Renée Nachtigallová - operní pěvkyně a ředitelka Originálního hudebního divadla

8. listopad 2013
Tandem

Do Tandemu přišla operní pěvkyně a ředitelka Originálního hudebního divadla Praha Renée Nachtigallová. Jan Rosák se jí například zeptal, na každoroční uvádění opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta v rámci oslav Prahy 6 v přírodním divadle v Divoké Šárce, které sama pořádá. Prozradila, jak se daří divadlu, kterému šéfuje.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Při poslechu dalšího Tandemu vás vítá Jan Rosák. S mým dnešním hostem se známe už, v případě dámy se to sice nemá říkat, ale už pár let. Už jsme se ovšem taky drahně let nepotkali, takže jsem rád, že mohu v Tandemu uvítat někdejší nejmladší televizní hlasatelku, moderátorku, ale dnes hlavně slavnou operní pěvkyni a také ředitelku Originálního hudebního divadla Renée Nachtigallovou. Já tě vítám, Renko, ahoj. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Dobrý den. Ahoj. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Témat k povídání budeme mít určitě dost, nebudu zdržovat. Dáme si první úvodní píseň a pak se do toho pustíme. Všem přeji hezkou chvilku u rádia. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Jo. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já jsem říkal v úvodu, že si dáme píseň. Tak píseň? Árie samozřejmě, protože Renée Nachtigallová zpívá závažnou muziku, operu hlavně. To byl duet z Aidy.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Duet z Aidy, no, který jsme zpívali s Gaetanem Bardinim v Lucerně. A bylo to v roce 1986.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To je šílený, co? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je strašně dávno, teda. No, právě, to ti muselo být asi 3 roky, viď? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, no, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tohle už nebudeme teda rozmazávat ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Můžeme klidně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ale prosím tě, můžeme jo? Ale já bych se opravdu do tvého dětství teď rád jaksi vrátil, aspoň na chvilku, aspoň v tvých vzpomínkách. Vím, že ty jsi už od dětství ráda zpívala a myslím si, že jsi musela zpívat, protože ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Když se jmenuju Nachtigallová? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... Nachtigallová, no to přece jako Slavíková vlastně, viď? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To je pravda a Nachtigall si říká /německý text/. Tak já nejradši zpívám v noci. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jasně, no, tak opery většinou začínají tak po osmý, že jo? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To je pravda, no, no, i když to jako zase my například s operou začínáme ve 2 hodiny odpoledne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to je pravda, a k tomu se ovšem taky dostaneme. Nepředbíhej, prosím tě, protože to je hezký téma, to si necháme na pak. To dětství teď.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Tak, no dětství? No, já jsem opravdu zpívala od malička, no, to jako maminka mi vyprávěla, já si to až tak úplně jako nepamatuju, že jsem jednou, a to mi byly asi nějak 3 roky nebo to vyskočila na stůl a začala jsem zpívat: Vždyť my jsme Kondelíci, my máme vždy co říci ... mě se hrozně líbila Ljuba Hermanová a když jsem jí potom poznala, tak se mi líbila ještě víc, protože jsem jí měla hrozně ráda a velmi jsem si jí vážila. No, takže takhle jako od malička jsem zpívala, ale nejenom teda ty Kondelíky i jako jinou muziku a do dneška musím říct, že nerozlišuju jako vysloveně tohle to je popík a tohle je dechovka a tohle je klasika. To je prostě muzika je buď dobrá nebo špatná a myslím si, že to tak jako je a že to člověk má vnímat. No a potom, když mi bylo asi 10, tak jsme s kamarádkou sebrali a šly jsme na konkurz na pořad Hledáme písničky pro děti. No a když mě vybrali, tehdy jsme ještě neměli telefon a tak, tak jsme dostali domů telegram, že se mám dostavit do Růžové ulice a maminka měla strach, že jsem někde něco provedla. No a teď jsem tam ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, taky, že jo.