OBRAZEM: Člověk bojuje sám se sebou, ale hlavně s technikou, říká účastník závodu 1000 mil československých 2024

15. červen 2024 21:00

Před budovu Národního technického muzea (NTM) v Praze 7 dorazili v sobotu 15. 6. první závodníci jízdy historických automobilů 1000 mil československých. Vozy odstartovaly ve čtvrtek z pražské Opletalovy ulice od sídla Autoklubu ČR a trasa soutěže vedla přes Jihlavu a Bratislavu zpět do Prahy. Bez problémů do cíle dojela i první dámská posádka za Národní technické muzeum ve voze Jawa Minor Roadster z roku 1939.

Mezi 120 automobily bylo na startu hned několik vozů, které jely původních 1000 mil ve 30. letech minulého století. Závodníci dojížděli postupně a každý z nich po dojezdu zaparkoval před muzeem. Na auta se přišly podívat desítky lidí.

Mezi prvními dorazil do cíle Tomáš Vališ se svým vozem Aero 750 sport coupé z roku 1934, který byl vytvořen pro závodníka Otto Nimshausena speciálně pro druhý ročník tohoto závodu. Cesta byla podle Vališe náročná.

Čtěte také

"Tato vozidla nejsou příliš komfortní, a už vůbec ty závodní speciály. Je to takový boj, kdy člověk bojuje sám se sebou, ale hlavně s tou technikou, aby to udržel v provozu a dojelo to do cíle," řekl ČTK Vališ.

Závod je náročný hlavně psychicky

Vališ vlastní automobil 20 let a závod jel poosmé. Samotné řízení, nebo pilotování, jak říká, není ani tolik fyzicky, ale spíše psychicky náročné.

"Aby vozidlo vydrželo, musíte ho poslouchat a vnímat. Tyto vozy s nízkou kubaturou je potřeba držet ve správných otáčkách, máte velmi omezené brzdy, takže furt musíte být ve střehu, a ty tři dny, to je opravdu hodně," řekl.

Cíl závodu 1000 mil československých 2024 - Aero 750 sport coupé, posádka T. Vališ a B. Vališová

Důležité je podle něj se při tak dlouhé jízdě připravit na neustálé opravy. "Někdy jsou to banální věci, ale někdy to bývají složitější závady jako porouchaná převodovka, takže s sebou pod sedadly vozíte náhradní díly," dodal Vališ.

Původně se závod konal v letech 1933 až 1935 pod záštitou prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. První obnovený ročník se jel roku 1970. Od roku 2015 se závod jezdí každoročně. Jízdy se mohly zúčastnit vozy vyrobené do roku 1939. Na start se postavily posádky z Česka, Slovenska, Polska, Nizozemska, Německa, Rakouska a také jedna česko-ukrajinská smíšená posádka.

autor: JMys | zdroj: ČTK
Spustit audio