Pokud chcete zimní období prožít ve zdraví, je nejvyšší čas začít s přípravou imunity

13. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Šípkový čaj

O tom, jestli přes zimu onemocníme, rozhodne naše imunita a měli bychom ji podpořit přirozeným způsobem. A rozhodně to není o tom, že byste ještě dnes běželi do lékárny pro vitamin C nebo jiný podpůrný přípravek. Pokud si s rodinou naplánujete pravidelné podzimní procházky v přírodě, uděláte pro sebe to nejlepší.

Ať chceme nebo ne, blíží se období zvýšených respiračních problémů a chřipek. Péče o imunitu je otázka celého roku, ale s blížícím se obdobím podzimu a zimy je nutné přípravu zintenzivnit. V první řadě je dobré se zaměřit na zdravý životní styl. Správně se říká „ve zdravém těle zdravý duch“.

Dříve lidé na podzim sbírali šípky a po celou zimu si z nich vařili čaj s velkým množstvím přirozeného vitaminu C. Nebo sušili jablka a jedli přes zimu „křížaly“…Dnes bohužel spíše chodíme do lékárny. Existuje samozřejmě mnoho preparátů a vitaminových koncentrátů, které tvorbu imunity skutečně podpoří. Návštěvu lékárny ale odložte spíše na pozdější zimní období, kdy už je čas v případě nutnosti imunitu posílit i vitamíny syntetickými, které můžete v lékárně zakoupit.

Vitamíny z vlastní zahrady jsou nejlepší

Není nad to dodávat vitamíny v přirozené formě a v potravinách. Je začátek podzimu a v současné době je na trhu plno ovoce a zeleniny. To jsou vitamínové bomby a těmito komoditami bychom měli začít. Doporučuje se ale, aby se jednalo o ovoce a zeleninu, která roste v našem podnebí a není dovážená z dalekých krajin. S trochou nadsázky, nejlépe přímo z naší zahrady.

Ačkoliv většinou vitamíny doplňujeme pomeranči, citrony a grepy, mnohdy pro sebe uděláme více, když bychom si pravidelně vařili šípkový čaj nebo jedli více jablek. Na podporu imunity je také skvělý česnek, který je přírodní antibiotikum, nebo kysané zelí, které je rovněž plné vitaminu C. Rozhodně není vhodné místo zdravé stravy pojídat „preventivně“ velké množství syntetických vitamínů C zakoupených v lékárně. To je pomocník až v případě, že se necítíte dobře.

Při dlouhodobých vysokých dávkách syntetického vitamínu C vám dokonce hrozí onemocnění zvané krystalurie – přítomnost drobných krystalků v močí. Můžete si tak poškodit ledviny.

Pro imunitu ven do lesa

Pokud se budeme hodně vyskytovat v uzavřeném prostoru s klimatizací, je to to nejhorší, co pro sebe můžeme udělat. Imunitu si nejlépe vybudujete a posílíte pravidelnými procházkami venku. Samozřejmě pokud to jde, co nejvíce v přírodě – v polích, v lese nebo alespoň v parcích mimo hlavní dopravní tepny…

Na pohyb venku dbejte o to více v případě, že jste nuceni například v práci dlouhodobě nosit roušku a respirátor. Právě na čerstvém čistém vzduchu se přirozeně posiluje sliznice. Důležitý je ochranný film na sliznici, který se na čistém vzduchu regeneruje. Není vhodné proto zbytečně nosní sliznice čistit proléváním například vodou se solí nebo jinými nosními kapkami. Ochranný film se tím může narušit. Nosní kapky používejte pouze až v případě, kdy již začínáte být nemocní.

Spustit audio

Související