Šárka Horáková Maixnerová - dramaturgyně, spisovatelka a scenáristka

16. květen 2014
Tandem

Za Janem Rosákem do talk show Tandem přišla dramaturgyně, spisovatelka a scenáristka Šárka Horáková Maixnerová. Svěřila se napříkad s pocity při natáčení dokumentů jako Život se smrtí. Dále popovídala i o letních dýcháncích s kamarádkami, při kterých poslouchají různou muziku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když otevřete ráno oči, je to důvod k radosti. Svět kolem nás je přes všechny své nedostatky krásný. Dobrý den při poslechu Tandemu vám tedy přeje Jan Rosák. Kdykoliv si přečtete pod nějakým filmovým nebo televizním dílem jméno mého dnešního hosta, můžete si být jisti, že vás obsah díla určitě nenechá chladnými. A to je samozřejmě dobře. Mám rád dokumenty, které takzvaně kladou otázky a mapují minulost i současnost. A autorkou takových dokumentů, filmů a knih je dramaturgyně a scénáristka Šárka Horáková Maixnerová. Vítám vás, dobrý den.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Dobrý den. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Naposledy rozvířil televizní vlny váš časosběrný dokument Život se smrtí, jestli se nepletu. Viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano, ano, rozvířil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
/nesrozumitelné/ ovšem, než se k němu dostaneme, je čas na písničku a hned po ní na vaše curriculum vitae. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šárka Horáková Maixnerová je hostem dnešního Tandemu. Dnes je renomovanou tvůrkyní, ale když začínala, nebo, když to curriculum vitae, o kterém jsem mluvil před písničkou, mělo úplně první stránku, tak kdepak ji otevřeli, kde jste se narodila? Jinými slovy. Jsem to řekl tak složitě.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Narodila jsem se v Praze v úplně obyčejný rodině a měli se mnou velký plány. Byla jsem dítě starého tatínka, takže vlastně na začátku života mě čekala velká očekávání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? No tak to někdy to tak bývá, že rodiče implantují ty svoje neuskutečněné sny do svého potomka a tak nějak ho k tomu vedou. Vedli vás k tomu? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no, vedli, měla jsem bejt sportovkyně profesionální ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... což táta zkoušel poměrně dlouho, než pochopil, že fakt jsem úplně netalentovaná na úplně všechny sporty ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ve kterém sportu to zkoušel? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... lyže a stolní tenis a plavání. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak jako něco ve vás z toho určitě zůstalo, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Bojovnost. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobrý, to je dobrý. A ni, nic vás teda tak nechytilo, že byste to zkusila vážně? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Mě nebavilo závodit. Já jsem třeba měla jako supervýkony ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... ale třeba jsem se před startem začetla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, tak to máte úplně stejně jako moje žena, která taky hrála volejbal, ale taky se koukala po vejrech, takže ji pak vyřadili z týmu, protože neměla tu soutěživost ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tu já zase strašně mám. Mně říkají kamarádi Soutěžák. To vám chybělo teda.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, tak vidíte, tak kdybyste měl můj talent po tátovi, sportovní ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teda. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... a měl tohle to, tak je to úplně super, ale to já právě neměla. A druhá alternativa byla, že budu vydělávat velký peníze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, to taky není vůbec špatný. To se povedlo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, to se nepovedlo. Tím vlastně pro tátu byla jako zklamáním, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, vážně, jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... jsem mohla, no, no, no, jsem měla bejt zubařka s vlastní praxí anebo notářka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a tak, když tohle to všechno vás tak jako vůbec nevzalo, tak co vás teda bralo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, já jsem hodně četla.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no a taky jsem hodně byla mimo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... věčně, já jsem většinu času byla mimo, maminka chodila ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zadumaná. