Stanislav Bernard - podnikatel a manažer

25. červen 2013
Tandem

Podnikatel a manažer Ing. Stanislav Bernard navštívil Jana Rosáka v talk show Tandem. Prozradil například, co je pro něj důležité na billboardech, jak to bylo s vývojem pivovaru a co si myslí o ovocných pivech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem právě začíná a tak vám, milí posluchači, přeje dobrý den Jan Rosák. Dnes se vám přiznám, že vůbec nechápu pivovary, které dělají pro své produkty reklamu, v níž vystupují konzumenti už od pohledu ducha mdlého, a i přes tu obrazovku je cítit, že sprcha jim asi nic neříká. Tak řeknu vám, takovou značku piva bych si já nikdy nedal. Nejsem sice klasický pivař, ale myslím si, že všechen alkohol včetně piva se má pít kultivovaně a hlavně reklama má inspirovat a ne odradit. Je naprosto ojedinělé, když má podnikatel odvahu dát na etiketu svého výrobku svůj vlastní obličej. Ono je to taky riskantní, protože tím také říkáte zákazníkovi, že za ten výrobek osobně ručíte. Nepochybuji, že se vám už teď vybavilo jedno jméno spojené právě s pivem, ano, hostem Tandemu je Stanislav Bernard. Vítám vás, dobrý den.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Děkuju, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se vaří pivo, tak jsou nutné základní ingredience. Naší ingrediencí v rádiu kromě slova je hudba, takže začneme s ní.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stanislav Bernard je díky tomu, že se jeho tvář také objevuje často na billboardech a vůbec v tisku, osobou veřejně známou, takže vás určitě stejně jako mě bude zajímat, kde se pan Bernard narodil, kdepak to bylo?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Bylo to v Opavě. Já jsem vlastně první část života prožil v Háji ve Slezsku, což je krásná vesnice nebo krásné městečko uprostřed mezi Opavou a Ostravou, takže narodil jsem se ve Slezsku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ve Slezsku jste trávil také své dětství nebo vás potom rodiče, jak to tak bývá, přestěhovali?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Ne, ne, ne. My jsme, my jsme skutečně žili celou dobu v Háji s tím, že vlastně až potom vysokou školu jsem studoval v Žilině, takže v zahraničí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V zahraničí, tedy ovšem samozřejmě ne, ale řekněte mi, co vás jako kluka, co vás bralo, jaké povolání jste si vysnil? Ono to ne vždycky pak vyjde, že jo, ale sny jsou hezký.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Já jsem si právě povolání nevysnil vůbec žádné, já jsem vůbec nevěděl, co, co by mě mohlo bavit, ale bralo mě spousta věcí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Třeba?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Takové ty klasické, jako prostě, já nevím, chytání pstruhů do ruk v potoce, nebo chození na hřiby do lesa a podobně, o prázdninách takové ty noční výlety za jahodama do cizích zahrad, no a sporty bych řekl, když to přeženu, tak téměř všechny, protože můj táta byl v té době předseda Tělovýchovné jednoty v Háji a měl k tomu obrovsky blízko a tak nějak spontánně, a navíc jsme bydleli naproti, naproti sokolovny, jak se tehdá říkalo, což vlastně bylo, bylo takové multisportoviště přírodního charakteru, kde potom jsme vybudovali na tom, na tom místě kluziště, na tom kluzišti se zase udělaly tenisové kurty v létě, takže ono ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Klasika.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
... bylo toho skutečně hodně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. No všimli jste si určitě, vážení posluchači, že pořád tam žádný pivovar jaksi nezazněl, takže to muselo přijít až později, předpokládám, že na gymnáziu nebo na střední škole jste se rozhodl, že budete něco studovat, něco pozdějšího tedy. Co to bylo?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
