Skalní hrádek Falkenštejn je opět přístupný pro turisty. Vystoupáte k němu po kovových žebřících
V severočeských Jetřichovicích v Národním parku České Švýcarsko nově zpřístupnili pro turisty vyhlídku na místě bývalého skalního hradu jménem Falkenštejn. Když tam po schodištích a žebřících vystoupáte, uvidíte nejen vrcholy Českého Švýcarska, ale také zbytky hradu z 15. století – kapli, kuchyni a studnu.
Na Falkenštejn se nejlépe dostanete z Jetřichovic po žluté turistické značce. V místě někdejšího skalního hradu dodnes zůstaly stopy po studni, zbytky rozlehlé komnaty a také kaple s kamenným oltářem. Hrad je pro turisty znovu přístupný od jara 2018. Cesta nahoru, to znamená schodiště, žebříky i vyhlídky na vrcholu, jsou vyrobeny z kovového pozinku. Pozinkovaná konstrukce chrání skálu i hrad.
Podle pracovníků Národního parku České Švýcarsko pozinkovaná konstrukce časem zešedne a nebude tolik svítit do krajiny jako dnes. A díky členitému terénu nejsou z dálky téměř vůbec vidět. Podstatné ale je, že se místo stalo mnohem bezpečnějším. Nahoru můžete bez obav vystoupat i s malými dětmi, nikam nepropadnou. Dlouhá schodiště i vyhlídkové rošty přitom skálu nijak neporušily, jsou o ni jen zapřené.
Při stavbě nových přístupových cest na Falkenštejn ale nešlo jen o ochranu samotné skály. Hrad je totiž kulturní památkou, která četnou návštěvností trpěla. I tomu by nové lávky a vyhlídkové plošiny měly zabránit.
O stavbu bezpečné cesty ke skalnímu hradu usilovala správa národního parku od roku 2009, zrealizovat se ji podařilo až letos. Vyšla na sedm milionů korun a o dopravu ocelových částí konstrukce na vrchol skály se postaral vrtulník. Pokud bude potřeba, je možné konstrukci beze stop v kameni odstranit, například kvůli archeologickým výzkumům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.