že donátory budou hlavně filantropové z řad jaksi třeba firem nebo tak. Ale jak se mění třeba přístup veřejnosti vůbec k té nadační politice?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Já nejsem úplně v té oblasti nový, to znamená pro mě to není úplně skok do neznáma. Na druhou stranu je to z té druhé strany v tuto chvíli, to znamená, nejsem v té v uvozovkách komfortní situace firmy, která má peníze a která zřídí nadaci nebo nadační fond, ale my si ty peníze musíme v uvozovkách jakoby buď vysbírat na té ulici nebo pomocí našich projektů, což je třeba noční běh ve Stromovce, což je třeba kavárna Potmě, což je třeba sbírka V září Světlušky září, kdy vidíte v ulicích spoustu dobrovolníků. Letos jsme jich měli přes 7 tisíc s tykadly na hlavách, a to jsou věci, které samozřejmě zviditelňují ten nadační fond nebo případně tu sbírku a které dávají možnost těm lidem vlastně poznat, že tady někdo takový existuje a že vlastně v nějaké dané oblasti se snaží pomáhat. Čím více jsme schopni velmi srozumitelnou formou těm lidem přinést tu informaci, komu pomáháme, jak jim pomáháme a proč jim pomáháme, tím více si zvyšujeme vlastně tu důvěryhodnost mezi veřejností. A možná bych jenom doupravil, není to jenom o velkých firmách, není to jenom o velkých donátorech, pro nás jsou velmi klíčoví i ti drobní, to znamená každý z nás, který pošle už jenom tu jednu DMS nebo nám dá na konto nějaký příspěvek finanční, tak každého si ceníme a každý má význam.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu inženýr Přemysl Filip. Má za sebou manažerské posty v telekomunikaci nebo v telekomunikační sféře, v automobilovém průmyslu, ale rozhlas je pro vás v současné době jaksi novinkou, ale už jste se měl čas zaběhnout od toho dubna, kdy jste se ujal funkce ředitele, takže nepochybně jaksi už máte i své plány. Já bych řekl, že ten nejbližší má vyvrcholení zrovna zítra, viďte?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Přesně tak. Já už jsem zmiňoval některé akce Nadačního fondu a Světlušky a tím vyvrcholením celého roku, celého toho našeho snažení je vlastně benefiční koncert, který se bude konat 25. 10. v sobotu a na který bych moc rád pozval diváky, posluchače, protože je možné pořád ještě si nakoupit vstupenky jak v předprodeji, tak přímo na místě. Pokud by někdo nestihl, tak je pořád možné tenhleten slavnostní večer sledovat v přímém přenosu České televize na jedničce nebo na Českém rozhlase Radiožurnále. Obě dvě tyto veřejnoprávní média vysílají náš benefiční koncert a my se moc těšíme. Já se budu snažit vypíchnout ty zajímavé hosty, kteří nás přijdou podpořit. Jsou to například kapela Chinaski, kteří by měli odehrát premiérově song z nového alba na našem koncertu, je to Xindl X, je to paní Dagmar Pecková, Bára Basiková, budeme tam mít i velmi zajímavé hosty z jiných oblastí, to znamená Radek Jaroš a Honza Tráva Trávníček, to znamená horolezci, kteří zdolali K2, nám přijdou na jeviště předat vlajku, kterou měli přímo v těch 8 tisících metrech, máme o tom důkazy. Zase diváci, posluchači budou moci seznat, že to tak opravdu bylo, protože budou vyprávět přímo zážitky, budou ukazovat fotky z K2. Budeme mít Lukáše Pavláska, který s nevidomým malým chlapcem zkusí vyplodit něco na způsob Na stojáka, to znamená, těšíme se na zajímavé skeče. No a určitě jsem nezmiňoval, že každý z těch hudebních hostů bude mít v podstatě i jako doprovod buď přímo parťáka mezi nevidomými zpěváky, anebo potom velký smíšený sbor, který je složen z Kühnova dětského sboru a potom z dětí, které jsou nevidomé. To znamená, myslím si, že všichni se mají na co těšit, že to bude hodně zajímavé, že Lucka Výborná ukočíruje celý ten večer jako moderátorka a že se všichni budeme nejenom vzdělávat a nejenom oslavovat vlastně celý ten rok, ale hlavně že se budeme bavit. My vůbec chceme, aby celý ten večer byl pojat relativně takovou jakoby lehčí zábavnou formou tak, aby to bylo opravdu zajímavé pro diváky, pro posluchače.