Yvona Kreuzmannová - umělecká ředitelka projektu Plzeň 2015 a ředitelka mezinárodního festivalu Tanec Praha

23. listopad 2011
Tandem

V Tandemu Jana Rosáka byla hostem zakladatelka a ředitelka festivalu Tanec Praha a umělecká ředitelka projektu Plzeň 2015 Yvona Kreuzmannová. Prozradila, co je to taneční underground a kde čerpala inspiraci k tomu, aby začala pořádat taneční festival. Také jste se dozvěděli, proč nemohla nastoupit kariéru aktivní tanečnice.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, z tandemu vás všechny zdraví Jan Rosák. Naproti mně už ve studiu usedla žena, která před lety začala přestavovat jednu ruinu na pražském Žižkově na první taneční divadlo v Čechách. Měla tenkrát první dítě a ze země vydupávala festival Tanec Praha. Dneska má děti dvě, festival Tanec Praha je už zavedeným a prestižním evropským tanečním svátkem a její Divadlo Ponec zná kdekdo. Hostem Tandemu je zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Já vás vítám a zdravím, dobrý den.

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Dobrý den. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak dáme si zahrát a pustíme se do povídání. Určitě bude dneska o čem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je dnes zakladatelka a ředitelka festivalu Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Začneme to povídání v podstatě hodně vzdáleně od vašeho Divadla Ponec a možná i od tance, protože jestli se nepletu, tak jste sice k pohybu tíhla odmalička, ale k tanci to mělo ještě daleko, protože jste cvičila sportovní gymnastiku. Je to tak? Kde to bylo?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Je to tak. Tak já jsem byla takový hyperaktivní dítě, pořád jsem lezla po nějakých stromech a skalách a strašně mě bavil pohyb.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bylo to v Praze?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Bylo to v Praze. Já jsem se narodila v Praze. Táta byl z Vysočiny, takže jsme hodně trávili času v lesích kolem Kamenice nad Lipou. Ale fakt je, že ta gymnastika mi umožnila vybít tu šílenou aktivitu a začít se jaksi věnovat různým věcem. Ten pohyb v prostoru, ty salta, bradla, kladina, to je něco, co mě strašně bavilo. Nejvíc mě bavila prostná. Musím říct, že já jsem opravdu milovala ty akrobatický řady a pak se mi to strašně zúročilo na AMU, protože když jsem přišla mezi damáky, kde třeba Martin Dejdar nebo Marek Vašut byli takový jako zdatný i v tý gymnastice, tak přece jenom na tu téměř profesionální gymnastku moc neměli.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když jste byla tou sportovní gymnastkou v tom dětství, tak jste to chtěla někdy dotáhnout, dejme tomu, na vrchol, do reprezentace, olympiáda, anebo jste pokukovala po nějaké jiné profesi?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Já jsem dělala maximum, co jsem mohla dělat v podmínkách, které jsem měla. Když si mě vybrala tehdy Věra Čáslavská do strahovskýho týmu, tak jsem konstatovala, že je to strašně daleko. A chodit trénovat dvoufázově, to znamená vstávat před školou a pak ještě chodit po škole, už se mi zdálo přehnané. Kupodivu teda, přestože mě to tak strašně bavilo, tohle jsem si nechala od rodičů rozmluvit a je to dobře, protože já ten vrcholový sport nijak zvlášť nepreferuji ani pro svoje děti. A i tak jsem si zničila tu páteř a klouby a není to úplně nejzdravější. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak říká se, že sport by měl člověka jaksi šlechtit, jeho tělo k dokonalosti, ale jak je vidět, když je něčeho moc, tak je toho příliš, že jo. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Přesně tak. Já si myslím, že rekreační sport je mnohem zdravější a taky k tomu vedu i svoje děti a do dneška ho dělám. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, od sportovní gymnastiky, což se občas stává holkám, jste najednou prostě ten vrcholový sport jaksi zavrhla a pustila jste se už rovnou do toho tancování, do baletu, nebo tam byly ještě nějaký mezistupně?