Krytý dřevěný most v Bystré nad Jizerou stojí od roku 1922. Místním slouží dodnes

2. březen 2017
Česko – země neznámá

Podkrkonošská obec Bystrá nad Jizerou se může pochlubit nádhernými pohledy na hřebeny Krkonoš, ale i výhledem na Kozákov nebo Ještěd. Zajímavé jsou i typické podkrkonošské roubené chalupy, ale hlavní chloubou je unikátní roubený dřevěný krytý most. Nachází se asi sedm kilometrů od Semil proti proudu řeky Jizery a v Čechách nemá obdoby.

Most má řadu konstrukčních zvláštností, díky kterým se dostal už v roce 1958 na seznam nemovitých kulturních památek. Most nesou trojúhelníková a lichoběžníková věšadla. Lávka je rozkročená přes řeku v délce 24 metrů bez podpůrného pilíře uprostřed, pilíř je až na levém břehu. Šířka mostu je tři metry a výška pět metrů.

Laické oko zaujmou především střecha a bočnice, které kryjí celou mostní konstrukci. Střechu tvoří příčné a podélné zdobené štíty. Zejména příčná střecha má ovšem praktické opodstatnění. Její hřeben je spojnicí dvou vysokých trojúhelníkových věšadel, která lze vidět snad jen v Rakousku. Bočně je most vyztužen ondřejskými kříži, které svým tvarem připomínají písmeno X. Boční stěny mají pouze dvě malá okénka u vjezdu na hlavní, takzvanou Pojizerskou silnici vedoucí ze Semil na Jilemnici.

Vnitřní konstrukce mostu

Most je obdivuhodným dílem tehdejších mistrů

V nejstarších dobách byl na místě dnešního mostu brod. V polovině 19. století tu postavil mlynář lávku, kterou ale zanedlouho sebrala velká voda. Ta si poradila i s dalšími konstrukcemi, tentokrát již mostními. Na jednom z kvádrů pilíře je vytesán rok 1888. Písemné prameny zmiňují také rok 1893.

Současný most vznikl roku 1922, kdy jej nechal postavit místní mlynář Janoušek za 160 tisíc korun českých, což rozhodně nebylo málo. Velké nosné trámy o rozměru 50 na 50 centimetrů vznikly ze 160 let starých smrků, které do Bystré přitáhli koně z dalekých Vítkovic v Krkonoších.

Při loňské opravě se most díky těžkotonážnímu jeřábu na chvíli ocitnul na vedlejší louce. Při této operaci a následném zpětném uložení se ukázalo, jakými mistry museli být jeho stavitelé na počátku 20. století, kdy byla dnešní technika nepředstavitelná. Pro nás je zase těžko představitelné sehnat stromy na obrovské trámy, které nesou most.

O potřebě unikátní most zrekonstruovat se hovořilo už zhruba před deseti lety. Náročná mnohamilionová oprava ale pro malou obec nepřipadala v úvahu. V roce 2011 byl most z bezpečnostních důvodů uzavřen pro automobily

Obec ze svého rozpočtu za posledních šest let našetřila dva miliony, místní ve sbírce dali dohromady přes sto tisíc korun, ale hlavně se podařilo získat dotace od Libereckého kraje a Ministerstva kultury. Obci tak snad z našetřených peněz něco zbyde na investice, na které se v posledních letech nedostávalo.

Sousední jez

Dokončovací práce na levém břehu Jizery proběhnou letos na jaře a po zkolaudování by most měl znovu začít sloužit i pro osobní automobily. Bysterským tak opět významně zkrátí cestu do Semil. Prohlédnout si ho ale každý zájemce může už dnes, pro pěší je přístupný.

Spustit audio