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je ideální, když něco zábavnou formou přispěje k dobré věci, tak pořád si ještě můžete rozhodnout, že třeba přijdete do Pražské křižovatky, což je ten odsvěcený kostel svaté Anny a za koukám docela slušnou sumu 350 korun si vstoupit vstupenku a hlavně přispět k dobré věci a taky si užít, užít si tam osobnosti, o kterých tady právě promluvil inženýr Přemysl Filip.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No vidíte, teď si můžeme rovnou dokumentovat jednu z osobností, která se zúčastní zítra toho benefičního koncertu Světlo pro Světlušku v Pražské křižovatce neboli v Kostele svaté Anny v Praze, a to je osobnost, kterou si vybral můj dnešní host inženýr Přemysl Filip jako svého zpěváka na přání.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Je to tak. Rád bych pozval posluchače nejenom na koncert, ale můžeme si pustit písničku od Xindla X V blbým věku. Nechci říct, že je to takové jako symptomatické pro mě, já vlastně překračuju teďka čtyřicítku, takže nechci říct, že to je ten blbý věk, ale myslím si, že to je právě ta nota té vtipné prostě hravosti, toho, jak si prostě dělat ze sebe trošku i švandu a být zajímavý a zároveň zábavný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když už jsme u toho, tak vy jste tu narazil a zaujalo mě to, je pro vás nebo byl pro vás některý rok vašeho života blbý věk, nebo vůbec myslíte si, že některé údobí v životě třeba chlapa je blbý věk?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Myslím si, že je to na každém z nás. Já to tak necítím, já jsem to teďka řekl trošku spíš v nadsázce, je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já tomu rozumím.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
... je to o jako o individuálním běhu toho života. Jako jsou rozhodně chvíle, které jsou zábavnější, které jsou méně zábavné. Já, když jsem byl v Japonsku, tak mi úplně dobře nebylo, protože jsem tam vlastně byl ten rok za třetinu toho příjmu těch ostatních kolegů, protože jsem dostával pouze nějaké stipendium ze strany japonské vlády, zbylí kolegové dostávali stipendium ne ze strany japonské vlády, ale ze strany univerzity své domovské a samozřejmě i té země, která je vysílala do té země. U mě to bylo trošičku komplikovanější, ale přesto jsem to přežil, takže ta chvíle byla v tu danou chvíli krušná, ale vlastně na to vzpomínám dneska strašně rád a je to zábavné i ve smyslu improvizací, které si člověk v tom Japonsku, v tom strukturovaném a jasně daném Japonsku jako musí vyzkoušet. Na druhou stranu věci typu rodina, když vám odchází někdo blízký, známý, není to nikdy příjemné. V posledních letech se něco takového stalo i u mě, a člověk si znova uvědomí, o čem je ta práce, jestli chcete dělat to, co děláte, jestli se nechcete třeba někam posunout, což bylo třeba i motivace pro mě před těma 2 lety začít uvažovat o trošku jiném směru, o tom, že z pozice člověka, který měl velmi zajímavé postavení třeba v byznyse, tak půjdu dělat něco, co mě bude bavit, co mě bude živit a na co zároveň budu hrdý, doufám, v každém okamžiku, v každé chvilce, kterou prostě v Nadačním fondu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak zkrátka a dobře já si myslím, že blbý věk je tehdy, když si to člověk jaksi nedokáže zařídit, aby to blbý nebylo. Ale poslechněte si, jak blbý věk vidí Xindl X.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, jeho hostem je dnes ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu inženýr Přemysl Filip. Pan ředitel měl takový docela hezký nápad, že bychom mohli ze studia Tandemu zavolat ještě někoho dalšího a tím dalším, že by mohl být režisér Zdeněk Ty. Tak doufám, že se nám spojení povedlo. Halo.