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tak tam byl hlavně úraz páteře docela těžký. Já jsem se urvala z bradel a spadla jsem opravdu nešťastně, byla jsem 3 dny téměř jaksi na neurologii v bezvědomí, bylo to dost složité. Od té doby mám tu páteř deformovanou. Ale faktem je, že kdybych úplně přestala se vším pohybem, tak by to asi to tělo neustálo. To říkají všichni ortopedi, že vlastně je strašně důležitý potom něco dělat, aby ta svalová hmota zůstala a aby se to tělo udrželo fit a nepřibralo. Takže, já jsem se rozhodla, že půjdu za paní Zdenou Látalovou, která nás učila na gymnastice vlastně takovou tu základní baletní průpravu a byla úžasná, že se s ní poradím, co bych mohla dělat, protože to tancování mě strašně přitahovalo. Ale byla to tuhá léta osmdesátá, takže tady se opravdu dal dělat jenom klasický balet nebo lidovky. Nic mezi tím. A já jsem najednou zjistila díky té paní Látalové, že jsou i jiné druhy tance a že existují amatérské skupiny, takový opravdu taneční underground, kde se dala dělat grahamovská technika, kde se daly vidět lemonovské věci, Canningham. A já jsem byla strašně ráda, že jsem se do tohohle prostředí dostala. A úplně stejně, jako jsem 5krát, 6krát týdně dělala gymnastiku, tak jsem se vlastně vrhla do toho tancování.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď jste tady řekla pár takových výrazů, caningham a tak dále a tak dále. Zatím je to pro mě španělská vesnice, ale určitě si to dneska ještě s Yvonou Kreuzmannovou rozluštíme. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak před chviličkou, před písničkou řekla Yvona Kreuzmannová, můj dnešní host, zakladatelka a ředitelka festivalu Tanec Praha, pár takových výrazů, které opravdu prosvištěly a vážně pro mě moc neznamenají. Taneční underground. No, já si asi dovedu představit, že to nejsou klasické taneční pohyby ani klasické taneční formy, ale zkuste mě v tom tak zorientovat malinko. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Ono se to líp ukazuje, než popisuje, to je u tance tak jako typický. Třeba grahamka je založená na dýchání. To znamená, že základním principem je kontrakce při výdechu a při nadechnutí rozvolnění toho pohybu až do konečků těla. Prostě je to strašně zajímavý princip, který zjistíte, když vnímáte, že centrem pohybu je opravdu jako v podstatě solar, tak dokážete najednou tomu pohybu dát úplně novou dimenzi. Není to školený mechanický vnější pohyb, ale vychází z vašeho vnitřního chodu toho těla, z toho dýchání, ale vlastně je to samozřejmě propojeno s mozkem. Tanec je vůbec fantastický umění, protože on propojuje tělo a ducha. Dokáže dokonale skloubit tyhle dvě, fyzickou a psychickou stránku osobnosti, když se dobře používá zase, nesmí se to přeměnit na ten cirkusový dril, ale musí to být právě spojeno i s hloubkou témat a s hudbou. Nemusí to být jenom hudba, může to být i tanec na ticho, je dneska jako strašně zajímavý, ale musí to mít nějaký koncept, nějaký svůj obsah a to je strašně důležité. No a Cunningham třeba začal dělat takový lámaný pohyby v prostoru, abych to zkusila popsat. Je to složité opět. A Limon jako propojil vlastně tyhle dvě techniky takovou jako větší feeling movement, se tomu říká, jako větší vázaností pohybů a využití švihů. Každá ta technika dneska už se učí contemporery, jako vlastně každý si najde svůj pohybový styl, který mu nejvíc vyhovuje. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A ty, co jste zmínila, jsou pojmenovány po těch zakladatelích. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Po těch zakladatelích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Těch, co to iniciovali, vymysleli?