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... prosit do první třídy, aby mě nechali projít, já jsem měla dvojku v první třídě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Jé? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no, já jsem byla trochu retardovaná. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jako, že jste byla zasněná asi ne? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, mimo, no, ale to jsem pořád.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimo trošku, jo, vy jste pořád? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak něco za váma je teď jako spousta dobrýho díla, takže občas procitnete taky, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jo, jo, jo, to vlastně, ale to někdo musí uvěřit tomu, tý myšlence, kterou mám a tak vlastně potom, když tomu uvěří, tak je to dobrý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak jste se dostala k tomu, co teď vlastně děláte? Bylo to dlouhá cesta, složitá? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Nebyla, nebyla, byla velmi krátká, protože já jsem poměrně brzy, asi někdy ve třetí třídě řekla, že budu spisovatelka, pak jsem si někdy v osmý třídě našla cestu, že teda musím jít na gymnázium, tam mě, ne samozřejmě nepřijali napoprvé, protože jsem neměla dostatečné studijní výsledky, tak to tatínek tenkrát uplatil, a tak mě vzali, ale na chemicko-technologickou specializaci, takže tam jsem jako bojovala 4 roky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejda. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... s něčím naprosto neuvěřitelným. No a pak jsem si našla školu pro spisovatele, tenkrát v Leningradě a naši byli velký odpůrci režimu, tak to tatínek po mně tenkrát hodil nějakej, nějaký těžítko, nebo tak něco a řek ... to se nedá říct a pak jsem šla na Fakultu žurnalistiky a to už se mnou přestal definitivně mluvit, protože to prohlásil za politickou školu a vlastně jsem se jako odrodila od rodiny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak ono to svým způsobem politická škola byla, protože vychovávala, nebo měla vychovávat jaksi ty, kteří by měli jaksi ten, ten režim trošičku jaksi, ne opěvovat, ale, ale určitě ho nepomlouvat, ale když člověk ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... když člověk chtěl, tak se tam leccos naučil. Stalo se vám to, povedlo se? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Já jsem odešla. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste odešla? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, já jsem odešla, já jsem, právě to bylo první moje setkání s umíráním, já jsem se rozhodla, že se postarám o umírající babičku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
A vlastně upadla jsem do těžkých depresí a šla jsem vlastně místo do školy jsem šla do blázince. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé, no, to teda končíme pěkně ten první vstup. No. Doufám, že ten další bude veselejší. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes dramaturgyně a scénáristka Šárka Horáková Maixnerová. Vybírá si velice zajímavá témata. Tak třeba autorsky se podílela na několika dílech z dokumentárního cyklu Příběhy slavných, Rodinné stříbro, Předčasná úmrtí a podobně. Podle čeho si vybíráte ta témata? Co je určující? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Já tyhle ty, která, které jste jmenoval, tak si nevybírám, jsou mně zadávány a vlastně na začátku jsem měla kliku, že někoho napadlo, že bych scénáře k těmhle těm filmům mohla dělat a vlastně jsem se osvědčila. Takže vlastně mně zadávaj a vlastně nikdy jsem nikoho neodmítla, protože já vlastně si myslím, že život každýho člověka je strašně zajímavej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to nepochybně, určitě, jako něco se tam ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... najít vždycky dá, samozřejmě, ale když tedy můžete si vybrat, když to není zadání nějaký ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano? 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tak podle čeho vybíráte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Já vlastně mám strašně energie a mám strašně moc hezkej život. Takže já neustále trpím takovým jako přetlakem a touhou vlastně se o ty moje jako přebytky životní trochu podělit. Takže většinou si vybírám témata, kde vlastně se jedná o slabší, o, o zkoušený, o nespravedlnost a tak. Jako mám takovou jako naivní představu, že se to tím dá trochu napravit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už jste měla někdy zpětnou vazbu, že se to povedlo trošičku? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Třeba? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Třeba teď, třeba včera jsem byla nakupovat a paní mně říkala, můžete si to tady zkoušet, ale ve tři čtvrtě na devět jde hrozně jako důležitej pro mě dokument, tak ve tři čtvrtě na devět jako musím odejít. A já jsem říkala ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mluvila o vašem dokumentu ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... a já jsem říkala: a na co se koukáte? Ona říká: no, to, no, vy vo tom nevíte? Jako jde Život se smrtí. A já jsem onkologická pacientka a mě to prostě hrozně jako pomáhá. No, tak jsme teda to nestihly, šly jsme na víno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přiznala jste se, že jste ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Ta koukala. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... já jsem tak jako úplně jsem tak jako vyhrkla, já jsem říkala: jé, to mám radost, tak to, to je bomba a ona tak jako říká, to je skvělý, jako, že jsme se takhle potkaly. No a už to teda včera nestihla, no, tak jsem jí slíbila DVD.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ti, kdo neviděli Život se smrtí, tak možná si myslí, že to je třeba jaksi depresivní záležitost, ale já si myslím, že právě to, o čem jste mluvila v souvislosti s vámi, že jste taková, takovej ten papiňák, přetlak a tak a, a pozitivní energie a šťastný život, tak to se do toho asi promítá. Viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, jasně. Vlastně to není, to není o smrti ten dokument, on je o úseku před smrtí. To znamená, že on je o životě. A to strašně pěkně mně konvenujou slova paliativního onkologa Ondřeje Slámy, výbornej chlápek, kterej říká: no jo, tak jak žijeme, tak umřeme. Já nemůžu třeba na konci života nikomu předepisovat kamarády, na tom musíte makat za života. Tak vlastně mě to strašně ty myšlenky konvenujou, není to vlastně o, není to nic depresivního. Je to prostě konec života a je tam ještě představená forma, jak to jde. To vlastně na tom jsem si dávala hodně záležet, protože neustále se mluví vlastně o tom, jak ty věci nejdou, jo, jak vlastně lidi trpěj bolestí a co s nima a tak. A já jsem našla domácí hospic Cesta domů se jmenuje a tam vlastně o, vy můžete zůstat doma, mezi svejma blízkejma a oni za váma jezděj a zbavujou vás bolesti a ještě vlastně těm blízkejm jako radějí, jak na to. To znamená, že vlastně donášejí do těch domovů jako klid a vy nemusíte zůstat v nemocnici. Jako fakt bomba. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm. No, tak předpokládám, že té zpětné vazby máte i dokonce víc, ale zůstanem u té paní, jak jste o ní mluvila z toho obchodu. Tak, když ona byla onkologická pacientka, tak svěřila se vám s tím, že jí to třeba dejme tomu i jako nějak jaksi hodně pomáhá při, při tom jejím údělu? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jo, protože oni vlastně tam cejtěj i obrovskou naději, protože tam je jasný, jak se ty příběhy vyvíjí těch 7 lidí. A tam jsou tři kočky, krásný ženský, onkologický pacientky, který to prostě zvládly, daly s podporou prostě rodiny a přátel a vlastně pro ně tyhle ty kočiny jsou vlastně tak jako velká, jako prostě, to je skvělý, protože, když vidíte 40letou holku, který ve středu odpoledne řekli, že má nádor a asi umře a vlastně ona je krásná a žije dál a má šťastnou rodinu, no, tak to je prostě skvělý. To je skvělý. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ohromně těžké, zaměřit se jenom na jedno dílo, které má za sebou dramaturgyně a scénáristka Šárka Horáková Maixnerová, protože je toho opravdu hodně, ale samozřejmě takové ty atraktivní věci, jako třeba Příběhy slavných, Předčasná úmrtí, jsou hodně jaksi známé. Dělala jste ho Štěpánce Haničincové o Jiřím Kodetovi, Heleně Růžičkové, Jiřině Štěpničkové a dalších. Co ve vás zanechalo takové stopy, že na to třeba nemůžete zapomenout? Tak já vím, že všechny asi svým způsobem, ale něco, co bylo hodně jaksi silné. Kde jste třeba narazila na nějaké věci, které jste vůbec neznala? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jiřina Štěpničková. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
