Při dlouhé jízdě autem můžete ovlivnit svou kondici tím, co jíte. Nejdůležitější je prevence únavy

21. červenec 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cesta autem (ilustrační foto)

Jednou z nejoblíbenějších destinací na letní dovolenou je Chorvatsko, kam většina lidí jezdí autem. Jedná se o dlouhou cestu, při které je nutné především myslet na dobrou kondici a svěžest řidiče. To vše můžete ovlivnit sami. Vše začíná tím, že se na cestu dobře připravíte. Myslete na pravidelné zastávky a nachystejte si lehká jídla, ovoce i dostatek tekutin.

Začátek prázdnin a období dovolených je vždy spojeno s cestováním. Většina lidí volí jízdu autem, z důvodu pohodlnosti, i praktičnosti. Do auta je možné si vzít vše potřebné a na pobyt v zahraničí se dobře vybavit. Dlouhé cestování je ale únavné a mnozí řidiči podcení nejen úskalí na cestě, ale také svojí kondici. Právě únava ale vede nejčastěji k vážným nehodám. Při dlouhém řízení je ze všeho nejdůležitější prevence. I menší nepříjemnost na cestě může celé rodině dovolenou hodně pokazit.

Cestování začíná ještě před samotnou jízdou

Ať už jedete kamkoliv, cestu je potřeba vždy dobře naplánovat tak, abyste věděli předem, kudy pojedete a kde budete stavět. Je dobré si také sepsat, co povezete sebou. A několikrát si vše zkontrolujte, abyste se nemuseli vracet. S plánováním je potřeba dodržet i čas odjezdu. Nevyjíždějte s velkým zpožděním čistě proto, že jste chtěli ještě vše doma dotáhnout a vyřešit. Před cestou se také dobře vyspěte. A rozhodně místo spánku nebalte.

Plán je jedna věc, prevenci na cestě nepodceňujte

První důležitou věcí na cestě je dodržení pitného a potravinového režimu. Žízeň výrazně oslabí pozornost řidiče. Dostatek tekutin ani únavu neřešte vyšší konzumací kávy, která může naopak způsobit na cestě další komplikace. Kávu si můžete přibalit do termosky, ovšem vypijte si jí v klidu během pravidelné přestávky a nepopíjejte při řízení. Káva navíc odvodňuje, přibalte i dostatek vody.

Hlavní je itinerář přestávek

Pro udržení dobré kondice a pozornosti jsou nutné pravidelné přestávky. Ideální jsou přestávky po dvou hodinách jízdy. Čas přestávky využijte nejen k osvěžení, ale hlavně k procházce a lehké rozcvičce. Nezapomeňte se během přestávky dobře napít. Pak můžete v pohodě jet dál. Preventivní pravidelné přestávky spojené s jemnou relaxační technikou, dřepy a procházkou, jsou tím nejlepším, co můžete pro svou kondici na dlouhé cestě udělat. Pokud by se vám chtělo spát, okamžitě na nejbližším odpočívadle zastavte a zdřímněte si alespoň nad 10 min. Osvěží vás to a budete se cítit lépe.

Potraviny, které pomohou

Na cestu si rozhodně neberte řízek nebo salámy, nic, co by se mohlo cestou v autě zkazit. Přibalte si lehká jídla, která dodají energii – hlavně ovoce, zeleninu, oříšky a sušené ovoce. Vždy se jedná o dodání energie. Můžete si vzít i trochu čokolády. Cokoliv, co vám dodá energii. Nejdůležitější je ale pitný režim. Pomoci mohou i energetické nápoje, které vás nejen osvěží, ale dodají i potřebné tekutiny.

Spustit audio

Související