Při úžehu a úpalu je nutné organismus ochlazovat postupně

30. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy S lapači větru proti oteplování?

V létě nám od sluníčka hrozí nejen popáleniny ze slunění. Často se pouze namažeme krémem a zapomínáme na nebezpečí úpalu nebo úžehu.

V obou případech jsou projevy podobné – závratě, zvracení, pocení celková schvácenost i horečky. Základem první pomoci je dostatek tekutin, klid a postupné ochlazování organismu.

Úpal, nebo úžeh? Jak to vlastně poznáme?

I v centrální Evropě je stále větší teplo a všichni pociťujeme, že stoupá i intenzita slunečního záření. Úpal vzniká pouze z přehřátí organismu, naopak úžeh si můžete přivodit, pokud dlouho pobýváte na ostrém slunci bez pokrývky hlavy a podceníte sílu slunce.

Někdy si můžete přivodit oba typy onemocnění zároveň. K úpalu můžete dospět i bez slunečního záření, pokud například pracujete v horkém provozu nebo někde ve skleníku, kde budete dlouhodobě vystaveni horku a neohlídáte si pitný režim. Organismus se přehřeje a na slunci jste přitom vůbec nemuseli pobývat.

Jaké jsou první příznaky? A jaká je první pomoc?

V obou případech jsou projevy podobné – závratě, zvracení, pocení celková schvácenost a únava, bolest hlavy, malátnost a horečky. Jedná se často o silné pocity nevolnosti. Základem první pomoci je dostatek tekutin, klid a postupné ochlazování organismu, ze všeho nejdříve hlavy. Co nejdříve zajistíme dostatečný přísun tekutin, které by ale neměly být studené. Tekutiny podáváme v přiměřeném množství v pravidelných a častých intervalech. Postižený by měl vypít minimálně 0,5l. Protože často se zvýšeným pocením při pobytu v horku nebo na slunci odpaří z těla i hodně minerálů, pomůže i lehce osolená sodovka nebo voda pro jejich rychlejší doplnění.

Při bolestech hlavy nebo horečce můžeme použít i běžné přípravky na snížení teploty s kyselinou acetylsalicylovou. Při úpalu a úžehu je nutné organismus ochlazovat pozvolna. Pomůže studený zábal nebo studená sprcha nebo koupel ve vlažné vodě.

Prevence je základ

To nejdůležitější jako prevence je kvalitní pokrývka hlavy a sluneční brýle. Ideální je klobouk s širší střechou. Chrání i část krku. Jde o to, aby to byl provzdušněný materiál, který udělá stín nad hlavou - nad mozkem - a zároveň aby byl vzdušný a procházel tudy vzduch, který pomáhá k odpařování a ochlazování. Vhodné jsou i slunečníky, které kdysi nosívaly dámy. Pokud je během slunečního dne vánek, ani nemusíte mít na slunci pocit většího horka.

Tím vzniká nebezpečí, že budete navíc i nedostatečně pít. A právě dehydratace celý problém ještě urychlí. Není nutné popíjet studené tekutiny, protože ty vám schladí pouze vnitřní orgány a neochladí celý organismus. Ideální je vydat se na výlet s dostatkem pitné vody, kterou po celý den popíjíte v hojné míře. Je navíc prokázáno, že během horkého letního dne paradoxně nejvíce osvěží popíjení horkého čaje.

Pozor na slunění

Vyhněte se také intenzivnímu slunění v čase od 11 do 15 hodin. Dříve býval u nás UV index slunečního záření kolem 3–4, dnes je kolem 8–10. Rozhodně tedy neležte na slunci celé odpoledne, ale dávky zvyšujte postupně. U světlých fototypů začínejte 10–20 minut denně a postupně zvyšujte. Kromě úžehu si jinak můžete přivodit ještě i nepěkné popáleniny.

Spustit audio

Související