To bylo moje velký téma. To bylo dokonce, vlastně myslím právě to úplně první, já jsem potom o tom napsala i knížku a tahle ta ženská mě provází celým životem. To je strašně zvláštní příběh, mimořádně talentované ženy a já ještě, takhle, já mám na lidech hrozně ráda jako špatný vlastnosti, mě ty dobrý ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... moc nebavěj, tak a ona byla taková jako velká, velká frajerka, taková jako umělkyně, že jela Jirku Štěpničku porodit do Londýna, jo, jako, ona měla tyhle ty všechny hvězdný manýry, ale jako oprávněný. Víte, to vlastně dneska strašně chybí, jako hvězdný oprávněný manýry. Oni jsou jako, je jich dost, ale jsou jako takový nepodložený ničím. A mně tohle to se vlastně na těch ženách tý první republiky, nebo toho hereckýho světa strašně líbí. Ten, to je prostě, ty brilianty a dárky a te, tenhle ten život. Je to krásný na to koukat a vlastně pak jí ten osud prostě připravil něco neuvěřitelnýho, byla zavřená, bylo to na ní vlastně všechno vymyšlený, opravdu spadla do odporný pasti a vlastně nikdy už se z toho nedokázala úplně vymanit. To by asi nedokázal vůbec nikdo. Tak tenhle osud ve mně vlastně žije dál a studovala jsem i spisový materiály a vlastně jsem se tomu příběhu opravdu hodně věnovala. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na ten osud Jiřiny Štěpničkové se v podstatě svým způsobem nabalily osudy jiných jaksi jejích kolegů, kolegyň ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... které se postupně třeba přiznávali k tomu, že jí vlastně jaksi zvedali ruku pro její odsouzení. Dokonce jaksi pro, pro smrt a podobně. To si myslím, že je taky docela silné téma, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Je a já jsem tohle to trošku tam v tý knížce právě, co jsem potom zpracovávala, popřela, protože tohle to bylo opravdu schůze nějaká KSČ a tam vlastně ty lidi zvedali ruku pro její potrestání, ale taková ta žádost o její smrt, to se vlastně nikdy jako neprokázalo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je fáma asi.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... hm, no, no, my jsme vlastně hledali dlouho s panem plukovníkem Bretem z ÚDV vlastně tyhle ty materiály a ono to tak jako nabobtnalo, ale nicméně většina lidí se k ní obrátila zády. Čistě lidsky. Tak vlastně, že to se nemusí někdy ten příběh dotáhnout až do takhle jako hollywoodskejch konců, ale bylo to pro ni moc těžký, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak já zase, ne, že bych se jaksi nedivil těm lidem, ale, no, tak nedivím se jim, protože tenkrát byla taková doba, že jim samotným asi o krk šlo taky, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jasně tam se, tam vlastně na její stranu se přidali ostentativně a viditelně pouze 4 lidi z celýho toho hereckýho ansámblu. Dva z toho byli praktikující katolíci a dva ne, ale vlastně jenom 4 lidi z celýho, z celýho toho ansámblu měli tenkrát tu odvahu. Ale ono s odvahou je to opravdu strašně těžký v životě, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jejdanene, jejdanene. No, já jsem teď nedávno viděl takový film, on teda nebyl úplně nový v televizi, Okamova břitva, asi víte o čem mluvím, tam byl tenhle ten problém toho, té občanské statečnosti a vůbec statečnosti jaksi člověka hodně propírán a každý se musel zamyslet nad tím, jaký, jak by se on, jak by se on v té takové chvíli ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, jasně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... choval.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
A stejně se, stejně to nikdy nevymyslíte, to je prostě, stejně nikdy nevíte, kdy budete odvážnej a kdy ne. A hlavně to není kontinuální stav, odvaha. Jakože člověk je někdy odvážnej a někdy potom jako není odvážnej, jakože to není opravdu jakože, má modrý oči a nic se na tom nezmění. Prostě ne. Někdy je člověk odvážnej, někdy není, kdy má strašnej strach. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak aby to naše povídání se Šárkou Horákovou Maixnerovou nebylo pořád úplně tak na tu vážnou notu, což ale vzhledem k tomu, co děláte jakou práci, tak většinou se vážnými tématy zabýváte, tak to teď trošičku odlehčíme a vy nám teď prozradíte, kterou písničku byste si přála, protože máte tohle to právo jako každý náš host, zahrát si. Já vím, že vy máte takové nějaké hezké, nebo máte taková hezká setkání s vašimi kamarádkami. Jak tomu říkáte? Letní dýchánky, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, to jsou čaro, to je sraz čarodějnic a to jsou ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vy tam děláte na těch ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No a my jsme právě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... vy jste tam externě teda?