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no a vlastně jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A uspěla jsi.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... vlastně jsem si způsobila svůj další styl života. No a takže tehdy se Štěpánkou Haničincovou jsme tenhle ten pořad absolvovaly. No a na to konto maminka na inzerát Kühnova dětského sboru ve Večerní Praze mi, se mnou šla na konkurz do Kühnova dětského sboru no a vlastně od tý doby už jsem začala zpívat v Národním divadle, protože jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je pravda, tys dostala hned nějakou hezkou roličku, viď? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, jednak teda ty vlastně ty, ty dětské party, že jo, sbor v Jakobíovi a v Růžovým kavalírovi a v Carmen a tak, no a hlavně jsem začala zpívat jednak v Lišce Bystroušce, tu úplně malou lištičku a cvrčka. A cvrček tam má: Kmotřenka zakoncertovala si také. 4 slova, je tam hrozně blbej nástup teda musím říct na to, ale já jsem s těmahle těma 4 slovama objela asi půl Evropy, no a to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrý.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no a teďko ty hlavní role zpívaly Helena Tattermuschová a Eva Zikmundová. A my třeba, když jsme byli v Německu, tak oni tam řadili sólisty podle abecedy, takže já jsem byla uprostřed a oni až úplně na konci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, no, to je, to je jasný, no. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, do dneška mám schovanou kytici, kterou jsem dostala, když mi bylo asi 13 a tam je Frau Nachtigall, no a fakt úžasný, na programech napsaná ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, vidíš to, někteří jaksi umělci a doopravdy dobří třeba, se nikdy do toho Národního nedostanou a ty už jako dítě.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já jsem tam začala a pak jsem se tam po dlouhý klopotný práci zase vrátila. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host Renée Nachtigallová si sice už jako dítě zazpívala v Národním divadle, poté se tam obloukem vrátila, jak před chvilkou říkala. Ale já si teď popovídám o jiném hudebním divadle, a to Originálním. Opravdu s velikým o, Originálním hudebním divadlem Praha, jehož je Renée ředitelkou. Prosím tě, jak se mu daří a kde vlastně vystupujete? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Daří se mu originálně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bylo originální, ano. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, ale ono tak je, to není jako nějaká šíleně velká instituce, i když pravda je, že sem tam děláme opravdu i velké projekty a pak máme stabilní malé projekty, ale tohle to divadlo vzniklo vlastně v roce 91, kdy bylo velké Mozartovské výročí a my jsme tehdy ještě s kolegou Tomášem Hášou spolupracovali na různejch programech, se kterými jsme vystupovali všude možně po republice, a s kolegama s ARCA COLÉGIA, který dělali starou muziku, jsme vystupovali na Bertramce v 90. roce. A tehdy, musím říct, že mně bylo strašně líto, jak to tam vypadá, protože to jako bylo děsně zdevastovaný a tak a já jsem si říkala, vždyť to je takový úžasný místo, prostě ten Mozart tady ťapal prostě a tak a dělaly se tady nádherný věci a stejně je to všude prostě, i když je to na spadnutí, tak to z toho prostě dejchá. No a napadlo mě udělat vlastně rekonstrukci toho, jak tam Wolfgang Amadeus Mozart napsal pro Josefinu Duškovu tu slavnou árii Bella mia fiamma, adio. No a spojila jsem se tehdy i s panem doktorem Volkem, který nám dělal odborného poradce na tenhle ten pořad, abysme jako v tý historický části nedělali nějaký boty a tak, nastudovala jsem spoustu materiálů, zamilovala jsem se do Wolfganga Amadea Mozarta, ne vážně, já jsem ho nikdy před tím nezpívala. Mně pan profesor, tehdy jsem chodila k Antonínu Novotnému, ne tomu prezidentovi, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsem se lekl trošku.