Celodřevěný krytý most v Radošově na Karlovarsku vypadá jako pořádně dlouhá chalupa

19. leden 2015
Česko – země neznámá

Břehy řeky Ohře na Karlovarsku spojuje v obci Radošov zajímavý most. Je totiž celý zastřešený šindelovou střechou a vypadá spíš jako hodně dlouhá dřevěná chalupa. Uvnitř v podkroví umocňují zvláštní atmosféru stavby zavěšené svítící lampy, po stěnách mostu nechybí okénka. Projít most a užít si jeho kouzlo tak můžete za jakéhokoli počasí. Celodřevěným mostem projedou i osobní auta.

Popisovat bohatou historii mostu, jehož stavbu schválil už ve 14. století sám Karel IV., by zabralo hodně stran. Vedla tudy královská cesta spojující Prahu s Plavnem a Erfurthem. A proč vlastně tehdy postavili most zastřešený? Bylo to proto, aby most jako takový odolával co nejdéle nepřízni počasí a výrazně se tak prodlužila jeho životnost.

Za zmínku stojí připomenout, co most za jeho mnohasetletou historii trápilo nejčastěji, a sice požáry. Mnohokrát lehl popelem, někdy omylem kvůli nepozornosti, někdy ze strategických vojenských důvodů. Naposledy to ale bylo trochu paradoxně koncem 80. let minulého století. V té době už měl most alespoň kamenné pilíře. Ty ale byly to jediné, co tehdejší požár přečkalo.

Jako prodloužená chalupa

Obnova po posledním požáru trvala skoro dvacet let

Zajímavá je i novodobá historie mostu. Počátkem 90. let obec Kyselka, pod kterou spadá i Radošov a jeho most, vyhlásila veřejnou sbírku na obnovu cenné historické technické památky. Po deset let přibývaly na účtu finanční dary od všech, kteří stáli o to, aby se nad Ohří opět hrdě vypínal celodřevěný krasavec. Za použití dotací a dalších potřebných finančních zdrojů se nakonec opravu podařilo zahájit.

Následovaly stavební práce za použití tradičního tesařství. Konstrukce je poskládána takzvanou bezhřebovou metodou, sedlovou střechu opět zdobí pravé dřevěné šindele. Raritou je, že most slouží i běžné automobilové dopravě. Samozřejmě s určitým váhovým a výškovým omezením. Vozovku uvnitř mostu netvoří asfalt, ale rovněž dřevo. Zajímavé jsou i obrovské smrkové klády, které po obou stranách oddělují prostor pro auta a pěší.

Atmosféru tesařské práce umocňuje osvětlení

Atmosféru uvnitř mostu umocňuje stálé osvětlení, které dává naplno vyniknout všem tesařským prvkům. A také okénka, která lemují boky mostu. Těmi můžete občas pohlédnout na Ohři plynoucí pod vámi. Právem most v Radošově získal v roce 2004 titul stavba roku Karlovarského kraje. I s ohledem na zachování původní podoby a metod jeho výstavby.

Je to už přes deset let, co byl most v Radošově znovu otevřen. A opět věrně slouží svým uživatelům jako za dob Karla IV. Nehledě na to, zda pod ním zrovna zimním táním rozbouřená Ohře burácí, nebo ho v létě podjíždějí vodáci.

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m17!1m11!1m3!1d1515.303932976376!2d12.994589061217187!3d50.27577244837134!2m2!1f0!2f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x0%3A0x0!2zNTDCsDE2JzMyLjYiTiAxMsKwNTknNDEuMiJF!5e1!3m2!1scs!2s!4v1421663434837" width="610" height="450" frameborder="0" style="border:0"></iframe>
autor: Pavel Halla
Spustit audio