Přesun kostela v Mostě o 841 metrů se plánoval mnoho let. Do pohybu ho uvádělo 8 hydraulických ramen

Historie kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě sahá do 13. století. Na základech raně gotické baziliky, kterou roku 1515 zničil požár, vyrostl následně nový kostel v gotickém stylu.

V druhé polovině 20. století se v podkrušnohoří naplno rozjela těžba hnědého uhlí a té postupně ustupovala i lidská sídla. Největší demoliční akcí byla likvidace starého města Most. Největší památkou, která po něm zůstala, je právě kostel Nanebevzetí Panny Marie.

Jeho transport o 841 metrů se plánoval mnoho let. Stavaři demontovali věž, budovu odstrojili takzvaně na cihlu a zajistili ocelovými konstrukcemi a betonovým věncem. 12 tisíc tun těžký náklad pak po čtyřech kolejnicích přepravilo 53 speciálních podvozků.

Náklad se pohyboval nepřetržitou rychlostí 1,2 až 3,2 centimetrů za minutu a do pohybu ho uvádělo 8 hydraulických ramen, která těleso zezadu tlačila a vpředu brzdila. Do cíle určení kostel dorazil 27. října 1975 v 8 hodin a 52 minuty. Víc než 10 let pak trvala renovace stavby. Kostel byl znovu vysvěcen až v roce 1993 a od roku 2010 je národní kulturní památkou.

autor: Jan Herget
Spustit audio