To, že říkáte rozhodl, to je trošku odvážné tvrzení, protože musíme si uvědomit, že to bylo v hluboké totalitě, kdy člověk se nerozhodoval, co bude studovat, ale rozhodovali za něj soudruzi z komunistické strany. A vzhledem k tomu, že můj táta byl po válce, řeknu, naivní a vstoupil do této organizace zločinecké a po 68 roce ho z ní úspěšně vyloučili, takže já jsem neměl na výběr, já jsem měl vlastně možná tak přání se na nějakou vysokou školu dostat. A první rok jsem se nedostal nikam a teprva ve druhém roce až na nějaké prezidentské odvolání, kdy jsem psal tehdejšímu prezidentu republiky, mě nakonec vzali na techniku do Žiliny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pokračoval jste po vysoké škole, to byla dopravy a spojů.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Ano, to bylo silnoproudá elektrotechnika a energetika v dopravě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A pokračoval jste potom v tom oboru?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Začal jsem, nastoupil jsem do v té době Sigmy Dolní Benešov a začal jsem pracovat jako elektrokonstruktér.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co jste konstruoval?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
No, maloval jsem takové ty elektroinstalace, elektrorozvody různého charakteru. Asi mým vrcholným dílem byla elektroinstalace v tamějším kině, takže na to jsem se musel hodně soustředit, protože upřímně řečeno, to studium pro mě nebylo koníčkem, já jsem k tomu neměl nějaký vztah, bylo to ... 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste to protrpěl trošku?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Nedá se říct, že bych to protrpěl. Pokud si vzpomínám, tak jsem míval i prospěchové stipendium, ale znáte to, prostě nebylo to moje hobby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jasně.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Takže já jsem, když jsem nastoupil do fabriky, tak jsem si nejprve musel vůbec ošahat, co je to stykač a co jsou to, co jsou to další věci. No a říkám, byl jsem tam na tomhle tom místě ne až tak dlouho, to jsem dělal zhruba rok, rok a půl a pak jsem přešel na investice, kde jsem zase měl na starosti zařizování všech možných strojů a zařízení pro, pro celou fabriku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale já mám takový pocit, jak vás tak poslouchám, že tyhle ty všechny obory, kterými jste prošel, vám potom byly, jako když je najdete.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stanislav Bernard, jehož jméno je samozřejmě hodně spojeno s pivovarnictvím, je slavný kromě toho, že dělá dobré pivo, taky tím, že se nebojí svůj obličej dát k dispozici vždycky nějakému protestu. Slavné jsou vaše billboardy, nebo billboardy vámi inspirované, kde protestujete proti tomu, že svět se zbláznil, a vždycky nějakým způsobem jaksi to dokumentujete, jak se zbláznil. To znamená, že vás tyhle ty věci nenechávají jaksi chladnými. Omezujete ten protest jenom na tohle to, nebo to ještě nějakým jiným způsobem podpoříte?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Dá se říct, že máte pravdu v jedné věci, že naše reklama, kterou děláme převážně na billboardových plochách, vždycky tak nějak není jenom pouze reklamou, ale zároveň vyjádřením našeho názoru. Tak kampaň Svět se zbláznil, držte se, držte se dobrého piva, držet se svého zdravého rozumu a tak dále a vůbec držte se, mějte se dobře, přesto co se to kolem nás neustále děje, tak ona svým způsobem vždycky reaguje na nějaké téma dne. Téma dne, nebo spíš týdnů, na mediální témata, která vždycky nějakou dobu hýbou se společností a jsou natolik absurdní, aby, aby mi připadalo potřebné se k nim nějakým způsobem vyjádřit. Takže není to vždycky jenom protest. Ty původní motivy, začínalo to někdy v roce 2004 Aničkou Dajdou, tehdejší generálkou Hvězdné pěchoty v prvním ročníku Superstar. Zajímavé je, že když někde dneska v roce 2013, to znamená po 10 letech od tohoto billboardu přednáším a mám nějakou besedu a diskusi s lidma a ukážu tento motiv, tak lidé, tipuju zhruba 60 % těch lidí se ještě i dneska zasměje. To znamená, já většinou, když projedu kolem billboardu, tak za 5 vteřin nevím, co na něm bylo, ale naše filozofie je