Zdeněk TYC, režisér
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, zdravím vás.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Dobrý den, Zdeňku, zdravíme vás taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem rád, že si s vámi můžu popovídat, protože mě zaujalo to, že spolupracujete s Nadačním fondem Českého rozhlasu jako režisér, paradoxně tedy režisér obrazového záznamu. V rozhlase se to tolik neohodnotí, ale myslím si, že pro Nadační fond to samozřejmě má svůj veliký smysl. Tak co, co vy jste to točil vlastně?

Zdeněk TYC, režisér
--------------------
Já jsem měl takové zadání, že Světluška by měla být letos více adrenalinová a že by bylo dobré vlastně zkusit takovou kombinaci vidoucího nějakého herce, herečky s handicapovaným nevidoucím člověkem. Takhle bylo to zadání. No a pak bylo chvilku hledání, co by to konkrétně bylo. A Světluška už měla plán, že vlastně by to bylo horolezectví, že by to bylo jezdectví na koni a že by to byla nějaká divoká cyklistika a to se pak stalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já jsem se dozvěděl, že těmi osobnostmi jsou třeba Ondra Vetchý nebo Vašek Vydra. To jste si vybral vy tyhlety typy?

Zdeněk TYC, režisér
--------------------
Vybrali jsme to společně s panem ředitelem. Přemek měl nějaké jakoby nápady, byly tam i jiná jména, ale nakonec jsme se dohodli na těchto a ta volba byla senzační, protože se chovali skvěle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste vy, pane řediteli, spokojenej s tím, jak to Zdeněk Tyc natočil?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Já jsem úplně nadšený, protože my jsme viděli vlastně ty projekce už ve střižně a máme už vlastně finální tvar, takže všecko je připraveno ke koncertu, kde v premiéře ty medailonky vlastně budou k vidění. A přestože, jak už jsem říkal, jsme staří chlapi, kteří tam točili některé ty pasáže, tak jsme se v některých chvilkách neubránili ani trošku drobnému dojetí, protože opravdu vidět třeba nevidovou devítiletou holčičku, jak je naprosto optimistická, jak prostě jí baví škola, jakým způsobem prožívá svoje sny, sportuje, hraje na klavír, tak ono to v člověku něco pohne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co, pane režisére, s vámi nejvíc zacvičilo při tom, když jste točil vlastně 4 samostatné filmy?

Zdeněk TYC, režisér
--------------------
Souhlasím s Přemkem, že to byla teda ta Věrka, která opravdu je teda neuvěřitelná. To snad teda lidé uvidí. Ale velmi na mě zapůsobil ten horolezec Honza Říha, protože mě vlastně, až když jsem se vrátil z té skály večer domů, vlastně došlo, co on to tam podniká, protože žena mi říká a co jste to vlastně točili jako a není to trochu jako pitomost jako? On je slepej prostě, že jo, a leze po skále jako, k čemu je to jako dobrý? A teď já jsem si uvědomil, že on samozřejmě leze v tandemu, leze prostě s vidoucím jakýmsi Viktorem Pařízkem, s takovým senzačním chlapíkem, a ten Viktor na něj naprosto spoléhá. To znamená, že ten Honza Říha, ač je vlastně teda naprosto nevidoucí, tak na tý skále on umí vlastně ho jistit, umí udělat vlastně, že jo, v té tmě totální prostě ten bezpečnostní uzel, zahlásí mu, jestli ho drží nebo nedrží, čili vlastně on je úplně rovnoprávný jako kdyby, jako kdyby viděl, a to mně vlastně došlo, že je pro něj asi ten motiv, proč on to podstupuje a je to úžasný to vidět zblízka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jan Říha je, řekl bych, dneska už velice slavný nevidomý horolezec, má za sebou Kilimandžáro a další vrcholy, takže to jste si opravdu vybrali skvěle. Moc děkuju. Režisér Zdeněk Tyc byl dneska takříkajíc externím hostem na Tandemu. Mějte se moc pěkně, na shledanou.

