Cesta vlakem mezi Voticemi a Sudoměřicemi je rychlejší, cestujících je ale méně. Důvodem může být vzdálenost zastávek i chybějící spoje

17. srpen 2023 11:00

Už víc než rok jezdí vlaky z Prahy do Tábora mezi Voticemi a Sudoměřicemi po nové trati. Cesta je díky ní sice rychlejší, ale zastávky mají obyvatelé jižní části Benešovska dál než u původní železnice. Vlaků navíc jezdí podle statistik středočeského koordinátora dopravy o 70 procent míň. Třeba ve Střezimíři využilo zastávku loni v březnu víc než 280 cestujících. Letos jen 94.

Na zastávce ve Střezimíři čeká na vlak i cestující pan Honza. Jak vnímá, že zastávka je o něco dál od obce a vypadly dopolední vlaky?

„Vadí mně to. Byl jsem zvyklý dřív jezdit častěji. Je to dál ta stanice a starýho nádraží je mi líto. Ale asi to potřebovali udělat, tak to udělali, no.“

Počet cestujících klesl v novém koridoru Votice - Sudoměřice na všech zastávkách, kromě Votic a Olbramovic. Největší pokles je v Heřmaničkách. Tam mluví březnové srovnání o tom, že loni využilo zastávku 402 lidí, letos jenom 154. Důvody se snaží rozklíčovat dopravní expert Jan Vachtl:

„Může to být určitě tím, že se oddálila autobusová a vlaková zastávka. Dříve přijel autobus do Sedlce-Prčice, vystoupil jste a hned vedle byl vlak. Nově máte ten vlak výrazně dál. A dále nám zde chybí dopolední vlak, kdy mezi 8 a 12 hodinou máme čtyři hodiny díru.“

Požadavky na návrat některých spojů

Obce už začaly o navrácení dopoledních spojů jednat.

„Již jsme poslali podnět, protože požadavky ze strany těch malých obcí tady jsou a myslím, že průzkumy jenom dokazují, že jsou to požadavky oprávněný,“ říká místostarosta Votic Jiří Slavík (z TOP 09).

O komentář k poklesu cestujících jsme požádali i Správu železnic, která nový koridor kvůli zvýšení rychlosti vlaků budovala. Podle mluvčí Nely Friebové je patrné, že méně lidí využívá i ty zastávky, které se od obcí nevzdálily.

„Pokles tedy nesouvisí s polohou nových zastávek, ale spíše s nabídkou dopravce a demografickým vývojem,“ uvedla mluvčí.

Podle dopravního experta Jana Vachtla je nutné brát ohled ještě na to, že uběhlo zatím málo času, aby bylo možné objektivně posoudit trendy v dopravě v novém koridoru.

autoři: Věra Hájková , JMys
Spustit audio