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no, a on mě vedl právě spíš k těm veristickým autorům a tak a jako Mozarta jsme vůbec nedělali. A nakonec, jak já to mám v celým životě takhle, prostě, co jako říkám, že nikdy nebudu, tak nakonec to dělám a furt to tak mám, takže teda jsme začali hrát Noc s Mozartem a vlastně při té příležitosti jsme založili tohle to Originální hudební divadlo Praha. Tehdy nám to připadalo hrozně jako opravdu originální ten název. Dneska už si říkám, no, ale tak už je to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už u toho zůstanete, no, jo, no ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... tak, je to přes 20 let, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zavedená značka se nemá měnit. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Tak. No a takže jsme začali hrát teda na té Bertramce a vlastně na popud UNESCA jsem pak napsala ještě další program, protože mě právě říkali, hleďte, jako vy všichni prostě s tím Mozartem a co takhle Dvořák třeba, že jo? No a tak jsme vlastně ještě na konci roku 91 uvedli program Kouzelný Dvořák, pak těch programů bylo ještě spousta, Don Giovany a Kouzelná flétna a Strauss a bůhví co všechno ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě, promiň, že ti skočím do řeči, ale rozumím tomu dobře tak, že jste originální hlavně proto, že děláte jaksi věci, které jsou ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Původní. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jo takhle? Původní. Já myslel spíš jako komornějšího charakteru.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To určitě. Ale tak taky ne vždycky, ale jako ta ten stabilní program náš je v podstatě založenej na tom, že jednak teda chceme toho diváka dovést do tý doby, kdy se to vlastně stalo, pak musím říct, že součástí i naší dramaturgie a úmyslu teda toho je i jako trošku osvěta malinko, aby se teda ten člověk jako nenásilnou formou jako o tom autorovi nebo hlavním hrdinovi něco dověděl, no a pak samozřejmě hezká muzika. No a jako neděláme nebo minimálně děláme klasické koncerty, ale spíš právě je to vždycky formou toho divadla, aby to bylo trošku odlehčený a aby vlastně to bylo stravitelný i pro ty lidi, kteří normálně na tu, jak se říká na tu vážnou, na tu vážnou hudbu prostě nechodí, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, říká tedy Renée Nachtigallová o Originálním hudebním divadle, ona to musí vědět, protože je tam paní ředitelka. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď se vrátíme opět k osobnosti mého dnešního hosta, tedy Renée Nachtigallové jako takové. Opustili jsme tu tvou kariéru v podstatě v těch dětských let, no, no, jistě, no ale my jsme se poznali, ty jsi tehdy dělala hlasatelku, moderátorku, to jsme byli chviličku kolegové. Jak jsi se k tomuhle dostala vlastně? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já jsem studovala na konzervatoři a tam nás učila Hana Makovičková jevištní řeč. A já jsem nějak vyprávěla, kdy jakože o prázdninách jsme byli dělat půdní profily v Abertamech a tak, a ona říkala, co, že to děláte, Renko? A já jsem říkala, no, tak jakože to jsou brigády a tak a jako hrozně se mi to líbilo a mapy v Mnichovým Hradišti a takovýhle věci ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě?

