Středočeský kraj podporuje posázavskou variantu dálnice D3

22. říjen 2003

Výbor pro regionální rozvoj Středočeského kraje podporuje variantu trasy dálnice D3 z Prahy na jih Čech tak, jak ji navrhlo Ředitelství silnic a dálnic, tedy přes Posázaví. Je podle něj nejlepším řešením ve vztahu k ochraně obyvatelstva a obytné zástavby a je také nejšetrnější k podzemním a povrchovým vodám, sdělil dnes mluvčí krajského úřadu Martin Krafl.

Výbor podle něj pokládá za významné, že varianta navrhovaná ředitelstvím silnic má význam pro rozvoj dolního Posázaví. Nevyhovující dopravní vztahy s hlavním městem totiž limitují jeho další rozvoj v oblasti bydlení, výroby i rekreace. Navrhovaná varianta vytváří zároveň příležitosti pro rozvoj mikroregionů s dlouhodobě nepříznivými trendy vývoje, například Sedlčanska, Sedlecka a Neveklovska. O trase dálnice D3 nebo rychlostní komunikace R3 z Prahy na Tábor bude zřejmě jasno až příští rok. Konečnou podobu určí mimo jiné územní plány velkého územního celku Pražský region a Benešovsko, které se zanedlouho začnou projednávat. Výbor dnes doporučil Středočeskému kraji, aby v nich požadoval vymezení trasy dálnice D3 v posázavské variantě. Proti ní ale protestují ekologové, občanská sdružení i někteří majitelé pozemků. Navrhli vlastní variantu Promika, která počítá s částečným využitím nynější silnice I/3. Podle výboru regionálního rozvoje ale nesplňuje požadavky na rychlostní komunikaci a kriticky je hodnocen i její částečný souběh s brněnskou dálnicí D1. Další navrhovaná trasa, takzvaná varianta Zenkl-Vyhnálek, počítá s podvariantami chvojenskou a drachkovskou. Čtvrtá, tzv. nulová varianta, pak navrhuje pouze dílčí přestavbu nynější silnice I/3. Spory o konečnou trasu silnice z Prahy na jih Čech už zpozdily její stavbu o téměř tři roky. Další zpoždění hrozí. Varianty předložené do velkých územních celků Benešovsko a Pražský region, s výjimkou trasy navrhované ředitelstvím silnic, totiž nejsou podloženy potřebnými dokumentacemi. Chybí nejen posouzení jejich vlivu na životní prostředí (EIA), ale také technická dokumentace včetně průzkumů nebo informace o exhalační a hlukové zátěži. Varianty zatím ani neprojednaly dotčené obce. Ředitelství silnic proto pokračuje v přípravě stavby od Jílového u Prahy k Táboru. Nechalo zpracovat dokumentace EIA na jednotlivé části stavby a předložilo je ministerstvu životního prostředí. Jednu z nich, pro úsek Voračice - Mezno, už ministerstvo schválilo. Stavět se ale začne nejdřív v roce 2007. Předpokládaným termínem zahájení stavby z Prahy do Jílového je rok 2009.

Spustit audio