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... my, my jsme tam naprosto profesionálně a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... správně a to jsou kočky, který za mnou jezdějí do Španělska v létě a sousedi španělský se toho účastněj a my máme takový, že si pouštíme muziku a protože se naprosto neshodneme vkusem, tak jsme vytvořili takový jakože každý má právo na jednu písničku a nikdo z nás dalších se nesmí, nejenom jako komentovat tu písničku, ale nesmíme se ani jako blbě tvářit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako natož se smát třeba! 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, jako vůbec ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posměšně. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... prostě ne, ne, jako opravdu jedna naše kamarádka miluje nejmenovaného interpreta a my nesmíme vůbec nic udělat, jako nesmíme třeba ani vojedít, jo, fakt ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... si to vyposlechnem a oni si potom zase vyposlechnou vlastně třeba mojí a tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte co a teď jste mně dala takovýho brouka do hlavy. Já jsem si představil kamarády svoje třeba a kamarádky, kdybychom takhle seděli a že to může dojít až do pěknejch extrémů, protože to, to přání jaksi, co si poslechnu, může bejt opravdu někdy docela takový strmý, že jo. Takže vy vydržíte všechno teda jo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ne, my musíme, my musíme. Máme jeden slabší kousek, to je naše sestřenice Kateřina, která vlastně celej život hraje v jedný undergroundový kapele, prostě a tak, a ta je jako přísně vyhraněná, tak tý to dělá jako největší problém, ale dává to. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jo, tak, ale neporušuje to, že ona se tváří.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já mám kamaráda, kterej, ačkoliv teda věkem už tam skoro nepatří, nebo vůbec tam nepatří, tak chodí do kotle takovejch těch hardrockovejch a až jako takovejch těch úplně strašně řinčících kapel, kde přichází nepochybně o sluch, ale tohle to, kdyby mně on zahrál, tak to já bych opravdu asi nevydržel, ale musel bych.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ne, ne, tak jestli je to váš kamarád, tak to musíte ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no, že jo, to musím, to je jasný.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak ale já už naštěstí vím, že to, co vy si vyberete, tak to nás, to nás nevyřídí, naopak nás povznese. Tak řekněte svoje přání.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Tak já bych chtěla něco od Davida Bowieho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je výborná volba. Může to být Modern love? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Hm, výborně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak, tak to mě odlehlo. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, věřím, že jste si s radostí poslechli výběr písničky na přání mého hosta Šárky Horákové Maixnerové, Davida Bowieho Modern Love a myslím si, že stejně rádi, ale trošičku z jiných důvodů si třeba listujete i knížkami mého dnešního hosta. Vy jste dokonce za tu svou knižní tvorbu dostala několik ocenění, Trilobit a Elzu za cyklus Příběhy železné opony. Tak to si myslím, že jednak potěší a jednak to jaksi dá, dodá takovej jako impulsu do další tvorby. Příběhy železné opony byly opravdu silný, viďte?

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
To bylo úžasný a tam jsem právě k tý tvorbě byla přizvaná, protože to dělal dramaturg Pepča Albrecht a vlastně autorsky s tím přišel Luděk Navara a tam jsem vlastně byla přizvaná jako do týmu a to bylo vlastně skvělý. Tam jsem se tenkrát učila spoustu věcí, třeba číst ve spisových materiálech a tak a potkala jsem spoustu neuvěřitelných lidí. Moje potom byly až Přísně tajný vraždy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, neuvěřitelných dokonce příběhů, si myslím, protože některé ty věci byly dlouho jaksi v různých jaksi archívech a, a nebyly vytaženy na světlo bóží až teda jako s tímhle tím seriálem. Co vás třeba tam jako hodně, hodně překvapilo a vzalo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, to byla taková celá soustava mýho naivního přemýšlení o těch věcech, jako, že vlastně já hodně sklouzávám k tomu v životě, že se vlastně se snažím ty věci vést do černobíla a tady vlastně, když jsme to probírali a právě třeba pan plukovník Bret mě učil se v těch spisech orientovat a, a holky z archívu, tak vlastně vidíte, že člověk opravdu v životě je schopen úplně všeho a jak je proměnlivej v čase a ve svejch postojích a jak obrovská může bejt lidská nespravedlnost. Vlastně to jsem si vůbec nedokázala představit, jak až může bejt veliká.