Barbara Hansen Čechová o konfliktech na pracovišti

20. leden 2012

S psycholožkou a šéfredaktorkou odborného měsíčníku HR forum Mgr. et Mgr. Barbarou Hansen Čechovou jsme si povídali o konfliktních situacích, které někdy vznikají mezi kolegy na pracovišti.

Hovořili jsme o tom, proč ke konfliktům na pracovišti dochází. Mluvili jsme o tom, jak vypjaté vztahy na pracovišti komplikují situaci v kolektivu. Probírali jsme i způsoby, kterými lze vyhrocené spory mezi kolegy řešit. A povídalo jsme si i o speciálním jazyku, s jehož pomocí je možné konfliktům na pracovišti předcházet.

Hádky bychom mohli přirovnat ke koření života. Vždyť, kdo z nás nemá občas konflikt v zaměstnání. Na vině byvá i obyčejná únava, která může vztahy v práci zbytečně komplikovat. Je jistě vhodné znát pár triků, jak je možné se zbytečné hádce s kolegou vyhnout.

V tomto směru by vám mohl pomoci i návod Thomase Gordna, který zní: Když uděláš X, cítím Y, protože Z. Pro vaši lepší představu si uveďme konkrétní příklad: Když zapomeneš zavolat, mám vztek, protože si dělám starosti, jestli stihneme vše do uzávěrky a nemohu pak usnout.

Tenhle postup totiž nejdřív popisuje čin, ale nepojmenovává ho. Neříkáme, že ten druhý je nemožný, když není ani schopen nám zavolat. Druhé osobě dáváme jen na vědomí důsledky jejího činu a ukazujeme své emoce, které k tomu cítíme. Následná diskuse se potom s největší pravděpodobností soustředí na skutečný problém místo na osobní záležitosti.

Reprízováno 9. července 2012.

Spustit audio