Víc za dopravu platit nebudeme, varují velká města. Kraj argumentuje, že část linek autobusů zruší

26. leden 2022

Některá středočeská města a obce nesouhlasí s novým systémem přispívání na veřejnou dopravu. Pravidla platí od nového roku, podle kraje jsou pro všechny radnice stejná a tudíž spravedlivá a transparentní. Výhrady má Kladno i Mladá Boleslav.

Podle statistik Středočeského kraje a organizátora dopravy, společnosti IDSK, si za dopravu připlatí 945 z více než 1100 obcí. V nich totiž jezdí víc autobusů nad rámec základních počtů, které stanovil kraj a IDSK, a tudíž by se na jejich financování měly radnice podílet větší měrou.

Ne všechny s tím ale nesouhlasí. Smlouvu zatím nepodepsalo například Kladno, které by mělo nově platit o zhruba 11 milionů korun ročně víc. "Ze zákona vyplývá, že kraj má povinnost se postarat o dopravu, a to ať je důvodem sportovní, kulturní vyžití, práce a podobně. Navíc, pokud má někdo koupenou takzvanou Lítačku a přestoupí do našeho městského autobusu, tak mu tento doklad pro jízdu uznáváme," říká kladenský primátor Milan Volf z Volby pro Kladno a dodává, že město tak ročně tratí 12 až 15 millionů korun. 

Kraj připomíná, že podle zákona může sám určit, jaké spoje jsou nezbytné, a jaké patří do kategorie nadstandardních.

Primátorovi Mladé Boleslavi Raduanovi Nwelatimu z ODS vadí, že smlouvy nejsou dostatečně podrobné, a proto s podpisem rovněž váhá. "Musíme vědět, za co platíme," vysvětluje.

Někde dokonce ušetří

Uzavření nových smluv schválila k minulému týdnu zastupitelstva víc než 500 obcí, v dalších skoro 120 se jimi teď zabývají.

Ne pro všechny ale nová pravidla znamenají větší náklady. Někde zůstává příspěvek na veřejnou dopravu stejný, jinde - například v Jílovém u Prahy nebo Mníšku pod Brdy - je dokonce nižší. Podle zástupce ředitele IDSK Andreje Hofmanna ušetří asi 380 obcí.

Pokud se kraj s obcemi nedohodnou, můžou některé spoje skončit. Jako příklad hejtmanství uvádí spoj z Prahy do Mladé Boleslavi a Liberce, kde linka 345 odjede o víkendu 38 cest tam a zpátky. Kraj ale za základní dopravní obslužnost počítá jen 16 cest. To znamená, že by těch rozdílových 22 mělo být případně zrušených.

Pokud změny nastanou, budou se do jízdních řádů propisovat průběžně během roku.

autor: Kristýna Vašíčková
Spustit audio