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, no. No, až to někdy jako úplně vyrazí dech? A říká si, s těma lidma tady já třeba jako žiju, já je třeba potkávám, ti, kteří se takové nespravedlnosti dopustili a vůbec to na nich není vidět, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano, ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, no. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano, to vůbec na nikom, nebo to jako nikdo nemá prostě ty rohy a ocásek jako viditelně a vlastně nikdy mě nepřestalo opravdu fascinovat, čeho je člověk schopen. Jo, to já vlastně jsem v tomhle tom opravdu hrozně hloupá. Že vlastně třeba kvůli vlastnímu profitu opravdu to může dojít až tak daleko, že někoho připravíte o život. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, hm. Ještě bych si rád popovídal o publicistickém cyklu Infiltrace, který je vaším dílem. Tak ono by to tak na první pohled vypadalo, že si vybíráte taková jako teď hodně v uvozovkách teda "atraktivní témata", Já bezdomovec, Já prostitutka, ale zase tam máte třeba téma, které je takové jako zdánlivě všední a fádní, Já ošetřovatelka, nebo Já starožitník, že jo. Tak podle čeho tady zrovna saháte a ukážete prstem? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Tak Infiltrace, to byl nápad Lenky Polákové, dneska kreativní producentky České televize a je to vlastně velmi úspěšný formát, který vlastně jede v Anglii i v Americe a tam je jako velkej tým lidí a vždycky vlastně vy se infiltrujete do nějakýho prostředí. No a u nás se to dělalo, jak je zvykem, tak vlastně o pár lidech, to znamená, že vlastně moje byla ošetřovatelka a já jsem vlastně šla pracovat jako ošetřovatelka k mentálně postiženým lidem a dívala jsem se na to, jak to vlastně vypadá, když je to za zavřenými dveřmi, protože vy jako novinář, nebo jako filmař prostě to víte sám, nikdy nenatočíte pravdu, když dopředu zavoláte, to je prostě nesmysl, to mě ani nějak jako dvakrát nebaví, pokud se nedohodnu s těma lidma, že opravdu mě pustěj ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chtě, nechtě se stylizují samozřejmě, no, no ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... no, jasně, to je prostě, to, to, tak je, to se vlastně, to je přirozený. Ale jinak ono ten výběr atraktivních témat to je dobře, protože oni musej bejt atraktivní, aby se na to někdo koukal, my si ty filmy netočíme. Jako ta sledovanost, která se neustále jako debatuje, já jí miluju, protože já si to nedělám pro sebe a pro svý kamarády. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, hm, no to je pravda samozřejmě, no ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Všichni jako říkaj, no sledovanost není důležitá. No, je důležitá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Do toho spadá třeba taky cyklus 13. komnata, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, které, které jste dělala? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Já jsem dělala Lenku Kořínkovou a pak jsem toho nechala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to proč? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Jsem toho nějak měla vlastně dost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? Tak vás to vyřídilo? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, víte co, 13. komnata je přesně to, o čem jsme se před chvilkou bavili a to je stylizace ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, takhle. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
... jo, jakože vlastně se hledá 13. komnata a vy řeknete veřejně 13. komnatu, vy 13. komnatu veřejně přece nikdy neřeknete. To se musí pracovat na tom jako jinak. Jo, to vlastně nesmějí bejt 4 natáčecí dny, jako na, na vaši 13. komnatu bychom přišli po roce natáčení. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, to máte 100% pravdu, já se teď přiznám k tomu, že mě kdysi někdo z toho štábu, nevím už kdo to byl, už si nevzpomínám přesně, oslovil s tím, jestli bychom nemohli natočit nějakou moji 13., teď opravdu zdůrazňuju to slovo "nějakou" 13. komnatu. A já jsem řekl, promiňte, ale já si na žádnou jako nevzpomínám. Já žádnou nemám. Ale každej máme nějakou. Čili to bychom opravdu hledali dlouho, něco bychom potom nakonec třeba našli, jo, ale to by byla stylizace, to máte pravdu.