taková, že billboard musí být naprosto jednoduché sdělení, musí být, pokud možno, vtipný, pokud možno lehce provokativní. Vůbec nevadí, když si děláme srandu sami ze sebe, nebo já, když si dělám srandu sám ze sebe. No a víceméně říkám, není to čistá reklama, je to vždycky vyjádření, zároveň vyjádření názoru. A vy jste se ptal na to, jestli ještě nějakým dalším způsobem, řekněme, ten protest podporujeme. Pokud je to možné, tak ano, ovšem na druhé straně, řekněme si to otevřeně, dnešní nastavení sdělovacích prostředků je takové, že jakmile to jenom trošku zavání reklamou, tak prostě tam funguje velmi silná autocenzura a tím pádem navázání toho protestu nebo vyjádření těch názorů, řekněme, v médiích dál není snadné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebojíte se, že když se takhle jasně vyhraníte a řeknete svůj jasný názor, že ti, kteří zastávají názor opačný třeba, dejme tomu, třeba odradíte od konzumace vašeho produktu?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Ta otázka je naprosto logická. Na druhé straně my jsme před řádově 5, 6 lety dali našim zaměstnancům, našim lidem možnost, aby si sami zvolili své firemní hodnoty. Ta diskuse trvala víc než rok a půl, obrovským způsobem pomohla pročistit atmosféru ve firmě, no a těch 5 firem, základních firemních hodnot je 5 slov. Je to otevřenost, důvěra, spolupráce, odpovědnost a pozitivita. No a jestliže jsem jako první slovo uvedl otevřenost, tak to znamená, že to neplatí jenom uvnitř naší firmy, ale že se takto snažíme chovat i navenek a zároveň k našim zákazníkům. Takže ta odpověď na vaši otázku je svým způsobem velmi jednoduchá. Chováme se konzistentně jak vevnitř firmy, tak navenek. Samozřejmě, že když jasně vyjádříte svůj názor, tak polarizujete. Jsou lidé, kteří vám tleskají, jsou lidé, kteří vás chválí, no a samozřejmě, že na druhé straně jsou lidé, kteří vás za to nemají rádi. A tak to je. Na druhé straně nebo na třetí straně, když bych měl zmínit, jak se vyvíjí náš obchod, řekněme, od roku 2001, kdy jsme byli na, řekněme, nejnižším prodeji za celou naši 22letou historii, tak od té doby celou dobu, celých těch 12 let pouze rosteme, takže ačkoli to polarizuje, ačkoli to vždycky vyvolá určitý odpor a jsou lidé, kteří nám za to hodně nadávají, tak to obchodně funguje, a já myslím, že základním znakem každé úspěšné značky je, odlišit se.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je Stanislav Bernard, a stejně tak jako mě, nepochybně i naše posluchače hodně zajímá, jak daleko bylo od práce úředníka Okresního národního výboru v Opavě do toho pustit se do soukromého hospodaření v pivovarnictví?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Tak především já jsem se nikdy za úředníka nepovažoval, byl jsem tam zvolen po revoluci a celkem jsem tam byl možná rok a půl a předtím těch spousty let jsem, nebo spousty, řekněme řádově 15 let jsem pracoval v nejrůznějších technických pozicích, takže já jsem, říkám, rozhodně se necítil jako úředník. A navíc to bylo těsně po revoluci, kdy spíše než zákony jsme se opět řídili svým rozumem, a pokud jsme měli možnost, tak jsme se snažili nějaké problémy vyřešit, pokud bylo možné něčemu pomoct, tak jsme se snažili něčemu pomoct, to bylo asi tak všechno. Když bych měl zrekapitulovat svoje úředničení. A navíc jsem věděl, že tam dlouho nevydržím, protože pozice úředníka mi není vlastní. Takže když jsme potom v říjnu roku 1991 zajeli do Humpolce na dražbu a za více než pětinásobek zůstatkové hodnoty ruiny tamějšího pivovaru jsme ho vydražili, ty relace byly takové, že ta dražební cena byla 52 milionů korun, podotýkám ze 100 % z úvěru, a ta zůstatková hodnota pivovaru byla 9,5 milionu korun, takže to byl svým způsobem vražedný ekonomický mix, protože navíc ty úvěry byly tehdá s 10 % úrokem, po Klausových balíčcích v tom nějakém 97, 98 úroky vyskočily téměř a v některých případech i více než na dvojnásobek, to znamená úroky byly kolem 18, 20 %, a my jsme byli nuceni a museli jsme tyto úvěry být schopni splácet. Takže ten přechod byl velmi, velmi razantní, velmi okamžitý bych řekl, ale na druhé straně když to tak jako vzpomínáme, tak rozhodně ty tři práce, které jsem dělal předtím v těch třech různých firmách, mi hodně pomohly v tom začátku podnikání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bylo by to úplně jedno, co byste začal dělat, nebo jste měl do toho pivovarnictví zvláštní chuť?