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Byla to Martha Graham, byl to Merce Cunningham a byl to José Limón, všichni působili ve Spojených státech amerických, v meziválečném období tohle hnutí začalo. A vlastně ještě řada z nich trošku i byla prolínána s duncenismem. Isador Duncan je, myslím, pojem, který nemusím tolik vysvětlovat. To byl návrat k přírodě, k přirozenému pohybu, ale není to technika jako taková. Takže, tito lidé posunuli to nové vnímání pohybu, to osvobození se od klišé každý svým směrem právě podle toho, jak byli osobití. A mně se na současném tanci právě líbí to, že dává obrovský prostor osobnosti, individualitě, že se nesnaží mít všechny jak na běžícím páse stejný, ty labutě, který musíte mít úplně dokonale srovnaný, vycizelovaný, ale naopak že tam každý ten tanečník má prostor pro tu individualitu. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že tak, jak to vyprávíte, tak to pravděpodobně jsou nějaké základní jaksi směry, ale nepochybně se rozvíjejí a pořád jaksi se snaží umělci vytvářet nové. Je to tak?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Je to tak, ten rozvoj je obrovský. Já jsem, když jsem začínala s Tancem Praha, tak jsem se dostala na stipendium do Paříže v devadesátém až devadesátém prvním roce. A teď jsem viděla za 8 měsíců asi 120 představení. Byla jsem z toho úplně v šoku. Něco jsem byla schopná přijmout a něco ne. Takže, jsem si říkala, no ten český divák bude úplně stejně konzervativní, protože ten náš rozhled tady byl minimální. Proto jsem se rozhodla dělat Tanec Praha, protože jsem chtěla, aby ty lidi poznali něco nového, aby zjistili, kam to progresivní umění jako vlastně míří a byla bych hrozně ráda, kdyby se to, co se podařilo v Praze za těch více než 20 let, postupně dařilo i v regionech. Protože ta situace v regionech je dneska velmi obdobná těm devadesátým letům v Praze. A je to škoda, protože když zůstaneme jenom u toho tradičního konzervativního, s veškerou úctou k tomu, co přináší, tak se nedostaneme dál v současném umění. A to platí o všech druzích. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Před chvilkou se zmínila Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka festivalu Tanec Praha, o tom, že už víc než 20 let se vlastně tahle ta vrcholná přehlídka tance v Praze pořád. Letos to bude 23.ročník. Já bych přece jenom trošičku předskočil, protože jsme se v podstatě ve vašem curicullum vitae dostali maximálně na tu pražskou AMU, kde jste tanec studovala. Ale co potom? Jaká byla vaše kariéra tanečnice, jako aktivní myslím? 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tak já díky tomu zdraví a díky tomu úrazu, co jsem měla z gymnastika, tak jsem věděla, že nemůžu nastoupit nějakou jako taneční kariéru. Možná, že je to pro diváky dobře, protože já můžu mnohem víc sloužit tanci tím, že jsem využila svých jazykových a manažerských schopností a pustila jsem se do toho vytváření zázemí pro současný tanec v Čechách. To je důležitější než to, jestli jsem jedna tanečnice navíc na jevišti, nebo ne. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je pravda, ale skočit jaksi z toho aktivního tance do v podstatě svým způsobem trošičku jaksi manažerské a tudíž i administrativní práce, tak to pro vás asi taky nebylo úplně jednoduché, ne?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tak naštěstí ten můj management je spojen s dramaturgií. Já se strašně moc věnuju přípravě umělecké radě festivalů, který dělám, to znamená jak Tanec Praha, tak Česká taneční platforma. Teď jsem ještě navíc uměleckou ředitelkou Evropského hlavního města kultury, takže Plzeň 2015, což je obrovský přesah zase do všech ostatních oborů. A tanec by se neměl uzavírat, tanec by měl komunikovat s ostatními uměleckými žánry. A pro mě je proto strašně obohacující, že dělám tu práci, kterou dělám. A to, že s tím je spojeno spousta administrativy, mailingu, financování, to patří k věci. A já mám vlastně zdravý základ. Já vždycky říkám, že něco na tom komunismu bylo dobré v tom, že nás třeba nepustili hned na školu, nás, co jsme nebyli ti vyvolení a neměli jsme rodiče v KSČ, protože já jsem se vrhla v 18 letech po tom úrazu taky do praxe. Já jsem byla průvodcem na Čedoku, já jsem pracovala v cestovním ruchu. Byla jsem referentkou pro kongresovou turistiku. Pak jsem šla studovat vysokou školu ekonomickou, rok a půl jsem to vydržela, až jsem se konečně dostala přes ty talentovky na AMU. A na tu vysokou školu jsem šla jenom díky tý praxi v tom ČEDOKu. A mně to strašně pomohlo, protože ekonomika, turistika, to všechno strašně souvisí s prací, kterou později vlastně jsem začala rozvíjet a nesmírně mi to pomohlo, protože, upřímně řečeno, zvát sem největší soubory světa znamená zařídit pro ně všechny služby cestovního ruchu. Takže, je to vlastně úplně náhodný a skvělý propojení. A hlavně mě bavily jazyky, já jsem původně chtěla studovat filologii, a tím pádem i to jazykový vybavení mi strašně pomáhá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik ovládáte jazyků?