Zdeněk TYC, režisér
--------------------
Děkuju, na shledanou.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Na shledanou, Zdeňku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nadační fond Českého rozhlasu, jehož ředitel inženýr Přemysl Filip je dnes hostem Tandemu, je pochopitelně instituce, která by měla pomáhat, pomáhat těm, kteří to potřebují a kteří, dejme tomu, se ocitají, ať už třeba, dejme tomu, řízením osudu nebo třeba vinou někoho jiného, ve svízelné situaci. Ale co vy sám, pane řediteli, kdy jste se vy ocitl v takové situaci, kdy jste potřeboval pomoct třeba?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Tak mnohdy je to taková ta chvilková a v uvozovkách slabost nebo třeba smutek, kdy mně pomůžou velmi dobře moje děti, moje, moje žena a v okamžiku, když si člověk prostě sedne na zahrádku, tak to jsou věci, které ho velmi dobře regenerují a pomůžou mu. Na druhou stranu samozřejmě jsou chvilky, kdy je člověk ztracen třeba v cizím městě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No já jsem zrovna chtěl se vrátit k tomu vašemu vzpomínání na Japonsko, že to asi bylo něco podobného.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
To bylo hodně zajímavé na začátku, protože samozřejmě označení ulic pouze v číselných řadách a ještě v cizím jazyce bylo naprosto prostě nepřekonatelná bariéra na začátku. Na druhou stranu člověk si potom zvykl na nějaké členění, na nějakou logiku, která v Japonsku je, takže pak už to šlo. Ale to jsou přesně ty chviličky, kdy se člověk zase cítí drobně jako třeba nevidomý na ulici. A to jsou ty chvilky, kdy já jsem včera jel z Anděla, kdy jsem viděl paní, která prostě bloudila, protože bohužel došlo k nějaké výluce a ona nebyla schopná najít svůj spoj, protože prostě nevidomí opravdu mají nachozené třeba některé trasy, jsou schopni se orientovat s pomocí třeba s hůlky, asistenčního psa v prostředí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každá změna je špatně.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
... ale každá změna je špatně. Takže, takže jsem paní pomohl na správnou stranu zastávek, našli jsme nějaký spoj, takže byla šťastná, takže já jsem měl hezký den, pomohli jsme, a pokud diváci chtějí mít hezký den a chtějí pomoct a nebudou třeba sledovat koncert, při kterém počítáme samozřejmě, že všichni budou esemeskovat jako diví, tak můžou třeba už teďka poslat takzvanou DMS, to znamená dárcovskou SMS ve tvaru DMS mezera svetluska na číslo 8 777 a tenhleten špás je stojí 30 korun a částka putuje na sbírkové konto Světluška, takže my garantujeme, že všechny peníze, které na sbírkové konto dojdou, rozdělujeme opravdu nevidomým. A pokud chtějí pomoci třeba nefinančně, nemateriálně, tak pořád ještě mohou, protože my v tuto chvíli jsme v jedné soutěži, kdy pokud vyhrajeme, pokud nám veřejnost umožní a zahlasuje pro našeho kandidáta do takzvaného roku jinak na stránce www.rokjinak.cz, tak my tohohle kandidáta, kterou je Petra Matulová a je tam zase pod hlavičkou Světlušky, získáme na rok zdarma, to znamená obrovská pomoc jenom pomocí jednoho kliku v počítači, kdy nám lidé mohou poslat pro Petru Matulovou a pro Světlušku hlas. A proč by to měli udělat, to jsem ještě neřekl a měl jsem asi říct, my chceme jít do regionů. Já sedím tady na stanici, která vysílá do regionů, tak tohleto je přesně, myslím, cílová skupina, přesně lidé, kteří by měli nám zahlasovat pro Petru Matulovou na www.rokjinak.cz, protože my společně, pokud uspějeme a pokud Petru získáme, tak budeme se snažit příští rok uspořádat minimálně 5 nových akcí v regionech. To znamená někde okolí Brna chceme uspořádat další noční běh, máme ho zatím jenom ve Stromovce, chceme kavárnu dostat i do míst, kde jsme ještě nebyli. Opava, Pardubice, podobně. Chceme zkusit i nějaké cyklovýlety nejenom s nevidomými, ale spojit vlastně nevidomé a spojit třeba i rodiny s dětma tak, aby si vyzkoušeli, jaké je to prostě být s lidmi, kteří nevidí, že to není nic strašného, že ti lidé prostě mají úplně stejný život a stejně barevný život jako my, každý má svůj sen, každý má nějaké své přání. A takhle přirozeně se dá pomoct, takže DMS, pokud chcete, a hlasováním na rokjinak.cz pro Petru Matulovou a projekt Světluška letí do regionů.