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Já jsem chtěl podnikat. Já jsem nebyl vyhraněný směrem k pivu, nicméně můj společník, se kterým jsem se tehdá poznal a se kterým jsem vlastně dodnes, inženýr Pepa Vávra, Josef Vávra, který v té době byl v Opavě, jinak pochází od Humpolce z Radostína, takže to byl sládek a vlastně pustili jsme se do dražby pivovaru právě proto, že on přišel s tou informací, že v Humpolci se v rámci malé privatizace bude dražit pivovar. Takže ono to bylo takové spojení několika lidí, kdy on byl profesně zaměřen na pivo jako, jako sládek, uměl to, já jsem zase měl takový, řekněme, širší rozhled a uměl jsem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A trochu vizionář jste byl.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
A tak to já jsem vždycky trochu takový, takový fanfarón, takový blázen. A ještě tehdá jsme měli třetího společníka, to byl Ruda Šmejkal, švagr Pepy, a to byl zas takový všeuměl, který se staral o spousty drobnějších věcí a spousty rekonstrukcí a oprav a takových to věcí. Takže ono, byli jsme takové zajímavé spojení. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nelitujete dneska toho, že jste do toho šel?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Určitě toho nelituju, protože navíc ještě jsem nedopověděl v té odpovědi na tu vaši otázku to, že k pivu jsem měl vždycky blízko.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaksi jako konzument?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Jako jaksi jako konzument, protože ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Blíž než k vínu třeba?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
V té době určitě, protože víno v té době se nedalo pít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Buď to byly takové ty různé kahany a svíce a všechno slazené a podobně, takže o víně se moc kromě několika sklepů na jižní Moravě se moc víno pít skutečně teda tehdá nedalo, kdežto pivo už tehdá nebylo špatné.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Stanislav Bernard je dnes hostem Tandemu a jako každý náš host si exkluzivně může zahrát na dramaturga pořadu tím, že si vybere mezi klasiky českého humoru. Co budeme vybírat?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Já to cítím tak, že ten výběr je poměrně široký, protože v historii byla spousta výborných humoristů nebo komiků a podobně, mně blízkých určitě více lidí, ale možná bych zmínil, řekněme, Šimka, Grossmanna, Suchého Šlitr a podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šimek Grossmann, řekl jste je první, tak my je velice rádi zařadíme, protože tím uděláme radost nejenom vám, nejenom mě, ale spoustě našich posluchačů.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je majitel pivovaru Stanislav Bernard a už jsme si tady povídali o tom, jakou reklamu on zvolil pro svůj produkt. Já jsem tady úplně v úvodu si trošičku přihrál svoji polívčivku takovou hořkou, protože jednak pivo je hořké a jednak já opravdu dost trpím při konzumování televizních reklam na pivo. Taky máte ten pocit, že někdy degradují ty reklamy konzumenty piva na takové ty pivaře ze čtvrté cenové až páté cenové skupiny, protože pivo přece pijí i kultivovaní, distinguovaní lidé?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
V každém případě pivo je určitě jedním z českých produktů, který stojí za zmínku, jeden z mála českých produktů, který stojí za zmínku. A upřímně řečeno, jak ostatní pivovary dělají svoji reklamu, to nechávám na nich. Ani to nechci komentovat, protože hodnotit někoho práci někoho jiného, to nechám na zákaznících.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to jste se z toho docela dobře ...