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Já jsem dělala latinu, to je strašně dobrej základ, 4 roky na gymplu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tím si zase moc nepopovídáte s někým. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
S tím si teda opravdu nepokecám, ale zase já mám tím pádem schopnost rozumět ne úplně do hloubky jazykům, jako je španělština, italština, jenom velmi povrchně, umím francouzsky, to jsem dělala samozřejmě nejvíc. A strašně mě potom bavilo, když jsem se začala učit úplně jako z éteru angličtinu. Úplně jenom jsem jí chytila tak, jak na těch konferencích putuji a s těmi prezentry různými komunikuji. No a ruštinu samozřejmě, protože jsem ji měla povinnou a v tý jsem průvodcovala ještě v těch 80.letech. Takže, to jsou takový jako dobrý jazykový jaksi moje výlety. A němčinu neovládám vůbec, pasivně jsem schopná rozumět, ale není to dobrý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máme před sebou ještě několik krásných témat s Yvonou Kreuzmannovou. Určitě si popovídáme o Tanci Praha jako takovém a určitě i o projektu Plzeň 2015, město kultury. Takže, těšte se na to, co si v Tandemu ještě užijete. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my jsme se v tom povídání s Yvonou Kreuzmannovou, zakladatelkou a ředitelkou festivalu Tanec Praha, tak nějak postupně a pomalu, ale zcela jistě dostali až k Plzni. A tady jsme zcela záměrně v téhle té chvíli, protože v Plzni, a to si myslím, že neříkám vůbec nic nového pro vás, kteří jste v kultuře sběhlí, se zrodila taky jedna skvělá dvojice, i když dřevěná vzhledem k tomu, čím se teď Yvona Kreuzmannová zabývá, čili tancem, tím nejkrásnějším z pohybů, tak zdánlivě jaksi dřevěné loutky tomu příliš neodpovídají. Ale je zajímavé, že si je mezi klasiky českého humoru Yvone Kreuzmannová vybrala, čili Spejbla a Hurvínka. Ale možná taky zčásti proto, že vaše jméno, příjmení teď myslím, je spojeno s historií Spejbla a Hurvínka. Řekněte jak, to je zajímavé. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Je to tak, protože Anna Kreuzmannová byla úplně první Skupova Mánička. A právě pocházel tento rod z Plzně. Byla to prateta Františka Kreuzmanna, mého prvního manžela. A já musím říct, že ta rodina Kreuzmannů je úžasná rodina a je mi moc líto, že i moje tchyně, báječná tchyně Alena Kreuzmannová je po smrti. Ale byla to werichovská herečka, úžasná žena, strašně inspirativní. A myslím si, že není náhodou, že jsem si to jméno nechala a s Plzní mě to také hodně propojuje. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak víte co, my si toho Spejbla a Hurvínka teď dáme. Respektive takhle, my si dáme i s Máničkou. Sice to nebude paní Kreuzmannová a sice už to nebude Josef Skupa, ale ten duch si myslím, že Miloš Kirschner s Helenou Štáchovou nesli skvěle dál. Však si to poslechněte. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže v červnu proběhl 23.ročník festivalu Tanec Praha, záležitost, která je zcela ojedinělá, myslím si, v Evropě. Je to tak možné říct? Kde jste se vlastně inspirovala?