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no a ona říkala, no, ale vždyť vy jako tak hezky mluvíte tak, a ona mě doslova vzala za ruku a odvedla mě do Vladislavky, kde byla tehdy jako televize ve Vladislavový ulici a tam mě posadili před kameru a řekla jsem pár slov a řekli, no, tak víte co, tak se přihlašte prostě na konkurz na hlasatelku. No a tak to začalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tys v konkurzu uspěla ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To bylo hrozně dlouho, to trvalo skoro rok ten ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to, to se nebralo jen tak jako levou zadní, kdepak. Uspěla jsi a stala jsi se opravdu nejmladší hlasatelkou v 17 letech ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, jo, to mi bylo 17, no, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak dlouho jsi to dělala? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Moc dlouho ne, oni mě hodně brzo zakázali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě pak jsi teda jakože politickej malér přímo nějakej? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, no, ale to jako, já nevím ani jakej jsem měla malér. Oni v podstatě najednou jako na mě vytáhli, že teda můj dědeček byl kulak nebo tatínek nebo co, tak se jako vlastně přišlo na to, že teda jako ne, ne, ne jako dědeček, že prostě můj strejda se přiženil do rodiny velkostatkáře někde na ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To stačilo, to stačilo ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, no, tak prostě to bylo takový nějaký složitý. Hlavně to někdo chtěl použít, tak to použil, no, tak takhle. Ale já jsem z toho byla hrozně nešťastná, jo, protože vlastně jsem byla jako hodně rychle hodně slavná a hodně mladá, že jo, takže to člověk jako velmi těžko nese a musím říct, že já kdybych třeba sebe potkala jako dneska a potkala bych se v těch 17, tak bych teda toho se sebou moc asi nenapovídala. Protože jsem, si myslím i jako byla patřičně prostě taková jako nafoukaná, jako jo, že mě to prostě jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, možná malinko jo. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, vidíš. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale každopádně já jsem si s tebou rád povídat, protože ti to slušelo, viď, ale teď nechme to stranou, nechme to stranou. Prosím tě, pomohlo ti třeba tohle to, tahle, tahle ta proslulost, ta sláva potom v tvý kariéře pěvkyně?

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, spíš naopak. Ale pravda je, že já mám vždycky jako, jak teda nakonec dělám to, co jsem nikdy dělat nechtěla, tak vždycky něco špatnýho je pro něco dobrý. Takže mně právě tím, jak mě jako zakázali v tý televizi, tak jsem se vlastně vrátila zpátky, ještě navíc jsem měla takovou jako autonehodu, docela jako velkou a právník co mě v tý věci zastupoval, mě seznámil právě s tím Antonínem Novotným, kterej mě začal učit zpívat vlastně zgruntu trochu jinak a poslal mě na soutěž do Itálie a tak a vlastně pak jsem se zase dostal zpátky do toho Národního divadla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako sólitka jsi dostala angažmá? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Jo, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tam se ti určitě dařilo ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Já nevím ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, já myslím, že jo, vždyť jsi zpívala jsi spoustu hezkejch věcí ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A taky pohostinsky v podstatě po celým světě.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Skoro. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... jo, asi jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když to tak vezmeš. Jak se to tak děje, že dostaneš potom nabídky jaksi ze, ze světa? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Ale to, to je jednak je to asi otázka štěstí a s kým člověk zrovna pracuje a tak. Ale já nevím, asi mě někdo někde slyšel. Ale pravda je, že i s Národním divadlem jsme hodně jezdili a pak ještě vlastně s nějakou zahraniční agenturou a do Berlínský filharmonie jsem jezdila zpívat. To bylo zajímavý, musím říct, že tam když jsem přišla a ten pocit, že to je takovej jako cirkus, se tomu taky říká /nesrozumitelné/ cirkus, ono je to úplně je to úplně dokola, takže člověk má lidi nejenom před sebou, ale i za sebou a teď se klaníš a na ty ostatní vystrkuješ zadek, tak je to takový docela jako, ale zvykla jsem si na to ráda a jezdila jsem tam ráda ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, když si to zkoušíš, tak si můžeš dovolit i tohle, že jo? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já nevím, já si myslím, že ta zadní partie nebyla moje nejkladnější stránka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dobře, tak i tohle to necháme stranou a budeme si za chviličku povídat o něčem úplně jiném. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď zabrousíme do úplně jiné kategorie umění, a to humoru. Tam si samozřejmě člověk vybere opravdu hodně dobře, když se podívá, co máme na repertoáru a dneska si bude vybírat Renée Nachtigallová. Dokonce se ani nemusela dívat, co nabízí náš seznam těch klasiků a hned řekla jméno Iva Janžurová. Jo? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já jí mám strašně ráda, já jsem jí potkala několikrát při různých příležitostech a velmi jsme si rozuměly a hlavně jí miluju kvůli tomu, že ona prostě, ať hraje co hraje, tak jí to člověk věří, to je úžasný. A je to báječnej člověk.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a je báječnej komik taky ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, to právě a humor je potřeba. O mně se říká, že se prochechtávám životem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nemáš to lehký přitom, že jo, co si budeme povídat, že jo.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, tak proto si člověk pomáhá tím smíchem. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak. Tak si pomůžeme i dnes. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
1. září v neděli letos zazněla opera Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta ve velmi netradičních kulisách. A nebylo to poprvé a bylo to i díky mému dnešnímu hostu Renée Nachtigallové. Bylo to v Šárce. Ty v tom máš prsty, viď? V těhle těch představeních. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, mám. To vlastně jsme měli už 9. představení, protože v Šárce hrajem od roku 2005 a je to úžasná věc, protože je to prostě něco zase úplně jiného. Jak jsem říkala jako děláme malé věci, ale děláme i některé větší projekty, no a Šárka vlastně k tomu patří. Moje kolegyně Jana Divišová v Šárce bydlí a sbírá ty materiály jako o Šárce jako takové a hlavně o tom divadle, které tam vlastně vzniklo v roce 1913. A tehdy bylo pro 18 tisíc diváků a bylo to jako bombastickej projekt a účinkovalo tam, já nevím asi skoro tisíc lidí prostě, no, tam bylo spousta statistů a tak a dokonce i na horizontu, na těch protilehlejch kopcích, tam jezdili jezdci třeba prostě a tak jako ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, až takhle pozadí dělali ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no, to byl jako velikánskej projekt, ale ono to totiž vede, tak co ti budou povídat, ty máš divadlo rád, taky ho děláš, že jo a jako i profesionálně i amatérsky, prostě člověk jako když dělá divadlo, tak ho dělá prostě. No a tady to, když se ty lidi prostě jako účastnili, tak to byla taková manifestace vlastně taková, no a musím říct, že my jako od toho prvního provedení, kdy jsme teda dali dohromady fakt jako kamarády a vlastně moje kolegy z divadla a tak a vysloveně nadšence, protože tehdy tam to divadlo skončilo v roce 22 a od té doby tam rostly prostě stromy, že jo a kopřivy a keře a já nevím, co všecko a když jsme tam přišli, no tak tam fakt byly přes metr vysoký kopřivy prostě a všelijaký ty a teď jako lidi říkali, jako a tady chcete hrát jako, jo? A kdo sem přijde? No, no a tak nakonec se nám podařilo, teda hlavně díky městský části Praha 6, že prostě tehdy byl starostou Tomáš Chalupa a jeho babička do toho divadla chodila. No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tedy tehdy, tak tehdy ano.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Tehdy, ano, no a on teda jako říkal, tak jako když si seženete všecky povolení, který jsou na to potřeba, protože Šárka je přírodní park, že jo, tak já to prostě jako zaštítím a uděláme to teda nakonec my jsme původně chtěli hrát v květnu, protože divadlo začínalo 16. května a původně tedy v tom roce 13 Prodanou nevěstou, ale pak teda nakonec jsme se dohodli, že to uděláme v rámci narozenin Prahy 6, která, který jsou 4. září. No a tak jsme začali shánět povolení, bylo to velmi náročný, dokonce tam došlo i k nějakýmu soudu a takovejmhle záležitostem a tak, ale já musím říct, že díky tý svý povaze, protože člověk je zvyklej jako překonávat spoustu věcí, prostě se nedá nic dělat, když problém přijde, tak se musí vyřešit, tak jako na to, když to dobře dopadlo, tak už na to špatný tak jako zapomínám. Takže dneska už je to pro mě jako jenom tak jakože se člověk slunečného dne jednoho dívá do nějakýho údolí, kde jsou nějaký mraky. Tak takhle. No a takže zkrátka to, ten projekt se narodil no a my jsme do poslední chvíle měli strašný nervy, zaprvé, aby nepršelo, aby se nikomu nic nestalo a aby přišli lidi. No a lidi chodili a chodili. A teď jsme na to vůbec nebyli připravený, protože my jsme počítali s tím, že teda jako přijde tak 500 lidí, že jo, no, a ono už jich tam bylo 2,5 tisíce a furt ještě chodili a chodili a chodili a teď jako i pan starosta tehdy už prostě ten byl na vysílačkách jako policie a ty naši asistenti a tak a co budeme dělat a aby, tak oni se tady ušlapou, tak nakonec se jako zatarasily ty přístupový cesty a jako se jim jako omlouvali, že teda už se tam nevejdou, že to prostě jako nejde. No a vlastně z toho vzniklo, že teda jako bysme to představení měli zahrát aspoň ještě jednou, protože to původně byl jako projekt jako jeden ojedinělej, připomenutí divadla. No a že teda to zahrajeme ještě jednou pro ty, který se tam tehdy nevešli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak už jste to hráli podeváté ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... a Luděk při děkovačce, my jsme opakovali, my jsme přidávali v opeře, to se jako nestává moc často, Pavarottimu jo, no a nám. A takže zakřičel do tý děkovačky: Za rok ahoj! No a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bylo to. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... a bylo to. Pan starosta říkal, jo, určitě to prostě jako je hezký a tak, no a potom se ty, ty, ty, ten počet diváků pořád stupňoval a stupňoval, no až teda při týhle tý Prodaný nevěstě jsme měli vlastně rekord asi 16 tisíc diváků.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
16 tisíc diváků? Fíha. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není vždycky obloha bez mráčků, nesvítí vždycky slunce. Ani v životě Renée Nachtigallové to samozřejmě tak nebylo. Dokonce byly chvíle, kdy, ty se teď sice usmíváš, ale tehdy ti asi opravdu do smíchu nebylo. Mám na mysli to, když jsi se potkala s tím klíštětem. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já jsem klíšťat potkala řadu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, teď myslím tím pravým ale.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, ale to je takový jako, já jsem vlastně asi měla klíšťovou encefalitidu, když mi bylo nějakejch těch 13 let a měla jsem tehdy hrozný jako migrény a tak a mysleli jsme si s maminkou, že je to tím, že toho mám, protože jsem právě chodila jako zpívat a ještě na angličtinu a na němčinu a do gymnastiky a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, tys vůbec nevěděla, že to bylo ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Já jsem, ne, ne, vůbec jsem to netušila. A zřejmě, protože jsem takovej ten nezdolnej rak, tak se to tělo nakonec jako nějak ubránilo. Ale fakt je, že jsem měla docela velký problémy s tím, že já třeba mám hroznej problém, když vystupuju, když se mám uklonit, protože, že jako jakmile se ukloním a dám hlavu nahoru, tak se mi prostě motá nebo padám ze schodů, no a to je hrozný a když člověk potom běhá po tom jevišti s tímhle pocitem, tak to není teda dvakrát, musím říct. No, ale nedá se nic dělat, člověk se s tím naučí žít ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na to se všichni herci těšejí, že se uklonějí ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, tak já vždycky držím ty ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty z toho máš hrůzu.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no, já vždycky držím ty kolem, nebo se držím klavíru nebo prostě někde, fakt to je hrozný, no a kdyby náhodou si někdo myslel, že jsem opilá, tak ne, to jsou tyhle ty záležitosti. No a potom prostě se mi stalo, že, že vlastně mě to klíště kouslo ještě jednou a úplně tady jako do toho, do toho trojklanýho nervu nebo prostě někde tady jako vedle a teď mě začalo prostě tak nějak jakože trnout půlka obličeje a takový jako tohle a tak jsem jako šla k doktorovi, no a oni právě zjistili, že jako bylo encefalitický to klíště, ale že já mám v sobě protilátky. Ale něco, že tam je ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili z tehdy, když už jsi to měla, aha. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, protože vlastně člověk by ji nikdy jako neměl dostat dvakrát, to je jako případů jakože jeden z milionu. A já tedy jako nevím, co se se mnou stalo, nebo nestalo, ale jako pravda je, že jsem pak začala mít s tou rovnováhou problémy ještě jako znatelně větší a i jako migrény zase a tak a oni se k tomu přidaly ještě takový jako jiný záležitosti jako rodinný problémy a tak a tatínek vlastně umřel v tý době a prostě takový jako vždycky je to hezky se to tak jako jedno s druhým spojí. No a až jsem teda byla na EEG a tam prostě jako našli, že teda něco na tý jedný hemisféře, že prostě jako vypadá špatně a že musím na tomograf a tak, no a jako nebylo to úplně nejpříjemnější období. Ale fakt je, že je zajímavý, jak člověk jako na to zareaguje. To je, jo, první je, že je potřeba dát do pořádku si jako všecko, kdyby náhodou se něco stalo a jako žádný, že bys, že by se jako rozplakal, že prostě jé, jakože ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako úplně racionálně si uvažovala? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... naprosto, naprosto. A i prostě lidi začneš vnímat taky jinak, že je potřeba prostě jim říct pravdu, ne bejt na ně jako zlý, ale prostě je potřeba teda jako prostě si ten stůl jako teda vyčistit. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nezdržovat se. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Jo. no, ale to je zajímavý. Já jsem právě zase ale díky tomuhle tomu, zase, všecko špatný je k něčemu dobrý. Já jsem za tohle to období opravdu vděčná, protože jednak taková ta životní inventura vůbec není blbá a druhak, já jsem právě potřebovala jako poradit jako v těch věcech jako i právních a tak, protože tedy jako mám 2 děti a ten člověk, kterej, jako kterýho jsem poprosila teda o tu právní pomoc, my poskytl pomoc životní a do dneška jsme spolu. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, prosím tě?

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No a to jsem v životě nechtěla mít právníka. No. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Odříkanýho chleba, znáš to, že jo? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, je to tak, já to prostě, já to v životě tak mám. Nikdy nezpívej Mozarta, nebudu zpívat Mozarta, zpívala jsem Mozarta, zpívám do dneška, velmi ráda, miluju ho. Nikdy jsem nechtěla právníka ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A máš ho doma. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... mám právníka, máme spolu 7 vnoučat a jsme naprosto spokojený. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, přátelé, takhle hezky zpívá můj dnešní host Renée Nachtigallová. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Děkuju. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, mimochodem, Renée není tak obvyklé jméno, že jo, jako pro holky. Já znám akorát René Zellwegerovou teda, kromě tebe ještě.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, to, to není jako blbá společnost. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, viď? No, no ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
S dvěma e je to holčičí jméno. S jedním klučičí. No a to byla kamarádka mojí maminky a ona mě po ní pojmenovala. Tehdy jí to stálo 500 korun, aby jí to povolili. To byly docela velký peníze ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to bych řekl ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, prosím tě, ale s tímhle tím jménem samozřejmě jaksi do showbyznysu to je, to je k nezaplacení, to se těch 500 vrátilo, docela bych řekl ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
...J. R. Pick - satirik napsal takový /nesrozumitelné/: neříkejte René, pořád jenom nene. Nevyřknete-li to ne, neztratíte renomé. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký. Vidíš to, no, no. Tak, tak prosím tě, Renée povídej teď, co tě čeká, co je před tebou, co, na co bys taky třeba pozvala diváky a posluchače? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No na leccos, na leccos. My kromě těch programů, které jsme vlastně začali dělat před 20 let, to znamená Noc s Mozartem a Kouzelného Dvořáka, Kouzelného Dvořáka vlastně hrajeme pořád v Muzeu Antonína Dvořáka, každé úterý a pátek, tak děláme ještě jiné projekty, právě jen opery v Šárce a nebo třeba, to je takový moje dítě, festival Ad honorem Mozart. Protože já totiž, když jsem studovala, tak jsme to měli docela těžký s tím, že jsme neměli moc přístup k zahraničním kolegům a tak a já jsem si říkala, že by bylo dobře jednak, že toho Mozarta se snaží zpívat každej a že je to jako spíš kvůli kšeftu a ne kvůli tomu lásce teda k týhle tý hudbě, takže ten festival je o tom, že je tam nejdřív mezinárodní pěvecká soutěž, kde teda ty mladí zpívají Mozartovské árie a teď už i písně, české písně 18. století a potom vlastně všichni soutěžící mají možnost zúčastnit se pěveckých kurzů a v rámci toho festivalu se pořádají koncerty a finále té soutěže je ve Stavovském divadle, doprovázené orchestrem a kladívkovým klavírem nebo tedy cembalem, protože aby to bylo teda jako stylové a tak, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aby to znělo Mozartovsky. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, a no a vlastně letos jsme měli už 8. ročník toho festivalu. Řekla bych, že nejvyšší úroveň měla asi loňský, loňský ročník, protože to, to bylo opravdu famózní, no a snažíme se prostě těm interpretům jedna pomoc teda v tý interpretaci a jednak jim pomoc i v tom nastartovat i trošku kariéru a právě Český rozhlas už nám byl vlastně třikrát partnerem taky, že teda natáčel to finále a tak. A myslím si, že byli docela rádi, že ty nahrávky mají ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No samozřejmě, samozřejmě. Tak já jsem rád, že se ti daří. Je vidět, že ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, není to žádná legrace, člověk to sponzoruje kolikrát ze svýho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasný, no, ale ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Ale to je zase prostě, no, chci něco dělat, chci někomu pomoc, tak prostě buď do toho buď jdu nebo nejdu, tak. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jasně. Já myslím, že jsi pyšná na to, co se ti podařilo ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Ale docela jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, že máš radost teda, abychom shrnuli ten dnešní Tandem, i z rodiny ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, to taky, ale pozor, já mám ještě zase ne, úplně nejnovější povolání. Nikdy jsem nechtěla bejt učitelka. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ty učíš? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Jo, jo, jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na konzervatoři? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Ne, ne, ne, já učím v hudební škole v Berouně ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Prosím tě? 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
... a no, a to byl taky takovej jako, že, že vlastně kolega mě tak jako, jako, no tak jsem prostě jako naznačila, jako, že to je jako zajímavý, ale že já jsem se bála učit, protože to je hrozně zodpovědný a zkazit hlas je hned a, a pak se to těžko dává dohromady, no a tak a on říkal, tak jako pojď, pojď to zkusit a tak, no, tak jsem to zkusila, začalo mě to strašně bavit, tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a začínáš opatrně, ne v Praze, ale v Berouně. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
No, já to mám totiž odtamtud, kde bydlím, to mám blíž než na Václavák ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, takhle? No, tak to je jasný, to je jasný. Ještě jsem chtěl říct, že určitě sleduješ jaksi s radostí kariéru syna Františka ...

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To samozřejmě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Totiž šéfredaktora spousty časopisů a také televizních zpráv a podobně. Takže dělají ti radost, což je dobře. 

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
To je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Renée Nachtigallová byla dneska hostem Tandemu a já ti moc, Renko, děkuju za tvoje povídání a přeju ti samozřejmě hodně radosti a štěstí.

Renée NACHTIGALLOVÁ, operní pěvkyně, ředitelka Originálního hudebního divadla
--------------------
Děkuju.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.