Richard Smíšek o řešení problémů s krční páteří metodou SMS

29. říjen 2012
MUDr. Richard Smíšek

S odborníkem pro myoskeletální medicínu a vnitřní lékařství MUDr. Richardem Smíškem jsme hovořili o problémech s krční páteří.

Věnovali jsme se důvodům, proč mají lidé v této části páteře potíže. Probírali jsme, které další zdravotní komplikace mají kvůli krční páteři. Mluvili jsme o způsobech léčby. Diskutovali jsme o tom, jak je možné řešit problémy s krční páteří metodou SMS.

Krční páteř je nejpohyblivější a nejvíce namáhanou částí páteře. Problémy s ní má zhruba pětina lidí. Problémy s krční páteří souvisí s aktuálním životním stylem. Sedavé zaměstnání nebo obliba v hraní počítačových her způsobuje vadné držení hlavy a krční páteře. To se dříve nebo později projeví zdravotními problémy. Jde například o únavu, ztuhnutí, bolesti šíje nebo bolesti hlavy.

Vše může ale vyústit až v blokádu krční páteře nebo akutního ústřelu krční páteře. Bolest v tomto případě vystřeluje k ramenům, lopatkám nebo do temene hlavy. Postižený nemůže otáčet hlavou a je mu nevolno od žaludku.

MUDr. Richard Smíšek - ukázka cvičení

Nezapomínejte, že diagnózu a následné léčení by měl vždy určit lékař. Nesnažte se tyto potíže nijak přecházet. S krční páteří není radno si zahrávat a bolesti se bez pomoci fyzioterapeuta vracejí.

Bolest krční páteře lze účinně zmírnit či odstranit pravidelným cvičením pro uvolnění ztuhlého svalstva šíje, udržovat krční páteř ve správném postavení a teple. Problémům s krční páteří můžeme také předejít upravením pracovního prostředí či lůžka.

V řešení problémů s krční páteří může pomoci i metoda SMS. Jde o cvičení, které páteř stabilizuje (dává jí pevnost) a zároveň mobilizuje (dává jí pohyblivost). Stabilizace páteře v průběhu pohybu je prováděna dlouhými svalovými řetězci ve tvaru spirál, které páteř protahují směrem vzhůru (trakce) a vyrovnává jí do centrální osy (centrace).

Tento efekt je zásadní opatření pro regeneraci sedavého způsobu života a výbornou prevencí vzniku degenerativních změn páteře a kloubů. SMS je metoda, která integruje posilování, protahování a nácvik koordinace pohybu. Rozvíjí cit pro rovnováhu a vyrovnané držení těla, rozvíjí schopnosti řídit volný pohyb a fixuje optimální pohybové vzorce.