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Já jsem se nechtěl, já jsem nechtěl vyvléknout, já jsem jenom, já prostě nemám ve zvyku kritizovat konkurenci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já vám rozumím, je to tak. Ale mám ten pocit, že si tím zbytečně ubližují, protože ten produkt je nepochybně dobrý, protože, doufám, že se mnou teď budete souhlasit aspoň v tom, že dneska asi pravděpodobně u nás neexistuje vyloženě špatné pivo, protože, co si budeme povídat, oba dva nepochybně pamatujeme doby, kdy člověk přijel do nějakého i třeba jaksi většího města a místní pivo se prostě vůbec nedalo pít. A že to dneska jaksi je hodně, hodně vysoko, takže ta konkurence je po všech stránkách hodně silná?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Konkurence je obrovská v pivu skutečně. A já jsem tomu svým způsobem zpětně rád, protože nás to naučilo moře, moře věcem, které bychom jinak vůbec neměli šanci pochopit a tak dál. Naučilo nás to přežívat, přežít. No a ta odpověď na tu vaši otázku je jednoduchá. Máte pravdu. Skutečně v té době byly pivovary, které vařily velmi špatné pivo, nakonec bohužel humpolecký pivovar k nim patřil, takže o to těžší byl náš začátek, ale jak říkám, já všechno zlé považuju k něčemu dobré. V tomto ohledu se ta obecná úroveň kvality piva obrovsky zlepšila. Na druhé straně tady vzniklo úplně jiné riziko, které zase možná v té době nikdy netušil, a to je unifikace chutě. My tomu říkáme, já tomu říkám a říká tomu tak spousta dalších lidí europivo, kde toto pivo vařené v obrovských objemech, ekonomickým, velmi ekonomickým způsobem v obřích pivovarech, s určitou dávkou nadsázky se říká, že tam pivo nevaří sládci, ale ekonomové, což samozřejmě není pravda, ale pravda je, že ekonomové se na způsobu výroby piva v těchto obřích pivovarech velmi podepisují. A problém není v tom, že by ta piva byla nekvalitní, ona se dají pít určitě a nemají zjevné vady, problém pro mě a myslím si, že dneska už pro spoustu fajnšmekrů je v tom, že jedno takové pivo se velmi těžce dá odlišit od druhého takového to piva.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakým způsobem dosahujete toho, aby vaše pivo se odlišilo?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Tak já to řeknu na jednom příkladu. My jsme samozřejmě během let mnohokrát rozšiřovali kapacitu pivovaru, spousty peněz jsme investovali do technologií a investujeme, no a při takovém to rozhodování o zásadnějších investicích se musíte rozhodnout, jestli třeba budete rozšiřovat ležácké sklepy, anebo jestli celou výrobu převedete do takzvaných vertikálních cylindrokónických tanků. To jsou velkoobjemové tanky, kde se skutečně dá pivo, kvalitní pivo vyrobit vlastně v jednom tanku a nemusí se oddělovat to hlavní kvašení na spilce od ležení v ležáckých tancích. A jenom první etapa rozšíření ležáckých tanků v našem případě znamenala investici tehdá asi 50 milionů korun. A protože máme belgického partnera od roku 2001, který u nás má rovnou polovinu naší firmě, tak jejich výrobní ředitel nebyl ochoten pochopit, že chci investovat do rozšíření ležáckých tanků 50 milionů korun, když například oni tyto ležácké tanky už dávno zrušili. Ale právě ta moje filozofie byla o tom, že pokud chceme vyrábět chuťově zajímavé pivo se svým osobitým charakterem, tak prostě musíme zachovat určité principy tradiční výroby piva. A já na tomto příkladu vlastně dokladuju to, že my jsme se takto rozhodli, zachováváme tyto tradiční principy a samozřejmě, jak je vidět i z toho čísla, ono to něco stojí. V tomto případě to bylo 50 milionů korun, v letošním roce zahajujeme rozšíření další části ležáckých sklepů, další spoustu jiných investic, a bude to dalších 50 milionů korun. Takže vlastně kdybychom šli tou ekonomickou cestou, tak jsme vlastně ušetřili 100 milionů korun zjednodušeně řečeno a mohli jsme těch 100 milionů korun mít na straně zisku. Ale je to tak trochu o filozofii a tak trochu o tom, co chcete dlouhodobě dosáhnout.