Vylepšit si kondici pohybem a sportem je zdravé, nesmí se to ale přepínat

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běh v lese (ilustrační foto)

Doktorka Kateřina Cajthamlová vysvětluje, jak je pro naše tělo zdatnost důležitá. Zároveň ale upozorňuje, že při jejím zvyšování je nutné hlídat si řadu faktorů, zejména ve věku 65+.

Na to, co je vlastně zdatnost, se můžeme podívat z několika úhlů a pohledů. Asi nejlépe ji vystihuje následující definice. Zdatnost vyjadřuje optimální fungování organismu při řešení situací spojených s pohybovým úkolem. Například, když běháme a udržujeme si optimální srdeční frekvenci.

„Správnou tepovou frekvenci při pohybu si vypočítáme, když od čísla 220 odečteme náš věk. Také záleží na tom, zda chceme dělat kardiovaskulární nebo vytrvalostní trénink. U lidí 65 + doporučuji dělat trénink vytrvalostní, v tom případě musíme výsledek ještě vynásobit koeficientem 0,75. Tím získáme optimální srdeční frekvenci, v které bychom měli udržovat naši srdeční frekvenci po celou dobu výkonu. K měření můžeme využít například chytré hodinky, nebo si během zátěže měřit tep na ruce. Dělá se to čtyřmi prsty jedné ruky na zápěstí druhé ruky, proti jedné z kostí, která na zápěstí je.“ vysvětluje doktorka Kateřina Cajthamlová.

A pokud vás zajímá, proč bychom neměli tepovou frekvenci překračovat, poslechněte si záznam celého pořadu