Problémy s obezitou mají základy už v dětství

8. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Malý chlapec jí sladkosti

Obezita je dlouhodobý problém a postihuje stále více lidí a zasahuje do všech věkových kategorií, počínaje dětmi. Základy pro obezitu totiž pokládáme už v dětství. Hlavním důvodem je nezdravý způsob života. Příčinou ale mohou být i dědičné dispozice a onemocnění.

Přibrali jste po dovolené v hotelu s plnou penzí? Nemusíte mít obavy. Pokud se jedná o dvě tři kila navíc, sundáte je rychle, když se začnete více hýbat a začnete jíst v menších a častějších dávkách lehčí jídla a dostatečně pít. Obezita jako taková je ale dlouhodobý problém a postihuje stále více lidí.

Základy pro obezitu totiž pokládáme už v dětství

Problémem současného života ale bohužel je, že obezita zasahuje do všech věkových kategorií - počínaje dětmi. Děti většinou sedí doma, hrají počítačové hry, pijí sladké limonády a venku se dostatečně nepohybují.

Obezita je civilizační nemoc. Děti je proto třeba hlídat a přimět je, aby běhaly venku a hýbaly se. Právě v dětství si totiž osvojujeme zdravé životní návyky. A když se s ratolestí vydáte na delší procházku, prospěje to i vám.

Než nasadíte diety, ověřte si, že netrpíte žádnou nemocí

Za problémy s obezitou může stát i genetika. Mnoho tendencí se dědí, ale v případě obezity to není pravidlem. Naopak se může jednat o onemocnění. Příčinou mohou být nejen stravovací návyky, především snížená funkce štítné žlázy. Na tento zdravotní problém nás může upozornit velmi rychle nabytá nebo kolísavá nadváha.

Může se jednat i o jiná onemocnění. Pokud máme podezření, je nutné nejprve zajít k praktickému lékaři a vyšetřením nemoc vyvrátit. Pokud se ale zjistí, že jsme zdraví, nezbývá nic, než přísný režim.

Bez disciplíny to nejde

Jako první krok je nutné změnit stravovací návyky. Zcela vynechat rychlé občerstvení, sladké limonády i mastné hranolky a jíst hodně ovoce a zeleniny, v menších dávkách.

A především myslet na dostatek pohybu a tekutin – ovšem nikoliv sladké nápoje. Nejlepší je čistá voda – a stačí i pouhá „kohoutková“. Ideální je vypít 2 litry čisté vody denně, protože vám nastartuje metabolismus a přirozeně odplaví všechny zplodiny.

Pozor na diety

Samozřejmě mohou pomoci potravinové doplňky, bylinné čaje i diety. Realita je ale jiná. Pokud budete užívat potravinové doplňky a budete přitom normálně jíst jako dříve, nakynete ještě více. Bylinné čaje pomohou hlavně dodat tekutiny.

A diety? Mohou sice pomoci přechodně, ale vždy se dostaví „jojo“ efekt a původní váha se po skončení diety dříve nebo později zase navrátí. Pokud nasadíte jakoukoliv dietu, je nutné jí pak dodržovat pořád, i když trochu zhubnete.

Změna životosprávy musí být trvalá, nikoliv pouhých 10 – 14 dní, kdy si nasadíte drastičtější dietu. Takto sundáte několik kil, a pokud se zase vrátíte k bývalému způsobu života i stravování, trvalý výsledek se nedostaví. Výživový poradce může pomoci, ale jeho rady je nutné opravdu přísně dodržovat. Jídelníček je nutné hlídat dlouhodobě a stravovací návyky dodržovat stále. Případně dobrůtky si můžete dát pouze příležitostně.

Spustit audio

Související