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z vyprávění mého dnešního hosta Stanislava Bernarda jste určitě pochopili, že podnikat v oboru pivovarnictví, je určitě veliké dobrodružství, ale není to vůbec žádná legrace nebo není to snadné, možné legrace se u toho zažije, ale co já vím, ale nepochybně i velice jaksi krušné chvilky. Která byla možná v tom vašem podnikání nejtěžší, kdy jste si říkal a safra, to jsem možná neměl dělat?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Prvních 10 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, to je dlouhá doba na to, aby s tím člověk jaksi neseknul.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Ne, ale opravdu, opravdu, prvních 10 let bylo v našem případě bojem o přežití. Naprosto jednoznačným. A na druhé straně s váma plně souhlasím, když jste říkal, že to nebylo jenom o stresech, anebo jak jste to nazval, ale bylo to i o legraci. Skutečně my jsme bojovali na jedné straně o přežití, protože jsme byli obrovsky zadlužení, neměli jsme žádný vlastní kapitál, nic, my jsme začínali úplně u nuly, ale na druhé straně jsme měli obrovskou dávku svobody, což když vám někdo daruje v 36 letech svobodu, tak to byl pro mě v té době tak šokující dar, že jsem to vydýchával, ale v tom pozitivním slova smyslu, několik prvních let. Já jsem prostě byl nadšený tím, že si můžu sám něco vymyslet, sám něco rozhodnout a s plným rizikem do toho jít, a buď to funguje nebo to nefunguje. Ale když se ptáte, vy chcete slyšet nějaké konkrétní momenty a těch byla spousta. První moment byl, že jsme do jednoho měsíce museli sehnat ten úvěr. Já jsem do dražby šel s neformálním slibem ředitele pobočky v Opavě, který, když jsem s ním probral ten podnikatelský záměr, tak říkal ano, já si myslím, že na to jsme schopni poskytnout úvěr. Bohužel ten samý člověk zjistil, že na to vlastně nemá kompetenci, ale to už jsme měli pivovar vydražený. A na druhé straně to byl člověk, který ačkoli to slovo bylo pouze slovem, nebylo to nikde na papíře, tak si byl vědom toho, že jsme nějaký konkrétní slib od něj dostali a po své linii se snažil, aby skutečně jsme ten úvěr dostali a povedlo se mu to. A musím ale říct, že ty dny předtím než nám úvěr Česká spořitelna až z úrovně centrály v Poraze schválila, tak těch několik dnů, a schválila nám to asi 2 dny před vypršením toho měsíčního termínu, tak těch posledních několik dnů jsem se cítil, jak kdybych měl jít na totální operaci, já nevím, se srdcem, nebo prostě, protože jsem vůbec netušil, co by bylo, kdyby nám ten věr nedali. My nabrané lidi, propuštěné lidi, rozjeli jsme výrobu a tak dále, jo, takže to byl první moment. Těch momentů byla spousta. Technologie byla v té době v takovém stavu, že mnohdy se nám pokazila lahvovna, kousla se nám myčka lahví, což je velká mašina a protože byla tak stará, že to ani ve fabrice neměli náhradní díly, tak my jsme vlastně museli lidi poslat domů z práce, sehnat někoho, kdo, kdo nám to pomohl opravit, naštěstí strýc od třetího společníka právě v té fabrice pracoval, takže jsme přivezli dva důchodce, ti celý den rozhýbávali třeba myčku lahví. Když se jim to povedlo, tak jsme navečer opět svezli lidi do fabriky, ti zase přes noc stáčeli, abysme měli na druhý den pivo. A tak dále. Těch situací bylo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je na film přímo tohle.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
