Tisíce nových míst ve středočeských zónách

18. leden 2005

Noví i stávající investoři ve středočeských průmyslových zónách nabídnou letos zřejmě až kolem 3000 nových pracovních míst. Nejvíce lidí zaměstná nová automobilka konzorcia TPCA u Kolína, stovky lidí by ale měly najít práci například také v zónách na Kladensku či u Prahy.

Vyplynulo to z ankety ČTK. V kraji byla koncem loňského roku téměř sedmiprocentní nezaměstnanost, práci tam hledalo přes 44 000 lidí. Největší středočeská průmyslová zóna s nejvíce pracovními příležitostmi je v Kolíně-Ovčárech. Má přes 300 hektarů a novou automobilku v ní postavilo konsorcium firem Toyota-Peugeot-Citroen (TPCA). Výroba je nyní ve zkušebním provozu, továrna už ale zaměstnává 1600 lidí. S náběhem sériové výroby letos přijme ještě dalších 1400 pracovníků, řekl její mluvčí Matěj Matolín. V kolínské zóně staví své závody i několik dodavatelů TPCA, kteří dají práci dalším stovkám lidí. Své provozy už dokončil například americký výrobce autosedaček Lear, provozy začínají stavět nebo dokončují logistická firma NYK Logistic, Toyota Tsusho a Gefco, které dají práci už letos desítkám lidí. Pracovní příležitosti pro 60 lidí vzniknou i v druhé kolínské průmyslové zóně Šťáralka, řekl ČTK místostarosta Jiří Buřič. I přesto Kolínsko a Kutnohorsko patří k regionům s nejvyšší nezaměstnaností v kraji. Nábor zaměstnanců v blízkém okolí nové továrny nepokračuje podle očekávání a firma hledá zaměstnance i jinde, například na severní Moravě a v severních Čechách. Asi 300 až 400 nových pracovních míst má ještě letos přinést nový logistický areál, který vyroste u Stochova na Kladensku. Kolem 200 míst letos nabídnou rozšířením svých výrob podniky Demag a F. X. Meiller ve Slaném. Až stovku pracovních míst nabídne také japonská společnost Toyo Radiator v novém závodě v Unhošti. Na Kladensku se ovšem rýsují výhledově další tisíce pracovních míst v připravovaných velkých zónách přímo v Kladně a Tuchlovicích. Nová zóna se připravuje také v Novém Strašecí. Řada nových průmyslových areálů vzniká také v blízkosti Prahy. Mezi ně patří například i logistický areál, který má letos vzniknout u Chýně a zaměstnat více než stovku lidí. Naopak méně úspěšně se daří lákat investory do průmyslové zóny u Kozomína na Mělnicku. Jako první tam loni rozjel výrobu konzervárenský závod ruské společnosti Seafood Factory, která ovšem nabídne jen několik desítek pracovních míst stejně jako další investor, s kterým obec jedná. V průmyslové zóně v Benátkách nad Jizerou na Mladoboleslavsku zbývá několik posledních volných hektarů a během letošního roku by ji měli investoři zcela zaplnit. Radnice již připravuje její rozšíření. V blízké budoucnosti by tak investoři v zóně měli zaměstnávat kolem 400 lidí. Nové možnosti na Mladoboleslavsku nabízí také stavební firma Stavmek, která zahájila loni výrobu v Mnichově Hradišti a do pěti let chce zaměstnat asi 350 lidí. V průmyslové zóně ve Zruči nad Sázavou na Kutnohorsku v polovině letošního roku otevře továrnu japonský výrobce servomotorů pro automobily a stroje Asmo. Letos zaměstná zatím kolem 100 lidí, do roku 2010 by měl vytvořit přes 240 nových pracovních míst.

Investory se naopak nedaří lákat do příbramské průmyslové zóny Balonka, která vznikla v bývalém vojenském areálu. Město tam vlastní zhruba deset hektarů pozemků. Prázdná je i řada dalších průmyslových zón, například v Kutné Hoře a Čáslavi. Bez velkého investora zůstávají i Milovice na Nymbursku, kde se drží nezaměstnanost kolem 13 procent a je nejvyšší v bývalém okresu. Několik desítek pracovních míst nabídnou letos investoři v průmyslové zóně v Nymburku. Jako první tam rozjela výrobu společnost Peguform, která rozšiřuje výrobu a od letošního roku zahajuje výrobu plastových dílů i pro automobilku TPCA. Dosud zaměstnává kolem 300 lidí, cílem je dosáhnout stavu kolem 360 zaměstnanců. Další místa by mohla přinést místní dopravní firma, s kterou již jedná radnice o prodeji pozemku.

Spustit audio