V Kutné Hoře řeší nezaměstnanost jinak

17. prosinec 2004

Kutnohorský úřad od března uzavírá s vybranými klienty takzvané individuální akční plány, při kterých má poradce na klienta podstatně více času. Jejich prostřednictvím se pro nezaměstnané daří rychleji sehnat práci. Z 25 uchazečů o zaměstnání, kteří se dosud do programu zapojili, našla polovina novou práci do několika týdnů.

Jedinou podmínkou je věk uchazeče do 25 let, který není v evidenci úřadu práce déle než šest měsíců. "Šest měsíců je hranice, nad níž by byl klient považován za dlouhodobě nezaměstnaného," zdůvodnila Skalníková. Se zájemcem o práci je podle Skalníkové třeba hlavně komunikovat. Poradce by měl znát jeho představy o uplatnění na trhu práce. Ne vždy se totiž chce věnovat oboru, který vystudoval, poznamenala. Žadatele se proto zprvu snaží nasměrovat na místa, o něž má zájem. Klient by měl také popsat, jak dosud práci hledal a proč si myslí, že se mu to nedařilo. Pomoc úřadu pak spočívá i v zařazení uchazeče do dalších poradenských aktivit. Například do seminářů, kde se naučí sestavit životopis, nebo do klubu práce, v němž se naučí komunikovat a připraví se na pohovor se zaměstnavatelem. Poradce mu nabídne také rekvalifikaci, případně dotované místo.

Úřad práce už má dalších 15 zájemců o individuální akční plány. Do programu je zařadí po nezbytných personálních změnách. Předpokládají oddělit administrativu spojenou s přiznáváním sociálních dávek od zprostředkování zaměstnání. Poradce pak bude mít na klienta víc času. Schůzky s klientem se uskutečňují po vzájemné domluvě. Někteří třeba na úřad chodí každý týden. Pro dojíždějící to ale může být finančně a časově náročné, takže není problém, aby přišel jednou za tři týdny nebo za měsíc. Do programu se většinou hlásí klienti se středoškolským vzděláním, vyučených je jen několik a se základním vzděláním téměř nikdo. "Možná to svědčí o tom, že je to na bázi dobrovolnosti. Záleží na nich, jestli se svou situací chtějí něco dělat," zdůvodnila to Skalníková.

Spustit audio