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Určitě vám neuniklo, jak inženýr Přemysl Filip, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu, zaníceně hovoří také o různých sportovních aktivitách, které jsou třeba součástí nadačního fondu. Je to tím, že vy jste sám asi sportovec, viďte?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Snažím se, byl jsem sportovec, dělal jsem atletiku, tančil jsem ve folklorním souboru a snažím se pořád ještě něco dělat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co to je to něco?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Tak samozřejmě člověk chodí do lesa na houby, na procházky s dětma, plave, běhá, jezdí na kole, nic závodně, všechno rekreačně, všecko s dětma, takže snažíme se hýbat. Proto to říkám.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já mám tady poznámku, že vás hrozně baví lyžování, je to tak nebo?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Lyžování mě taky baví a na druhou stranu je to jeden z mých koníčků, jeden ze sportů, který dělám. Asi bych ho nevypichoval jako úplně nejhlavnější, ale je to zase prima relax.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale co teda opravdu mě hodně zaujalo a k tomu teď směřuju, už se na to těším, že jste hrdým majitele, to cituju, hrdým majitelem energeticky pasivního domu. Sousedé prý ho nazývají tím biodomem bez komínu. Co to je?

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Tak energeticky pasivní dům je v podstatě domek, který by už dneska, doufám, měl mít téměř každý, kdo staví nově, protože je to vlastně taková ta slušnost vůči okolí, vůči životnímu prostředí. Je to dům, který je vlastně velmi energeticky nenáročný, to znamená nepotřebuje ani komín a opravdu stačí teplo, které získáme ze sluníčka, stačí teplo, které vlastně vyzařujeme my v tom domě, spotřebiče, které tam pracují a fungují, tak samozřejmě to teplo vydávají. Ten dům je samozřejmě odvětráván, má nějakou řízenou rekuperaci, to znamená i získávání tepla z odpadního vzduchu, to znamená je velmi šetrný k životnímu prostředí a zároveň velmi pohodlný, protože ten vzduch, který je uvnitř, tak je strašně čistý, protože přechází přes, řekněme, filtry, to znamená i pro alergiky, pro lidi, kteří mají nějaké problémy, tak je velmi doporučován. Zároveň, abych možná vyvrátil některé mýty o pasivních domech, tak pořád tam máme okna, která se dají otevírat. Není to žádná termoska, takže když chceme, tak já nevím, od jara do podzimu si to okno otevřeme úplně bez problémů. V zimě potom s takovým tím rozumem jenom na nějaké třeba vyvětrání před večerem, před nocí, před spaním, ale jinak ten dům v podstatě by se opravdu nemusel otvírat. On se větrá sám, protože je tam řízené větrání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď jste udělal ale opravdu hezkou propagaci pasivním domům, tak si myslím, že se nad tím naši posluchači možná i hluboce zamysleli. Ale každopádně, nad čím by se zamyslet měli, tak to je Nadační fond Českého rozhlasu, který je opravdu tak hodně prospěšnou věcí, že přispět na její zdar, by mělo být záležitostí každého z nás. K tomu určitě dneska přispěl i inženýr Přemysl Filip. Moc vám děkuju.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Děkuju.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přejeme samozřejmě zda všem akcím, i té nejbližší zítřejší koncertu Světlo pro Světlušku v Pražské křižovatce, které se můžete, jak už jsem vám několikrát naznačil, zúčastnit i vy, naši posluchači. Budete-li mít zájem a chuť. Moc vám děkuju, na shledanou.

Ing. Přemysl FILIP, ředitel Nadačního fondu Českého rozhlasu
--------------------
Já děkuji a také na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou v Pražské křižovatce.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio