Kateřina Cajthamlová: Apokalypsa aneb omega 6 nenasycené mastné kyseliny

18. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Potraviny, které obsahují nenasycené mastné kyseliny (ilustrační foto)

"Do potravy nám postupně přibývá omega 6 nenasycených mastných kyselin, které se ukazují jako možná příčina mnoha západních civilizačních chorob," uvádí lékařka.

Doktorka Kateřina Cajthamlová odkazuje na studie doktora Chrise Knobbeho, který v souvislostí se zvýšenou konzumací omega 6 nenasycených mastných kyselin, používá výrazy jako apokalypsa a neodsouhlasený pokus na lidech. „Doktor Knobbe zaregistroval, že vzniká obrovská epidemie čtyř velmi závažných civilizačních chorob. Jsou to: obezita, diabetes druhého typu způsobený necitlivostí tkání na inzulin, metabolický syndrom, což je kombinace obezity, vysokého krevního tlaku, cukrovky a dalších chorob a makulární degenerace, což je onemocnění žluté skvrny na sítnici, které vede k postupnému oslepnutí.“

Výskyty těchto chorob narůstají exponenciálně zejména v Americe, kde dochází k vysoké konzumaci různých druhů olejů, které obsahují právě omega 6 nenasycené mastné kyseliny. Zmíněné zdravotní problémy se dříve nedávaly s jejich konzumací do souvislosti. V posledních několika letech ale začal přinášet důkazy o jejich možném vlivu právě doktor Knobbe, který se tímto problémem zabývá. Podle Kateřiny Cajthamlové může jít o převratnou událost v medicíně.

„Ve složení potravy se výrazně mění poměr omega 3 nenasycených mastných kyselin a omega 6 nenasycených mastných kyselin, kdy například klesá spotřeba rybího masa, lněného oleje a živočišných tuků, které obsahují právě omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Naopak ale stoupá spotřeba smažených jídel z fastfoodů nebo brambůrků, které jsou pečené na rostlinných olejích, zejména těch levnějších, a obsahují omega 6 nenasycené mastné kyseliny,“ vysvětluje Kateřina Cajthamlová.

V záznamu pořadu uslyšíte vysvětlení, jak s konzumací různých druhů tuků a tedy i různých druhů nenasycených mastných kyselin, souvisí náš zdravotní stav. Které z nich jsou doporučené a naopak, které bychom do našeho jídelníčku měli zařazovat v co nejmenším množství.

Spustit audio