Opravdu je sůl nad zlato? Při spoustě příležitostí solíme zbytečně

Nesolit

Češi sní průměrně 13 gramů soli za den, což je více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Ačkoliv různé výzkumy přinášejí různá čísla, vždy ukazují násobek množství, které bychom měli konzumovat. Jaké jsou plusy a mínusy solení? A jak si odvyknout od přisolování? Návod popsala Kateřina Cajthamlová.

Ve spotřebě soli jsme často označováni za rekordmany. Jde ostatně o velmi důležitý extracelulární kationt, tedy pozitivně nabitý iont, který v těle potřebujeme pro správnou činnost všech svalů a nervů. Zároveň ale platí klasické rčení, že všeho moc škodí.

„Pokud máme soli mnoho, tak můžeme mít kromě vysokého krevního tlaku, různých otoků, onemocnění ledvin, tak můžeme mít i další potíže. Konzumace soli je něco, na co si naše tělo postupně zvyká. Čili pokud máme soli málo, tak ji tělo začne zadržovat. To je to sůl nad zlato. Proto u nás byly solné stezky, protože my jako národ, který nebydlí u moře, máme soli v potravinách relativně málo. Museli jsme ji celá léta dodávat. Až do chvíle, než jsme začali konzumovat nasolené a vlastně průmyslově zpracované potraviny.“

Čtěte také

Zdrojem většiny nadbytečné soli totiž není naše slánka, ale primárně potraviny, které jsou solí konzervované. A nemusí jít pouze o výrobky nakládané v soli, jako jsou olivy nebo balkánský sýr. Velké množství najdeme například v uzeninách, sýrech obecně nebo polévkovém koření.

„V polévkovém koření je velmi často 15 až 20 % nadbytečné soli. A tím, že ho přidáváme do různých potravin, stoupá naše tolerance k chuti soli, totéž se děje, pokud hodně sladíme. Čili pokud hodně sladíme, budeme víc solit. Samozřejmě pokud kouříme, budeme víc solit a víc sladit a jsme v bludném kruhu. Slaná chuť je ale oproti sladké chuti opravdu zvyková.“

Jak se zbavit návyku

Odvyknout od soli se dá podle Kateřiny Cajthamlové za pouhé tři týdny. Návod není příliš složitý. Musíte si dávat pozor na potraviny, které nesmí obsahovat víc než 1 nebo 2 % soli. Při vaření následně nepřidávejte sůl do ničeho. A musíte zvýšit množství pitné vody.

Kateřina Cajthamlová 04.jpg

„Je potřeba, aby voda nebyla minerální, zejména minerální vody, které mají větší množství sodíku více než 60 miligramů na litr, tak už jsou považovány za slané. Čili zase bez složení se neobejdeme. Takže vyloučíme minerální vody, budeme pít normální vodu. Stačí kohoutková voda nebo ty nízkomineralizované vody nebo vody s hořčíkem. A tohle to budeme mít jako hlavní odsolovač,“ doporučuje Kateřina Cajthamlová.

Pokud hodně sportujeme a potíme se, můžeme jíst více slaných věcí? Kdy solíme zbytečně? Je pro obézní sůl větším rizikem než pro ostatní? Poslechněte si celý rozhovor!
Spustit audio
autoři: Kateřina Cajthamlová, redakce