Zdeněk Zadák: Život bez hořčíku? Nemožné

10. říjen 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy MUDr. Zdeněk Zadák, CSc.

S přednostou Kliniky gerontologické a metabolické Fakultní nemocnice Hradec Králové prof. MUDr. Zdeňkem Zadákem, CSc. jsme mluvili o nedostatku hořčíku v populaci.

Povídali jsme si o tom, jak se nedostatek hořčíku v těle projevuje. Probírali jsme, proč je nebezpečný. A zaměřili jsme se na to, jak je možné ho řešit.

Až třetina Čechů trpí nedostatkem hořčíku, může za to stres i špatná životospráva

Vyplývá to ze studie provedené Centrem pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové pod vedením renomovaného odborníka na výživu prof. MUDr. Zdeňka Zadáka. Výzkumný tým si dal za úkol zmapovat v lidském organismu právě bilanci hořčíku, jakožto jednoho z minerálů nepostradatelných pro správné fungování těla.

Mnoho lidí v současné době pociťuje chronickou únavu, nesoustředěnost, poruchy spánku nebo svalovou slabost. Příčiny těchto problémů se neodhalují snadno, v mnohých případech může souviset právě s alarmujícím nedostatkem hořčíku.

Po 45. roce je nedostatek hořčíku více nebezpečný

Výzkumu se zúčastnilo 100 osob ve věku 17 – 84 let. Každý z účastníků vyplnil mezinárodně uznávaný dotazník na příznaky nedostatku hořčíku, polovina pak podstoupila laboratorní testy. Dotazník ukázal, že téměř čtvrtina dotazovaných má pravděpodobný deficit hořčíku a 5 procent dokonce velmi pravděpodobný deficit. To znamená, že téměř každý třetí člověk v České republice trpí nedostatkem hořčíku.

Kakaové boby mají specifickou chuť a jsou zdrojem hořčíku a organické síry

Správnost a objektivní potvrzení výsledků tohoto dotazníkového šetření doložily laboratorními testy. Jejich výsledky pozitivně korelovaly s výsledky dotazníků a potvrdily tato alarmující čísla. Zjistilo se, že hraničním věkem pro výskyt nedostatku hořčíku v těle je věk 45 let. Po překročení této věkové hranice se riziko deficitu hořčíku v těle zvyšuje. Podobné výsledky přinesl i stejný výzkum prováděný na Slovensku.

Nedostatek hořčíku v organismu je dle výzkumu způsoben především nevhodnou a nevyváženou stravou bohatou na tuky a cukry a naopak chudou na vhodné zdroje hořčíku. Deficit hořčíku u českých občanů koresponduje také s výzkumy, které pravidelně provádí Státní zdravotní ústav.

Z jeho šetření vyplývá, že Češi denně přijmou zhruba pětinu méně hořčíku, než je doporučená denní dávka (2009, Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí).

Vyčerpaný muž (ilustrační foto)

Vliv nedostatku hořčíku na lidské tělo

Mezi nejzávažnější problémy způsobené nedostatkem hořčíku patří srdeční arytmie, nedostatečné vylučování inzulínu a svalové křeče. Dále se nedostatek hořčíku projevuje bolestmi hlavy, celkovou únavou, neschopností se soustředit, bolestmi a křečemi svalů, zácpou, náchylností ke stresu a mnoha jinými poruchami.

Ke zvýšené potřebě a tím i k nutnosti zvýšeného přísunu hořčíku vedou hlavně stresové situace a zvýšená fyzická aktivita, ale zvýšit přísun hořčíku je vhodné také v těhotenství, v období kojení, při oslabení organismu chorobou či zvýšenou teplotou a samozřejmě také po požití většího množství alkoholu.

Blahodárný vliv minerálních vod

„V současném jídelníčku lidí je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50% méně hořčíku než v 80. letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním,“ vysvětluje prof. Zadák.

Balená voda

Denní příjem hořčíku by měl být 400 až 420 mg u mužů a těhotných nebo kojících žen. Ostatní ženy by pak měly přijímat okolo 300 až 320 mg hořčíku denně.

Ideálním zdrojem hořčíku mohou být minerální vody, protože z vody se minerály do organismu lépe vstřebávají. „Minerální voda je přirozeným a dobře dostupným zdrojem minerálů (a tedy i hořčíku), které dokáže tělo efektivně zužitkovat,“ dodává prof. Zadák. Dalšími zdroji bohatými na hořčík jsou luštěniny, čerstvá listová zelenina, ořechy, mořské ryby či banány.

Zdroj informací: FN Hradec Králové

autoři: Alima Martinová , Zdeněk Zadák
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?