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to už není ono. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, to, já jsem to zkusila vlastně, já jsem si myslela, že by to jako odpovídalo tomu mýmu bláznivýmu myšlení a neodpovídá, no. To mě nebaví.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si povídáme v Tandemu s dramaturgyní a scénáristkou Šárkou Horákovou Maixnerovou. Už jsme zmínili tady dokonce docela obšírně projekt Život se smrtí. Víte, já se svých hostů dost často ptám na to, kdy jim v životě nebylo úplně do zpěvu a když je to spojeno s jejich profesí, tak to mnohdy jaksi je hodně zajímavé, to ne, že bych teď chtěl jaksi ve vás teď tady dostávat z vás 13. komnatu, jak jsme si před chvilkou povídali, ale myslím si, že zrovna při natáčení tohoto projektu vám někdy jaksi, no, že by vám bylo do zpěvu, to asi těžko, že jo, ale někdy to bylo hodně jaksi na hraně. Já si myslím, že když si teď na něco takového vzpomenete a zveřejníte to, tak to třeba může být opravdu stejně jaksi nápomocno tak, jako to vaše setkání s tou onkologickou pacientkou. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, víte, ono, i když já jsem si vlastně dvojí, trojí, trojím umíráním v životě vlastně prošla velmi blízko, tak přesto jsem měla nějaká očekávání a jak to tak s očekáváními bývá, tak byly úplně nesmyslné. Takže já jsem na začátku toho projektu jenom vlastně chci říct úplně lapidárně ten rozpor mezi realitou a představou, jo, já jsem na začátku sehnala vlastně spolupracovníky, psychiatra, kdybychom potřebovali jako pomoct a tak a držela jsem na začátku takovou jako moudrou řeč, což u mě bývá velmi směšné, jako, že se nesmíme spřátelit s těmi pacienty, nebo s těmi respondenty našimi, že si jako nesmíme ty věci brát osobně a tak jsem tak jako blábolila asi půl hodiny a ten kameraman s tím zvukařem to tak jako poslouchali, kývali hlavama, no a byl asi druhý natáčecí den, kdy jsem na place jako rozplakala přímo před tou respondentkou, jakože vlastně takhle jsem seděla a taky mi začaly týct slzy, pak jsem začala vzlykat, pak jsem začala štkát a pak jsem utekla. Takže vlastně všichni říkali, že teda jako ta moje moudrá slova si určitě někam vytesaj, ale já s tím můžu jít do háje. Pak se zhroutil zvukař a pak se zhroutil kameraman a takhle jsme si to vlastně střídali. My jsme se vlastně, my jsme jezdili na plac tři a další část týmu čekala vlastně, nebo sbírala ten náš materiál, režisérka, dramaturg a střihač a čekali, co jako přivezeme. A vlastně v tom přímém kontaktu jsme byli tři a občas režisérka jenom jako přijela na chvilku, když něco bylo potřeba. Ale vlastně my tři jsme se vlastně hroutili pořád a to je vlastně absurdní situace, když vám potom opravdu respondent třeba, který má před sebou pár dní života, tak říká, přestaň brečet, nedáš si panáka, pojď, to nic není a tak. Tak takhle třeba pan Mirko mě jako litoval a hladil a já jsem štkala a štkala. No, takže vlastně jako naprosto profesionálně zvládnuté natáčení, opravdu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to vás jenom šlechtí. To svědčí o vaší lidskosti. To by na vašem místě musel bejt nějakej ten, ten, jak jim teď říkají dělníci bulváru, takovej ten nějakej otrlej paparazi, nebo nějakej jinej takovej, já nechci teď použít nějaký ošklivý slov, ale rád bych ho použil, takže ten by možná byl tak otrlej, že, že by se klidně i díval jaksi do, do otevřených ran. Ale víte, já vám naprosto rozumím. Já jsem kdysi dělal takovou reportáž z onkologického oddělení dětského v Motole a když jsem tam šel, tak jsem si říkal, no, tak co, tak jsou to nemocný děti, to nějak prostě zvládneme. A jak jsem je uviděl a to prostředí na mě dolehlo, tak se mi sevřelo hrdlo a já jsem nebyl schopnej říct, říct jedinou otázku a musel jsem se dlouho z toho vzpamatovávat a dostaly mě z toho ty sestry, který říkaly: no, ale, no, to je prostě, to je profese, to musíte jako, to jinak byste jim nepomohl vůbec, že jo, no, no. 