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tak úplně první motivace byla jasná - dovést co největší ze světového tanečního umění do Čech. Na druhou stranu jsem věděla, že v celém východním bloku neexistuje zatím takové zázemí a takový festival. A musím říct, že do dneška jsme jediní. Nicméně třeba ve Francii Lionské bienále nebo Avignonský festival a jeho taneční část, Montpeliére Dance, Festival de Marseille, je celá řada úžasných akcí, které prezentují světový tanec. A v neposlední řadě je pro mě velkou inspirací dramaturgie /nesrozumitelné/ Theatre v Londýně. Takže, já jsem si ty kontakty postupně takhle nabírala a začala jsem přemýšlet, jak udělat zajímavou, vyváženou dramaturgii, kterou jednak budeme jakoby dovzdělávat českého diváka, já to nerada používám, ale tady opravdu bylo 40 absolutní neznalosti toho, co se v současném umění děje. Takže nejdřív bylo potřeba zaplnit ta bílá místa, pozvat obrovská jména, jako je právě Martha Graham Company, Merce Cunningham tady byl, ještě dokud žil, sám osobně, což bylo skvělé. Představili jsme Trishu Brown, Twarlu Tarp, to jsou postmodernistky, velmi známé. A samozřejmě současnou evropskou scénu, ale taky třeba asijskou, kanadskou, Mari Svinar, samá velká jména. A potom jsem si řekla, že k tomu bude potřeba taky hledat inspirativní platformu mladých choreografů, který nikdo ještě nezná, ale objevovat ta nová jména, to mě taky baví. A tím pádem jsem s Johnem Neshwordem z Londýna vstoupila do Networku sítě, která se jmenuje Airowaves a začali jsme vyhledávat a oslovovat naše partnery v evropských zemích, talenty s krátkými díly, dvaceti, třicetiminutovými a komponovat je do takových jako triplebills, to znamená složených večerů ze tří krátkých děl a udělali jsme z toho takzvanou Evropskou taneční laboratoř. To je další strašně zajímavá linie toho festivalu. A protože jsou to věci méně nároční technicky a finančně, tak jsme se pokusili je vyvážet právě i do těch regionů, aby se mohli se současným tanečním uměním více a více seznamovat lidé mimo Prahu. Tím pádem dneska už pracujeme v deseti městech České republiky, což je úžasný úspěch. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaký je zájem v těch městech mimo Prahu?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Ten zájem je velký. Je to překvapivé, protože je to úplné novum pro mnohá města, ale je vidět, že lidi se zajímají, že nechtějí vidět pořád jenom to samé, ale že chtějí vidět něco nového. To je moc fajn. Je tam strašně mladých lidí, kteří se o to zajímají. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je zásadní, co jste řekla, spousta mladých lidí. Vy jste totiž se rozhodli doprovodnou část toho festivalu věnovat přímo dětem. Co vás k tomu inspirovalo a jak se to chytilo? 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
No, třeba Velká Británie nebo severské země dělají už samostatné projekty, které jsou podobné tomu, co jsme rozjeli spolu s vizí tance, a to se jmenuje Tanec školám. To znamená, že tak, jako se na školách učí třeba hudební výchova, výtvarná výchova, literatura, tak se tam učí i taneční a pohybová výchova. Ne v tom smyslu, že byste drilovali nějaký kroky, ale že si lidi zvyknou na držení těla, rytmus, vnímání rytmu a začnou si věřit, lépe se pohybovat. A v tý dnešní době těch technologií a sezení u počítače je to nesmírně důležitej předmět. A nám se postupně podařilo i prosadit tady v Čechách na ministerstvu školství přes Výzkumný ústav pedagogický, že taneční a pohybová výchova stejně jako dramatická výchova je doplňující vzdělávací obor a každá základní škola si ho může vzít. A nám jde teďko o to taky dovzdělávat ty pedagogy, protože učit tanec na školách je něco jiného než učit v zájmovým kroužku nebo prostě děti, který samy projeví zájem, protože tady ho musíte získat od těch dětí i těch, kteří si myslí, že třeba neumí tančit. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A už vidíte nějaké výsledky třeba?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Vidím, jsou skvělé. A ty školy, kde učí, ty pilotní školy, ty jsou úplně nadšené, chtějí to rozšiřovat a my furt nemáme dostatek pedagogů, takže já jsem moc ráda, že se to takhle rozjelo. A k tomu samozřejmě děláme takovou programovou linii v Ponci, která je postavená na interaktivních představeních pro děti. A to je něco, co je strašně baví, protože je pozvete na tu scénu, si to můžou vyzkoušet, ohmatat divadelní prostředí, světla, co všechno k tomu funguje. Je to fakt skvělý projekt. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Další z velikých aktivit Yvone Kreuzmannové je a hlavně taky bude projekt Plzeň 2015, Evropské město kultury. Jak jste se dostala k tomuhle, že jste se stala uměleckou ředitelkou? Pověřili vás po úspěchu tak, že jste osvědčila v Tanci Praha jako výsostná ředitelka, a tudíž vám byla svěřena tahle ta důvěra?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Já musím říct, že když mě Plzeň oslovila, tak jsem dlouho váhala, protože od svých kolegů ze zahraničí vím, že to je tak extrémně náročný projekt, když se má podařit a udělat dobře a zasahuje všechny oblasti života. To není vůbec jenom o umění jako úzké součástí kultury, to je skutečně Evropské hlavní město kultury, to znamená, že se dotýká všech oblastí života toho města. Veřejnýho prostoru, kultury stolování, gastronomie, služeb, kulturního turismu, mělo by se to projevit i v nových nastavováních vazeb mezi těmi třemi klíčovými sektory, které působí v každé společnosti, to znamená neziskový sektor, veřejná správa včetně politické reprezentace a podnikatelský sektor. A vytvářet tyto nové vazby, to je strašně složitý, dlouhodobý proces. Je to takové, já tomu vždycky říkám, že my, co děláme v kultuře z obrovského přesvědčení, že je nesmírně důležitá a že je nezbytnou součástí života jednoho každého z nás, tak říkáme, že musíme šířit tu osvětu a šířit ji co nejpozitivněji, protože ta doba je zlá a všechny peníze jdou dolů a všichni si stěžují na krizi. A já si myslím, že z tý krize právě, z tý materiální krize, která je nám neustále předkládána, vede cesta právě přes ty duchovní hodnoty. Já tomu říkám investice do lidského potenciálu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, když jste byla oslovena, tak se vám nepochybně zatočila hlava z toho úkolu, to určitě ano. Tak jakým způsobem jste se rozhodla ho chopit. Nepochybně si musíte vytvořit kolektiv lidí, protože tak, jak jste to teď nastínila, tak to je taková šíře aktivit, že to musí bejt opravdu spousta lidí, specialistů na všechny možné tyhle ty aktivity. Je to tak? 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Je to tak. Je to obrovsky rozsáhlý projekt a já jsem měla obrovskou kliku, že jsem si mohla vytvořit kreativní tým z lidí, které jsem skutečně si vybírala, to znamená z lidí, o nichž vím a jsem přesvědčená, že dlouhodobě mají stejné ideály, že jim jde o ty duchovní hodnoty, že jim jde o jakousi kultivaci společnosti a proměnu, jaksi vnitřní proměnu té občanské společnosti, aspoň v rámci takového menšího území, jako ta Plzeň nabízí. Je to tam přehlednější než v Praze samozřejmě, dá se tam víc pracovat s tím neziskovým sektorem, ale zrovna tak s těmi ostatními. A já si myslím, že ti lidé, kteří se mnou v tom kreativním byli a zažili tu euforii toho druhého kola, když jsme se s Ostravou dostali do druhého kola a teď jako viděli, že to je opravdu David a Goliáš, že my máme strašně málo prostředků, strašně málo času vůbec jako nastartovat ten proces, ale obrovskou energii a chuť to udělat a obrovské přesvědčení. A také v neposlední řadě skvělé kolegy ze zahraničí se zkušenostmi, které mi předávali. Já mám tu kliku, že jsem studovala v čtyřiadevadesátým zrovna v Británii, když tam přednášel Bob Palmer, to je vlastně jeden z nejuznávanějších expertů na problematiku evropských hlavních měst kultury. Takže, jsem měla s kým konzultovat, měla jsem kde brát dobré rady, čeho se vyvarovat. A tím pádem se nám podařilo to neuvěřitelné - porazit tu Ostravu, čímž ale nechci vůbec říct, že to je nějaký jako megavítězství, protože já si strašně vážím každýho města, který kandiduje. Myslím si, že každá radnice, která se rozhodla jít cestou preferencí kultury před vším ostatním, si zaslouží obrovské uznání. A to je pro mě Ostrava i Hradec Králové, které v té soutěži byly a také je samozřejmě zveme do našeho projektu v roce 2015. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že to bude v dobrých rukou, protože jsem si taky přečetl, že jste v roce 2003 získala z rukou francouzského prezidenta čestný rytířský titul za osobní přínos k rozvoji evropské kulturní spolupráce. Čili, se dá předpokládat, že v tomto směru a v tomto smyslu budete pracovat i pro Plzeň 2015.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
