Středočeští silničáři využívají k odhalování skrytých závad silnic speciální georadar a rázovou desku

16. březen 2022 11:00

Středočeští silničáři se pustili do kontrol silnic po zimě. Na některých úsecích k tomu mimo jiné využívají i speciální georadar. Ten umožňuje náhled až šest metrů do hloubky vozovky a dokáže určit například výšku jednotlivých asfaltových vrstev i vady v konstrukci. Měření bez navrtání a dalšího poškození silnice využili silničáři třeba v Mnichově Hradišti. Na místě se byla podívat reportérka Markéta Šulejová.

"To auto má výhodu, že je na něm všechno přidělané a během jednoho průjezdu změří všechno," vysvětluje Jan Sedláček, technik společnosti Viakontrol, která má na starost měření právě jedeme v diagnostickém autě.

Konkrétně v Mnichově Hradišti řeší silničáři problém s poklesy podloží v předpolí mostu na silnici druhé třídy číslo 268. Tento neinvazivní způsob měření jim pomůže zjistit, jakým způsobem úsek opravit.

Středočeští silničáři provádějí kontroly silnic

"Výsledkem by měl být návrh opravy, která by měla být v dlouhodobém horizontu definitivní. ALe vzhledem k historii bude zas na nějakou dobu, ale určitě ne definitivní," uvádí Tomáš Pecka silniční technik Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje.

Georadar dokáže určit například tloušťku jednotlivých asfaltových vrstev, typy materiálu a právě i různé závady. Aby společnost Viakontrol měla co nejpodrobnější informace, využívá při kontrole i rázovy deflektometr. Ten v kombinaci s výpočetním softwarem dokáže zjistit odolnost jednotlivých vrstev silnice."

Naměřená data z přístrojů putují rovnou do počítače. Potom je analyzují technici.

autoři: Markéta Šulejová , JMys
Spustit audio