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, jasně, jasně. To je přesně to. My jsme se potom přemlouvali vzájemně, že to vlastně jako musíme dodělat, protože, když to ty lidi další uviděj, který třeba se dneska starají o umírající, nebo kterým řekli, že mají rakovinu a bude, a máme tam příběhy, který dopadly dobře, tak vlastně je to opravdu důležitý, protože když se tohle to fakt pořád zastýlá pod tu peřinu, tak, tak to k ničemu není jako. Takže ono, ono je to důležitý, ale vlastně výsledek celýho tohohle toho natáčení je zhmotněnej v jedný situaci, a to je situace mého kameramana Kiko Keteleše, kterej takhle vlastně jsme seděli v hospodě, protože my jsme hodně chodili do hospod po tom natáčení a vlastně on si začal objednávat dvojitý panáky, normálně pije jako jednoduchý, tak si začal objednávat dvojitý a normálně na rozdíl od nás moc nekouří a začal vlastně kouřit jednu cigaretu za druhou a my jsme tak jako s Ottou se zvukařem jsme se na něj koukali a říkali jsme, co vyvádíš? A on říká: ne, ne, ne, tak počkej, já se dneska strašně opiju, hrozně se překouřím, protože já tady nechci zůstat poslední.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou věci.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
My jsme přišli na to, že nejdůležitější v životě je mít rodinu a když se tohle celý tak jako shoduje, tak ale 100% kamarády. Protože oni ty kamarádi jsou někdy mnohem silnější než ta rodina. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, tak to další pozitivní dopad vašeho díla i na diváky. Jestli to takhle pochopěj, tak je to dobře. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně ohromně zajímavé projekty má za sebou dramaturgyně a scénáristka Šárka Horáková Maixnerová, ale já věřím, že i před vámi jsou podobné. Já vím něco o akci Pavouk, tak zkuste to trošičku rozkličovat, protože to je asi teď jaksi náplní vaší práce, viďte? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Hm, Akce Pavouk je vlastně takovej jako můj velkej dluh ještě z doby, kdy jsem zpracovávala ta historická témata a to je pronásledování židovského obyvatelstva od roku 48 a 49 do roku 89. A ono to navazovalo na akci Rodina, což vlastně a ty zase to přebírali od gestapáků a tak, takže vlastně jenom chci, chci zmapovat lidi, který byli kvůli svýmu původu pronásledovaný na území naší republiky a Slovenska po tu dobu. Tak a vlastně teď jsem, nějak se dohadujeme s Fedorem Gálem, že to asi budeme dělat spolu, protože Fedor Gál právě se nějak ozval a říkal, že chtěl točit o smrti a že teda jsem mu to vyfoukla, tak jsem říkala, že měl bejt rychlejší a tak jsem mu řekla, že teda vlastně bych ho vzala do Pavouka, protože si myslím, že by to bylo fajn, no, tak Pavouk jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, to si myslím, že je opravdu hodně silné téma, protože to židovské obyvatelstvo, Židé, kteří přežili holocaust a, a mysleli, že už jsou z nejhoršího venku ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... tak najednou spadli do dalšího průšvihu. Tak jaksi každý ...

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
A na to mě jako nebaví se dívat, no, mě vlastně nebaví taková ta kontinuální jednoduchá blbost. No, jako takový to, jakože, když se narodíte jako do slovanské rodiny, nebo germánské rodiny, nebo do židovské rodiny, takže vlastně jako z, z toho něco plyne. Z toho neplyne nic ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vůbec nic. Mluvíte mi přímo z duše, já strašně nemám rád generalizování, ale i takový jako řekl by člověk jaksi nevinný, jako třeba, když někdo říká, Francouzky jsou hezký, nebo, nebo tak na tom se shodneme, že jo.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Ano, to, to je takovej jako výron blbosti, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak. No, čím odpočíváte vlastně od téhle té práce, která musí být vysilující? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, vlastně zase prací, mě strašně baví a potom s kamarádama, večírkama, jako já mám hrozně ráda velký ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dýchánky? 

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, ty nejsou úplně dýchánky, jsou to jako velký mejdany. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle? Aha. A to, to vám, to vám schvaluju, to vám schvaluju. Máme taky takovou partu Klub přátel dobrého vína, tam se vyblbnem. Ano, tak to je skvělý.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
No, no, no, tak takhle.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to mám radost. Myslím si, že jsme si hezky popovídali dnes s dramaturgyní a scénáristkou Šárkou Horákovou Maixnerovou, já vám moc děkuju za vaše slova a přeju vám samozřejmě hodně úspěšných projektů a hodně dobrých respondentů.

Šárka HORÁKOVÁ MAIXNEROVÁ, dramaturgyně, scénáristka
--------------------
Děkuju moc. 


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio