Bývalé Sovovy mlýny zachránila mecenáška. Na pražském nábřeží založila Museum Kampa

8. březen 2017
Česko – země neznámá

Na pražském ostrově jménem Kampa kdysi stávaly Sovovy mlýny. Dnes se na jejich místě nachází Museum Kampa, které obklopují plastiky různých autorů. Nejvíc pozornosti vzbuzují tři černá miminka výtvarníka Davida Černého, která se nevešla na pražskou žižkovskou věž.

V místech, kde si dnes můžete prohlížet středoevropské moderní umění, v Museu Kampa, stával možná první pražský mlýn. Stopy bádání vedou až do 10. století, nejspíš vznikl díky klášteru benediktinek u svatého Jiří. Nejstarší písemná zmínka o mlýnu pochází z konce 14. století. O století později přešel do rukou měšťana Václava Sovy z Liboslavě. Jeho jméno nese budova dodnes.

Za Václava Sovy tady postupně vyrostla brusírna, pila, vápenice, krupník, soukenická a jirchářská valcha, byl zde hospodářsky dvůr i ovocná a zelinářská zahrada. V průběhu staletí ve mlýně řádila nejen voda z nedaleké Vltavy, ale také oheň. A tak se kvůli povodním a požárům několikrát přestavovalo. V 16. století zde vyrostl kamenný mlýn, jehož základy jsou dodnes zachované.

Za třicetileté války stavba sloužila Švédům jako dělostřelecká bašta. Výrazné změny v historické podobě Sovových mlýnů jsou spojené se jménem Františka Odkolka. Mlýny získal po roce 1850 a zahájil velkolepou přestavbu. Mlýn přebudoval na parní, postavil dvoupatrovou budovu, kterou prodloužil až do linie ulice, strojovnu i vysoký komín. Přibylo mimo jiné i luxusní severní rezidenční křídlo (dnes expozice Františka Kupky), fasáda získala romantický háv. Na přestavbách se podíleli významní architekti Josef Schulz a Josef Zítek.

Po posledním velkém požáru v roce 1896 přešla vyhořelá stavba do majetku pražské obce, která komplex přeměnila na truhlářské dílny. Po druhé světové válce šlo o sídlo ČSAV, byl tu Ústav pro českou a světovou literaturu, Kabinet a knihovna Zdeňka Nejedlého a Kabinet pro studium českého divadla. Část budovy využívala Umělecká řemesla, obec prostory využívala jako truhlářské a klempířské dílny. V 90. letech 20. století byla ČSAV vystěhovaná a budova osiřela.

Tři děti výtvarníka Davida Černého jsou nejfotografovanějšími plastikami v okolí Musea Kampa

Sovovy mlýny zachránila Meda Mládková

V dezolátním stavu opuštěná budova padla po revoluci do oka mecenášce umění Medě Mládkové. „Paní Meda Mládková celý svůj život zasvětila podpoře československého umění a podpoře díla malíře Františka Kupky,“ doplňuje Jiří Pospíšil, předseda správní rady Nadace Jana a Medy Mládkových. Meda Mládková se rozhodla přenést svou obrovskou sbírku z Ameriky k nám a vystavit ji zde.

Rekonstrukce Sovových mlýnů proběhla v letech 2000 až 2001. Autorkou přestavby byla vídeňská architektka Helena Bukovanská. Na projektu spolupracoval výtvarný tým Václava Ciglera (do podoby muzea přispěl návrhem skleněné lávky a potůčku rozdělujícího stavbu) a tým Mariana Karla (skleněný hranol). Vizuálním symbolem Musea Kampa je dřevěná židle Magdaleny Jetelové, kterou povodeň v roce 2002 odnesla až daleko za Prahu. Dnes už je zase zpátky v muzeu.

V Museu Kampa si můžete prohlédnout expozici Středoevropského moderního umění, sbírku průkopníka abstraktního umění Františka Kupky a význačného sochaře Otto Gutfreunda. Na výstavách, které se obměňují několikrát do roka, se představuje československé umění druhé poloviny 20. století.

V létě 2017 tady otevřou výstavu, která jistě přiláká především ženy. Půjde o výstavu slavného amerického módního návrháře a tvůrce legendárních bot Manolo Blahnika, jehož otec byl českým emigrantem. K vidění budou nejen boty - malé výtvarné skvosty, které znají příznivci seriálu Sex ve městě. Obuv doplní například i umělecká díla, která Blahnika inspirovala.

Jedna z vystavených plastik

A ještě jedna zajímavost - se svým dvojčetem, bratrem Jáchymem, se v Sovových mlýnech narodil hudební skladatel období pozdního baroka a klasicismu Josef Mysliveček. Jeho otec, Matěj Mysliveček, byl totiž bohatým pražským měšťanem a mlynářem.

Spustit audio