... těch situací bylo mraky, ale skutečně říkám, že ten, ten pocit té obrovské svobody a toho, toho, té satisfakce z toho, z té možnosti rozhodovat a bavit se tím a zjišťovat, že ta rozhodnutí skutečně mnohdy fungují, tak ten byl k nezaplacení.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když se teď budu chtít zeptat mého dnešního hosta Stanislava Bernarda, co ho v budoucnu čeká, tak nepochybně to bude jaksi práce, práce, práce a možná, že bychom se dozvěděli třeba i nějaké novinky z pivovarnictví. Nebudete náhodou také, nepůjdete do toho trendu, který on už naštěstí trošičku teď upadá, takové ty pivně ovocné mixy?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Budu-li zcela upřímný, tak my jsme tento trend vlastně otevřeli. My jsme přišli jako první na trh se dvěma nápoji, které vyrábíme ovšem na rozdíl od těch mixů z nealkopiva a do nich přidáváme skutečně ovocný podíl, ať už švestkové šťávy nebo višňové šťávy, takže de facto my jsme tento trend, ale my jsme se nechali inspirovat Belgií. Tam ta piva jsou velmi úspěšná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Chytá se to i u nás hodně?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Chytlo se to velmi úspěšně, protože přichází na trh nebo lépe řečeno dorůstá, dorůstají nové ročníky, nová generace a ti lidé už nejsou tak svázáni s tím, s tím českým ležákem jako byla generace naše. Na druhé straně jsem přesvědčen o tom, že tato piva nebo tady ten objem těch pivních mixů nebo chcete-li radlerů, nebo jak je budeme nazývat, si najde svůj podíl na trhu a prostě bude někdy kulminovat a dál už neporoste. Ale nicméně bude patřit rozhodně k části pivníků tady v České republice.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je tady nějaký nový trend, o kterém ještě třeba nevíme, který se chystá na nás?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Spousta.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, třeba?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Spousta. Já to řeknu jednoduše. Představte si druhy piva jako košatý strom například lípu. A to, co my známe jako české pivo, nebo lépe řečeno, to co my Češi známe jako pivo, je spodně kvašený ležák a ten tvoří v tom obrázku nebo v tom stromě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V té lípě, ano.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
... v té lípě jednu větev. Takže na světě je obrovské množství druhů piv. A jsem osobně přesvědčen, že dříve nebo později tyto pivní druhy do Česka začnou úspěšně pronikat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co nás teda konkrétně čeká, třeba abychom věděli, na co se máme připravit?

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Takto, je třeba si uvědomit, že dneska v České republice funguje zhruba 150 minipivovarů. To je úplně nová skupina pivovarů, které tady předtím prakticky nebyly. Dneska jich je 150, ten počet se zvyšuje. Samozřejmě s tím roste i riziko, že některý z nich to pivo uvařit neumí, ale to, to už patří k podnikání. Ale tyto minipivovary jsou dneska takovou zásobárnou nápadů. Často to dělají lidé, kteří jsou fandové do vaření piva a baví se tím. Navíc to dělají velmi úspěšně. Ty hospody s minipivovary bývají úspěšné, takže čeká nás spousta novinek, spousta různých chutí. Stoprocentně, tak teď všichni vidíme, já nevím, příchod pšeničného piva na trh, čeká nás spousta dalších druhů piva. A jinak neumím odpověď přesně na to, co nás čeká, protože jeden chytrý člověk řekl, že jedinou jistotou, kterou v životě máme, a s tím já naprostou souhlasím, je nejistota.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velice hezké. Já jsem už dokonce chutnal taky pivní zmrzlinu, i když nestanu se asi jejím fanouškem.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Tak já ještě ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou nejrůznější věci, ale pivo už opravdu v celém světě umějí dobré uvařit. Já byl na světové výstavě kdysi v Barceloně nebo respektive v Seville a tam jsem byl skvělé pivo z Papua-Nové Guinei. Takže konkurence určitě nespí.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
Ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale Stanislav Bernard to dobře ví, takže pilně pracuje. Já vám přeju do té vaší práce hodně úspěchů.

Stanislav BERNARD, podnikatel, soukromý rodinný pivovar Bernard
--------------------
A já vám moc děkuju a všem lidem, kteří nás poslouchají, přeju hlavně zdraví a dobrou náladu. Mějte se hezky.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio