Internetové nákupy v rámci Evropské unie aneb Jaká jsou práva spotřebitelů?

S rozmachem internetových obchodů a zabezpečených plateb kartou už v podstatě nic nemusí limitovat vaše nákupy. Pohodlně lze objednávat ze zahraničí, odkud vám produkty dorazí poštou. Jaká pravidla ale panují v rámci Evropské unie? Má spotřebitel ve všech státech totožné služby a záruky?

Pokud si pořizujete v zahraničí produkt, u kterého by mohlo dojít k defektu, nemusíte se záruky obávat. Poskytují ji totiž všechny členské státy Evropské unie. Jedná se o určité minimum, které je ve všech zemích stejné.

„Můžeme se bavit o jednotlivých státech, kde se záruky liší kus od kusu, nicméně nesmí být horší, než minimum platící pro celou Evropu. Rozdíl je tedy v tom, že v některých případech jsou podmínky lepší než standard, na který jsme zvyklí od nás z Čech,“ uvádí Mgr. Kateřina Procházková, mluvčí bezplatného poradenského portálu Poradna věřitele.cz. Dodává navíc, že běžnou záruční lhůtu představují dva roky.

Práva minimálně stejná jako v České republice

Totožná jsou pro všechny země EU také základní práva spotřebitele. Patří mezi ně právo, aby zakoupené zboží odpovídalo kupní smlouvě, aby bylo bez vad, případně aby se zboží hodilo k účelu, pro který se obvykle používá. Pokud nakupujete jinak než fyzickým nákupem na prodejně, máte také 14 dní na vrácení zboží odstoupením od smlouvy bez udání důvodu. A také musí daný produkt vykazovat jakost a užitné vlastnosti obvyklé pro věc určitého druhu. V praxi to znamená, že by se vám například hudební přehrávač neměl samovolně rozpadnout během prvního týdne užívání.

Online platba kartou (ilustrační foto)

Existují ale také varianty, kdy věc zakoupenou v zahraničí lze reklamovat v České republice. Některé z firem totiž nabízejí celoevropskou záruku. Velké společnosti mohou mít smluvně dohodnuté partnery v rámci jiných zemí, na které se můžete v případě komplikací obrátit a u kterých požadovat opravu nebo náhradu.

Má to několik jednoznačných výhod. Reklamace bývá jednodušší, rychlejší a většinou také příjemnější, jelikož komunikujete v češtině. Potenciálně komplikovanou situaci budete proto moci co nejpřesněji vysvětlit, což by v cizím jazyce mohl být v technických ohledech problém. Na smluvní partnery se ale optejte vždy dopředu před samotnou koupí, jedná se o individuální službu.

autor: redakce
Spustit audio