Holešovice - nejmladší pražské nádraží

5. prosinec 2019

Nádraží Holešovice dlouho nemělo vzniknout. Postavili ho před rokem 1985, protože neuměli vyřešit jiný problém, napojení trati z Ústí nad Labem do pražského železničního uzlu. Trať byla do Prahy původně přivedena jen přes Negrelliho viadukt na Masarykovo nádraží. To je ale nádraží koncové a nebylo tak možné vypravovat vlaky, které by přijely z Ústí nad Labem do Prahy a pokračovaly dál.

Daleko výhodnější by bylo napojit trať na Hlavní nádraží. Jenže přes Negrelliho viadukt to nebylo možné, protože Hlavní nádraží je ve větší nadmořské výšce a na tak krátké vzdálenosti by převýšení vlaky nevyjely.

Od roku 1956 se tedy projektovala takzvaná holešovická přeložka. Jejím úkolem bylo spojit hlavní nádraží s tratí na Ústí přes Vítkov, Libeň, Holešovice a Stromovku. Mezi lety 1967 a 1974 vybudovali stavbaři tunel pod Bulovkou. O dva roky později zkolaudovali most přes Vltavu. Nově vybudovaná dvoukolejná trať začínala odbočkou ve Stromovce a končila u starého vítkovského tunelu. Jenže starý vítkovský tunel byl pouze jednokolejný a už byl plně obsazený vlaky z Hlavního nádraží na Kolín.

Nádraží Holešovice tak vzniklo jako nouzové řešení když bylo jasné, že stavba nových tunelů pod Vítkovem, je otázkou mnoha let. V roce 1985, pět let po otevření holešovické přeložky se cestujícím otevřelo i holešovické nádraží. Slavnostně otevřeno bylo se dvěma stanicemi linky C pražského metra.

Nádraží původně sloužilo hlavně pro mezinárodní rychlíky. Od roku 2005 do roku 2008 zde končily a začínaly vlaky Pendolino. Od roku 2004 tu zastavuje i městská linka Roztoky u Prahy - Praha Libeň, později prodloužená z Libně až do Hostivaře.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy

Koupit

Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.