O spoustě věcí bychom si mohli povídat s Yvonou Kreuzmannovou. To jsme zdaleka třeba ještě neprobrali to, co jsem tady jenom tak naťuknul, jakým způsobem jste vlastně Divadlo Ponec znovuzrodila vlastně, protože to byla opravdová ruina na pokraji pražského Žižkova. Ale dneska se stalo Divadlo Ponec slavné nejenom tedy díky působení Jana Krause a natáčení jeho pořadu tam, ale samozřejmě Tancem Praha a tak dále. Teď mám na mysli třeba návštěvu říjnovou amerického spisovatele Roberta Fulghama. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
To jsou projekty, které já úplně miluju, právě je to ten dialog žánrů, kdy se sejde skvělý spisovatel, skvělý muzikant, skvělý lightdesingnér, tanečníci a profesionálové těchto oborů do jednoho divadla, tak je to neuvěřitelná atmosféra. A já mám velkou kliku, že mám skvělý tým v Divadle Ponec i v Tanci Praha jako takovém. Ti lidé jsou mladí a plní nápadů a vymysleli novou dramaturgickou řadu pro Ponec, která se jmenuje Tančírny. Protože pochopili, že dneska pasivní konzumace kultury není pro diváka všechno, že chtějí být na jevišti, že chtějí být při tom, že si chtějí vyzkoušet sami, co se dá dělat. Takže například s Robertem Fulghamem jsme spojili tango zcela logicky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je vlastně, jeho poslední titul je argentinskému tangu věnován, že jo. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Přesně tak. A argentinské tango je pak součástí toho večera a nejlepší profesionálové ho tam učí běžné publikum. Takže, je to večer, který se většinou protáhne daleko přes půlnoc, ale je skvělé, že tuhle atmosféru dokážeme vytvořit. Začínali jsme třeba s Gipsy music a cikánskými tanci, pak jsme přešli přes salsu po různé další styly. Určitě se dostaneme ještě k hip hopu, afro dance, stepu. Chceme, aby si lidé mohli také na jevišti Ponce vyzkoušet jakýkoliv taneční styl. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A bude to spojeno s takovými osobnostmi, jako je Fulgham?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tohle je hodně výjimečná záležitost, to se nám opravdu podařilo spojit i na základě jaksi zájmu našich partnerů. Ale je fakt, že všem dobrým nápadům se meze nekladou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co Ponec ještě chystá kromě téhle té aktivity?

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Tak chystají se docela zajímavé projekty Verte Dance nebo Dot 504, kteří nás reprezentovali na Edinburgh Frinch Festivalu už potřetí a také na Airowaves, takže, to jsou takové české soubory, české stálice. Nanohah jsou skvělý soubor. A já musím říct, že se málo o českém tanci ví, ale je to jeden z nejprogresivnějších oborů, který dokážeme prodat i v Evropě a v zahraničí. A je strašně škoda, že nemá vyšší podporu, protože my zatím dáváme jenom prostorové podmínky. Ale tak jako existují třeba repertoárová divadla a dávají naprosto jasné podmínky různým hercům a režisérům, aby mohly kontinuálně tvořit, tak nic podobného pro současný tanec zatím bohužel neexistuje. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc děkuju, paní Kreuzmannová za vaši dnešní návštěvu, příjemné povídání. Velice si vážím toho, že jste nám hodinku z vašeho denního programu věnovala, protože jsem si přečetl, že váš všední den začíná v 7 ráno a končí kolem 1 hodiny v noci. Tak si dovedu představit, jak jste asi zaměstnaná. Takže, vrhněte se opět do práce, abyste touhle prací dělala radost všem, kteří mají rádi také tanec. Díky. Yvona Kreuzmannová byla dnes v Tandemu a doufám, že ne naposledy. Na shledanou. 

Yvona KREUZMANNOVÁ, zakladatelka a ředitelka Festivalu Tanec Praha
--------------------
Na shledanou. Děkuju.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio